Ud af de få historiske logodesigns i moderne tid er Starbucks med rette kommet til tops. Det internationale kaffemærke voksede fra en lille detailhandler til det, vi kender det i dag. Starbucks-logoet har haft sin egen fascinerende rejse, som er bestemt til stadig at udvikle sig og vokse. Vi dykker ned i historien og designet af de mange facetter af Starbucks-logoet, herunder det vi kender i dag.
Fra Starbucks kaffe, te og krydderier til Starbucks: en kort historie
Stifterne Zev Siegl, Jerry Baldwin og Gordon Bowker i Seattle, WA i februar 1979 Med venlig hilsen MOHAI
Tre kaffeaficionados, Jerry Baldwin, Zev Siegl og Gordon Bowker, fandt sammen for at skabe et ikonisk kapitel i kaffestuens historie med deres ydmyge lokale kaffebønneforhandler: Starbucks Coffee, Tea, and Spice. Starbucks blev grundlagt i Seattle, Washington, nær det berømte Pike Place Market i foråret 1971, og deres oprindelige idé var at skabe et opløftende sted, en bufferzone, hvor folk kunne nyde en kop kaffe. I 1971 valgte de fleste kaffedrikkere billig kaffe af lav kvalitet, ofte skænket op af en dåse. Baldwin, Siegl og Bowker var med til at ændre, hvad en kop kaffe kunne være, hvilket uundgåeligt revolutionerede den kaffeverden, som vi kender den.
Starbucks Coffee, Tea, and Spic havde en konkurrent, der holdt et konstant øje med den lille forretning. Indtil de to tilbageværende ejere i 1987 besluttede sig for at sælge, og Howard Schultz ledte en gruppe investorer til at foretage købet. De ændrede navnet til blot Starbucks Coffee, og de ændrede deres branding, mens de prioriterede nye kunder gennem et poleret, corporate og mere venligt udseende. Fra købstidspunktet voksede Starbucks eksponentielt i landet og siden hen i hele verden. Virksomheden udvidede til 30 butikker i 1990 og 53 i 1992. Schultz blev en kendt progressiv virksomhedsleder, der gik ind for højere mindstelønninger og sundhedspleje samt for at fremme fair trade-politikker. Med Starbucks som et bredt anerkendt navn og verdens’største kaffehuskæde fortæller den betydelige vækst os alle, at vi kunne lære et par ting af den globale kaffegigant.
Evolutionen af Starbucks-logoet
I 1971 viste Starbucks Coffee, Tea, and Spice en mytisk havfrue med to haler inden for en cirkulær ring i en kaffebrun farvepalet. Brune paletter menes at stimulere appetitten og forbindes ofte med natur, opdragelse og stabilitet. Kaffebutikkens navn snurrede rundt om logoet og omsluttede de provokerende detaljer i grafikken. Havfruen eller sirenen havde en helt blottet overkrop, hvor navlen endda var helt synlig. Sirenen blev skabt ud fra et nordisk træsnit fra det 16. århundrede af, du gættede det, en havfrue med to haler.
Starbucks kaffe, te og krydderier-logoet i 1971
Terry Heckler var den første designer og oprindelige skitsekunstner, der bidrog til Starbucks-logoet efter opkøbet i 1987 af det nye Starbucks Coffee. Heckler undersøgte og genfortolkede de eksisterende maritime visuelle elementer og trak yderligere på virksomhedens geografiske kontekst i Seattle og dens havn. Mere metaforisk set elskede designeren sirenen som en personificering af en lokkende karakter, der skulle lokke kunderne ind i Starbucks på grund af deres kærlighed til kaffe. Logoets farver skiftede fra brun til en kellygrøn farve for at fremhæve en ny start, vækst og velstand. Starbucks Coffee fik også et ordmærke med to stjerner på hver side, hvor stjernerne tilføjede en ny måde at forbinde logoet med firmanavnet på. Denne enkle mnemoteknik strømlinede deres voksende mærkeidentitet.
