Begynd at designe dit logo

Skil dig ud fra mængden med dit logo

Udgivet: 28/11/2017

Vores verden er i øjeblikket fuld af forskellige mærker og virksomheder. Dette er den virkelighed, vi må forholde os til: Hvis du vil starte din egen virksomhed, skal du arbejde meget omhyggeligt med din brandidentitet og bruge mange penge på den.
 

En af delene af dit brand’s identitet er et logo. Og for at være ærlig over for dig, er det en afgørende del af din virksomheds visuelle identifikation af kunderne.
 

Tænk på de steder, restauranter, caféer og butikker, som du besøger dagligt… Hvad tænkte du på, da du huskede dem? Det’er rigtigt: Først tænker du på logo-ide, derefter tænker du på facaden på den bygning, hvor det pågældende etablissement er beliggende, derefter på indretningen osv.


Start med at designe dit logo nu

 

Forresten, har du set det eksperiment, hvor folk forsøgte at tegne de mest kendte mærker’ logoer fra hukommelsen? Det var ret sjovt.
 

Skil dig ud fra mængden med dit logo

 

Resultatet var underligt. Selvfølgelig huskede alle de grundlæggende former for logoerne, men detaljerne gik nogle gange tabt.Så hvem tror du, der har brug for et logo? Svaret er enkelt - enhver virksomhed, der ønsker at få succes. Læs videre, jeg’vil forklare.



Hvorfor ethvert brand har brug for et logo?

 

Hvorfor ethvert brand har brug for et logo


1. Skil dig ud fra mængden

Se dit logo som et centralt element i hele dit branddesign. I bund og grund er det den mest bekvemme måde at træde frem og lade folk vide om dig selv. Det er her, du kan lege med folks’s sind og smag. Det’er grunden til, at du er nødt til at nærme dig logodesignet meget seriøst.

2. Gør et godt førstehåndsindtryk

Når folk ser dit brand for første gang, ser de logoet, og deres følelser og en slags indre følelse giver dem en perfekt forståelse af, om de vil have tillid til dit brand eller ej. Om de tror, at du’er god nok til dem eller ej.

For eksempel har jeg’fået et af de bedste første indtryk i de sidste par år fra Supreme-logoet. Det er bare det enkleste, men alligevel det mest dopede jeg’har set. Stunning.

3. Tiltrække nye kunder

Med din virksomheds vækst vil du få en vis tillid og loyalitet fra dine kunder. Dit logo vil forblive i hukommelsen hos dem, der tidligere har arbejdet sammen med dig, og få en plads i hovedet hos dem, der søger en troværdig partner. Derfor bør dit logo ikke være for kompliceret.

4. Visualiser dine principper

Dit brandlogo bliver en stærk afspejling af dine mål og din forretningstilgang. Dette er måden at levere et bestemt budskab direkte til dine kunder eller potentielle kunder. Brug dit logo til at vise dine principper frem.

 

Hvilken slags vanskeligheder kan du møde? 
 

Der er en masse vanskeligheder, som du vil stå over for, hvis du beslutter dig for at nærme dig logodesignet på egen hånd. Før du siger, at du er ekspert i at tage dig af forretninger, og at du vil negle det nemt, så hør lige mig.


Selvstændig på trends

Trends går forbi, og livscyklussen for nogle af dem er meget kort. At forstå, hvordan det fungerer, og hvilke trends der ikke er værd at gå med, er en af logodesignerens primære opgaver. Du skal også forstå, at det’er ikke godt at bruge nogle af de nuværende trends til de seriøse virksomheder som de store advokatfirmaer fra Wall Street. De har deres egen stil, som ikke rigtig udvikler sig i lang tid. Din opgave er at følge denne stil og skabe noget nyt inden for den.

Dårligt valg af typografi

Typografien er kongen. Hvis du ikke ved, hvordan du skal arbejde med typografi, er du på røven. Logodesignindustrien vil æde dig levende, hvis du ikke ved, hvordan du skal gribe typografi-delen af logodesignet an. Jeg vil vædde med, at du har set nogle logoer med en fed illustration og en dårlig typografi, ikke sandt?

