Vores verden er i øjeblikket fuld af forskellige mærker og virksomheder. Dette er den virkelighed, vi må forholde os til: Hvis du vil starte din egen virksomhed, skal du arbejde meget omhyggeligt med din brandidentitet og bruge mange penge på den.
En af delene af dit brand’s identitet er et logo. Og for at være ærlig over for dig, er det en afgørende del af din virksomheds visuelle identifikation af kunderne.
Tænk på de steder, restauranter, caféer og butikker, som du besøger dagligt… Hvad tænkte du på, da du huskede dem? Det’er rigtigt: Først tænker du på logo-ide, derefter tænker du på facaden på den bygning, hvor det pågældende etablissement er beliggende, derefter på indretningen osv.
Start med at designe dit logo nu
Forresten, har du set det eksperiment, hvor folk forsøgte at tegne de mest kendte mærker’ logoer fra hukommelsen? Det var ret sjovt.
Resultatet var underligt. Selvfølgelig huskede alle de grundlæggende former for logoerne, men detaljerne gik nogle gange tabt.Så hvem tror du, der har brug for et logo? Svaret er enkelt - enhver virksomhed, der ønsker at få succes. Læs videre, jeg’vil forklare.
Hvorfor ethvert brand har brug for et logo?
1. Skil dig ud fra mængden
Se dit logo som et centralt element i hele dit branddesign. I bund og grund er det den mest bekvemme måde at træde frem og lade folk vide om dig selv. Det er her, du kan lege med folks’s sind og smag. Det’er grunden til, at du er nødt til at nærme dig logodesignet meget seriøst.
2. Gør et godt førstehåndsindtryk
Når folk ser dit brand for første gang, ser de logoet, og deres følelser og en slags indre følelse giver dem en perfekt forståelse af, om de vil have tillid til dit brand eller ej. Om de tror, at du’er god nok til dem eller ej.
For eksempel har jeg’fået et af de bedste første indtryk i de sidste par år fra Supreme-logoet. Det er bare det enkleste, men alligevel det mest dopede jeg’har set. Stunning.
3. Tiltrække nye kunder
Med din virksomheds vækst vil du få en vis tillid og loyalitet fra dine kunder. Dit logo vil forblive i hukommelsen hos dem, der tidligere har arbejdet sammen med dig, og få en plads i hovedet hos dem, der søger en troværdig partner. Derfor bør dit logo ikke være for kompliceret.
4. Visualiser dine principper
Dit brandlogo bliver en stærk afspejling af dine mål og din forretningstilgang. Dette er måden at levere et bestemt budskab direkte til dine kunder eller potentielle kunder. Brug dit logo til at vise dine principper frem.
Hvilken slags vanskeligheder kan du møde?
Der er en masse vanskeligheder, som du vil stå over for, hvis du beslutter dig for at nærme dig logodesignet på egen hånd. Før du siger, at du er ekspert i at tage dig af forretninger, og at du vil negle det nemt, så hør lige mig.
Selvstændig på trends
Trends går forbi, og livscyklussen for nogle af dem er meget kort. At forstå, hvordan det fungerer, og hvilke trends der ikke er værd at gå med, er en af logodesignerens primære opgaver. Du skal også forstå, at det’er ikke godt at bruge nogle af de nuværende trends til de seriøse virksomheder som de store advokatfirmaer fra Wall Street. De har deres egen stil, som ikke rigtig udvikler sig i lang tid. Din opgave er at følge denne stil og skabe noget nyt inden for den.
Dårligt valg af typografi
Typografien er kongen. Hvis du ikke ved, hvordan du skal arbejde med typografi, er du på røven. Logodesignindustrien vil æde dig levende, hvis du ikke ved, hvordan du skal gribe typografi-delen af logodesignet an. Jeg vil vædde med, at du har set nogle logoer med en fed illustration og en dårlig typografi, ikke sandt?
Dette er historien om Avatar-filmlogoet, der ser ret mærkeligt ud. Det’er som om designeren af logoet bare skrev filmens navn i teksteditoren og begyndte at tjekke, hvordan det ser ud med de forskellige skrifttyper anvendt.
Gå med raster i stedet for vektor
Gå med raster i stedet for vektor er mere en begynderfejl, men jeg kan stadig ikke undgå dette problem. Der er bare alt for mange virksomheder, der har deres logo i raster, og når de skal ændre størrelsen på det eller bruge det i media kit'et, giver de bare alle ud rasterbilledet. Det pixelerer og ser forfærdeligt ud. Bare husk: det skal altid være vektor. Måske er du i dag godt tilfreds med den nuværende størrelse på dit logo, men en dag vil du hade dig selv fra fortiden.
Tå mange skrifttyper
Jeg’har allerede nævnt om typografiens betydning. Du skal dog også huske, at du ikke skal’overkomplicere dit logo med mange forskellige tegn.
Der er nogle få måder at få et logo af højeste kvalitet til din virksomhed på:
-
Hvis du er ligeglad med budgettet, og du’er okay til at skrive en stor fed check til en freelancer, er du velkommen til at tjekke Dribbble eller Behance for disse fyre.
-
TemplateMonster MarketPlace. De har tonsvis af logoskabeloner.
-
Du kan bruge LogoGenie, som er med blandt de bedste logomagere i branchen i dag. Du kan bruge det til at prøve og tilpasse et logodesign til din virksomhed.