Alle har brug for en visuel repræsentation af deres brand eller virksomhed, uanset hvor stor eller lille deres indflydelsesområde er. Det er derfor, at logoer er så vigtige—de bliver det symbol, som andre forestiller sig din startup eller virksomhed. Logoet er ikke kun et af de vigtigste grafiske designprojekter, som din virksomhed nogensinde vil stå over for, det er også en af de første test af din kreativitet. For at få processen til at gå mere gnidningsløst, er her 5 trin til at skabe det perfekte logo:
Start design af dit logo
1. Overvej konkurrencen
Det er’ligegyldigt, hvad du sælger—der vil være konkurrence. Og du er nødt til at hæve dig over den. Før du begynder at tænke over, hvilken slags logo du vil have, skal du og dit team undersøge, hvad konkurrenterne gør. Tjek logoer ud. Vurder kvaliteten, hvad der skiller sig ud, hvilke farveskemaer der anvendes, og om der synes at være en overbrugt tendens, som du ønsker at undgå. Derfra kan du komme med ideer, der vil hjælpe dig med at skille dig ud fra mængden.
2. Tilpasningsdygtig
Dit logo skal være fleksibelt. Ikke alene vil dit logo potentielt blive brugt på forskellige medier, såsom online, på tryk eller på stof. Du kan f.eks. have brug for et andet format til kuverttryk. Det’s kommer til at være nødt til at være skalerbart samt justerbart. For at sige det enkelt, vil dit logo være lige så stærkt i sort/hvid som i farver?
3. Designelementer
Når vi taler om farver, har du en regnbue af muligheder, om du vil. Det er dog ikke alle farver, skyggetekster og gradienter, der får dit logo til at ligne en vinder. Det gælder også med skrifttyper, form, størrelse osv. Der er flere designelementer, som du kan lege med, men det er vigtigt at vide, hvad der fungerer med din niche. Du ønsker trods alt ikke, at dit logo skal ligne indbegrebet af Comic Sans i den professionelle verden.
Ved, hvornår du skal bruge serif, sans serif og scripts i overensstemmelse hermed. Serif ser smagfuldt ud. Sans serif ser rent og moderne ud. Script er vanskelig og har en masse personlighed, men det er ikke altid lige nemt at bruge det godt.
4. Ikoner
I lighed med andre designelementer betyder det ikke, at du skal gå amok med det, bare fordi du har mulighed for at vælge et ikon som logo. Inden du bliver levende begravet af alle mulighederne, skal du spørge dig selv, om du virkelig har brug for et ikon. Det’er helt fint at have logoer udelukkende bestående af tekst.
5. Skitsering
Selv om du har planer om at overlade dit logodesign til en grafisk designer, skal du ikke springe dette trin over. Det er vigtigt at have nogle skitser af, hvordan du ønsker, at dit logo skal se ud eller føles. Det hjælper ikke kun grafiske designere med at få en bedre forståelse for det design, du ønsker, men det hjælper dig også med at huske, hvad du leder efter. Lav flere stilarter, og vær åben over for nye tanker.
Konklusion
Disse fem trin er kun begyndelsen til at skabe det perfekte logo. Selvom processen kan være ret omfattende og kan kræve en masse gentagelser, når man tænker på og skitserer et logo, så vil du få et godt logo, hvis du gør din research og lader dig inspirere. Husk: tilpasningsevne er afgørende, når du skal udvikle det ultimative logo.