Dette er historien om Avatar-filmlogoet, der ser ret mærkeligt ud. Det’er som om designeren af logoet bare skrev filmens navn i teksteditoren og begyndte at tjekke, hvordan det ser ud med de forskellige skrifttyper anvendt.

Gå med raster i stedet for vektor

Gå med raster i stedet for vektor er mere en begynderfejl, men jeg kan stadig ikke undgå dette problem. Der er bare alt for mange virksomheder, der har deres logo i raster, og når de skal ændre størrelsen på det eller bruge det i media kit'et, giver de bare alle ud rasterbilledet. Det pixelerer og ser forfærdeligt ud. Bare husk: det skal altid være vektor. Måske er du i dag godt tilfreds med den nuværende størrelse på dit logo, men en dag vil du hade dig selv fra fortiden.

Tå mange skrifttyper

Jeg’har allerede nævnt om typografiens betydning. Du skal dog også huske, at du ikke skal’overkomplicere dit logo med mange forskellige tegn.

 
Hvilke muligheder er der på markedet?
 

Der er nogle få måder at få et logo af højeste kvalitet til din virksomhed på:

  • Hvis du er ligeglad med budgettet, og du’er okay til at skrive en stor fed check til en freelancer, er du velkommen til at tjekke Dribbble eller Behance for disse fyre.

  • TemplateMonster MarketPlace. De har tonsvis af logoskabeloner.

  • Du kan bruge LogoGenie, som er med blandt de bedste logomagere i branchen i dag. Du kan bruge det til at prøve og tilpasse et logodesign til din virksomhed.

 

Hvilke muligheder er der på markedet?
 

Start med at designe dit logo nu

 

Se vores andre artikler

5 effektive markedsføringsstrategier for din byggevirksomhed

5 effektive markedsføringsstrategier for din byggevirksomhed

En smart markedsføringsstrategi er afgørende, selv for en byggevirksomhed. En markedsføringsstrategi hjælper dig ikke kun med at få kunder, den kan også løse mange af dine forretningsproblemer.   En vellykket markedsføringsstrategi giver dig mulighed for at få klarhed over dit mål; det vil gøre det muligt for teamet at fokusere på dette mål og gøre koordineringen lettere. Desuden vil det hjæ...

Læs mere
Hvad er et responsivt logo, og hvorfor er det vigtigt for din virksomhed?

Hvad er et responsivt logo, og hvorfor er det vigtigt for din virksomhed?

Det er uomtvisteligt. Størrelsen af vores skærme bliver mindre, og mobile enheder er hurtigt ved at overtage det globale marked. Den udbredte brug af smartphones og tablets har skabt nye værdifulde kanaler for markedsføring. Men det er tydeligere end nogensinde før, at en one size fits all-tilgang til design af mobile logoer ikke længere vil være tilstrækkeligt i det digitale reklameområde. Responsive log...

Læs mere
Sådan bruger du Photoshop til at redigere dit vektorlogo på få minutter!

Sådan bruger du Photoshop til at redigere dit vektorlogo på få minutter!

Når du’arbejder med grafik, vil du’højst sandsynligt finde dig selv arbejde i Photoshop på et tidspunkt. Adobe Photoshop er måske det mest kendte og populære grafiske designprogram i verden, og som sådan har det været førende i branchen i årtier. Det betyder ikke, at det er let at lære at bruge. Eller at det er intuitivt at bruge det. Mange designere oplever at løbe ind i problemer, når de...

Læs mere
Sådan indsætter du dit logo i Microsoft Word: Fra brevhoveder til kalendere

Sådan indsætter du dit logo i Microsoft Word: Fra brevhoveder til kalendere

  Hvad er meningen med at have et godt logo, hvis man aldrig bruger det? Det er én ting at indsætte dit logo på dit websted, sociale medier og reklamer, men når man tænker på, hvor meget forretning der foregår med Microsoft Word-dokumenter, hvorfor så ikke også der? Hvordan indsætter du dit logo i Microsoft Word?  I denne guide forklarer vi, hvordan du indsætter dit logo i MS word, trin for tr...

Læs mere

Generer et AI-genereret logo nu

Du skal indtaste dit firmanavn
x