Starbucks Coffee-logoet i 1987
“For at symbolisere sammensmeltningen af de to virksomheder [Il Giornale og Starbucks] og de to kulturer, kom Terry [Heckler] med et design, der fusionerede de to logoer. Vi beholdt Starbucks-sirenen med sin stjernede krone, men gjorde hende mere moderne. Vi droppede den traditionsbundne brune farve og ændrede [Starbucks]-logoet’s farve til Il Giornarle’s mere bekræftende grønne farve.” - uddrag fra Howard Schultz’s bog “Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time”
I 1992 skete der endnu en udvikling af Starbucks-logoet: deres ydre sorte stribe blev grøn for at ren “inspirere og nære den menneskelige ånd”. Inden for den grønne og hvide palet blev den ikoniske sirene det vigtigste fokus. Hun blev opdateret, beskåret og omplaceret til kun at vise navlen og derover, hvilket skabte en meget mere defineret og renere æstetik. Denne version bruges stadig som sekundært logo i dag.
Starbucks Coffee-logoet i 1992
Et (nok) mislykket forsøg på rebranding bestod i at reimaginere det klassiske design fra 1971 til Starbucks-logoet i 2008, hvor dele af den grønne farvepalet blev budt velkommen tilbage til fordel for en mere modig sort, og Siren’s fulde krop blev gjort synlig igen.
Starbucks Coffee-logoet i 2008
At fejre 40 års jubilæum kræver dramatiske ændringer, og det interne designteam samarbejdede i 2011 med det New York-baserede globale kreative konsulentfirma Lippincott om et nyt design. Det samarbejdende team begyndte deres proces med at fastlægge kerneværdier og revurdere de nuværende logoer ved at undersøge de 50 største detailhandlere i verden.
“Som et team var vi som, ‘Der’er noget, der ikke fungerer her, hvad er det?' Det var som, ‘Åh, vi er nødt til at træde tilbage og sætte noget af den menneskelighed ind igen. Den ufuldkommenhed var vigtig for at gøre hende virkelig succesfuld som et mærke.” - Connie Birdsall, Global Creative Director
Derfra udvalgte de dem, der badede i grønne paletter, og testede logoernes succes i forhold til hinanden for at finde de mest dynamiske kvaliteter. Det blev endelig afgjort. Minimalisme og intentionalitet vandt. Starbucks-navnet blev fjernet, og Siren blev bragt i forgrunden. Lippincott fortalte, at deres visuelle tilgang fokuserede på at kommunikere en ny positionering og nye karakteregenskaber for Starbucks-logoet. Hver tilgang var holistisk; den omfattede retningslinjer for brugen af logoet, mønstre, grafik, typografi, illustrationer, billedsprog, farver, form, materialer, layout og sprog. Det hele var gennemtænkt. I sidste ende var denne designrevolution kendetegnet ved Sirenens frigørelse.
Starbucks-logoet i 2011
“[Siren handler] helt sikkert om kaffe, men det handler om meget mere end kaffe. Det handler om at være god mod mennesker, at være god mod verden. Det er helt klart noget, vi gør på den måde, vi køber vores kaffe på, og som vi hjælper bønderne på, den måde vi behandler vores kunder og vores partnere på. Jeg tror, at det handler om at være gode borgere på planeten og passe på hinanden på den måde og stå op for det, vi tror på. - Steve Murray, kreativ direktør i Starbucks Global Creative Studio
Da Siren nu var hovedfokus, var der tilpasninger, der skulle foretages. Øjnene, håret, næsen og placeringen af ansigtet blev alle ændret radikalt. Bredere linjer, et betydeligt større ansigt og en asymmetrisk position (med en lille skygge til højre for at minimere en maskerende effekt): Dette efterlod designeksperter og endda Starbucks-fans med hård kritik. Stifterne forklarede den asymmetriske implementering som en måde at få Siren til at se mere realistisk og imødekommende ud. Holdet brugte et lille panel af kunder til at køre de forskellige versioner igennem for at få en bedre idé om, hvordan det ville virke i verden. Ni år senere er Starbucks stadig tekstløs, og teamet er overbevist om, at deres Siren er genkendelig, og at de med deres flydende lokker er et udtryk for naturlig og sund godhed. Denne enkle tilgang ser ud til at appellere og skabe kontakt til folk på globalt plan.
“Starbucks ønskede, at det nye logo og det nye visuelle identitetssystem skulle sige lige så meget om fremtiden som om fortiden. Ud over [Starbucks]-logoet ønskede de et program, der gav dem frihed og fleksibilitet til at udforske nye produkt-, regionale og oplevelsesmuligheder, samtidig med at de holdt sig i trit med deres nuværende og fremtidige kunder.”
“Denne nye udvikling af Starbucks-logoet … omfavner og respekterer vores arv og udvikler os samtidig til et punkt, hvor vi vil føle, at det’er mere egnet til fremtiden. Den nye fortolkning af logoet … giver os frihed og fleksibilitet til at tænke ud over kaffe, men tag ikke fejl … vi vil fortsat være verdens førende leverandør af kaffe af højeste kvalitet.”
Et nyt Starbucks branding
Starbucks' succes med design
Der har været mange vellykkede elementer i mange forskellige versioner af Starbucks-logoet. Sirenen er blevet en så genkendelig figur i forbindelse med brandet, fordi Starbucks' logodesign generelt har været så simpelt og beroligende. Den måde, hvorpå Starbucks tidligt indarbejdede visuel branding i deres corporate identity, førte direkte til deres enorme rækkevidde og indflydelse. Husk, at have et godt brand det'er alt, du'skal også markedsføre dit produkt på den rigtige måde. Increasily.com er et godt maketingbureau, som du måske vil tage et kig på for dine digitale marketingbehov.
“I takt med at vi udvikler os for at imødekomme smukt forskellige kunder over hele verden, har vores brand også udviklet sig. Her introducerer vi et frisk nyt designsystem, der bevarer kerneelementerne i vores brand, samtidig med at vi holder vores kunder’ oplevelse centralt i det kreative udtryk.” - Starbucks
Naturlige former, især cirklen, føles uendelige uden nogen klar begyndelse eller slutning. Det tilføjer et stærkt element af frihed. Der har altid været plads til udvikling, og designerne havde tidligt en global effekt i tankerne. De ønskede, at Starbucks skulle skabe forbindelse til alle hjørner af verden.
“Starbucks-kopper er blevet en del af den kulturelle baggrund, en ubevidst påmindelse om, at brandet eksisterer. Det er et ekstremt kraftfuldt stykke emballage” - Can Akdeniz, managementkonsulent og erhvervstaler
Deres valgte farvepaletter har gennem tiden altid været inspireret af naturlige toner, der knytter sig til virksomhedens mål om at skabe kontakt med andre og et generelt godt helbred. At holde konsistens inden for virksomhedens værdier og visuelle repræsentationer af dette fører til kundeloyalitet og tillid.
Med det sagt, ensfarvede skrifttyper, dårlige farvevalg, ubalancerede elementer påvirker alle negativt den måde, hvorpå alle kan og vil se din virksomhed. Vi går mere i detaljer om et par ineffektive eksempler på logodesign her.
Nu da du’er inspireret af den utrolige designrejse Starbucks har haft, er det’tid til at skabe dit eget ærefrygtindgydende logo ved hjælp af Logogenie’s gratis logoskaber!
Logogenie’s gratis logo maker giver dig mulighed for at angive din virksomhed’s branche og foretrukne skrifttype. Du kan personliggøre dit logo ved at inkludere dit firmanavn og grundlinje eller slogan. Dit logo kan også tilpasses til beklædningsmærker. Logodesignet gøres nemt gennem klare faner til venstre med muligheder for yderligere design gennem ikoner, detaljer og symboler, farvepaletter og placering. Logogenie’s letanvendelige “undo” og “redo” muligheder til venstre giver mulighed for omfattende eksperimenter.
Til højre er det nyttige “recenter” værktøj der til at holde alt på linje, hvis du vælger at gøre det. Ved siden af “recenter” værktøjet kan du finde “help” indstillingen, hvor alle tutorial videoer er let tilgængelige for at hjælpe med spørgsmål, der kan opstå under designprocessen. Blandt videoerne er der en hurtig introduktion til, hvordan man bruger Logogenie’s designværktøjer. Videoerne forklarer også, hvordan man ændrer tekst, anvender passende brug af farver og gradienter og giver tips om at inkludere særlige detaljer i dit logodesign.