Det føles sikkert som om, at alle, du kender, er på Instagram. Og det er de måske også. Og fordi så mange mennesker bruger deres dage på at scrolle gennem Instagram-feeds (1 milliard aktive brugere pr. måned i 2018), har virksomheder i alle brancher fulgt trop og også oprettet konti.
Som sagt er dine potentielle kunder på Instagram, så bør du også være det. Er du stadig ikke overbevist? Her’er et par flere Instagram-statistikker fra 2019, der’vil få dig til at skifte mening:
• Der er mere end 25 millioner brandkonti på Instagram
• 80 procent af Instagram-brugerne følger mindst ét brand
• 60 procent af Instagram-brugerne opdager nye produkter via platformen
• Brugernes engagement med brands er 10 gange højere på Instagram end på Facebook og mere end 80 gange højere end på Twitter
Når du bringer dit brand til Instagram, har du brug for et iøjnefaldende logo. Det er nemt at fare vild i det hav af millioner af brandkonti, så du skal få din profil til at skille sig ud og skabe kontakt til din målgruppe. Der er masser af strategier, du kan bruge til at skabe trafik fra din målgruppe på Instagram, og en af dem er at have et flot logo, der perfekt opsummerer, hvem du er som brand.
Hvis dit brand ikke er på Instagram endnu, så gør det til en prioritet at ændre det. Er du ikke helt sikker på, hvordan du gør det? Her’er alt, hvad du skal vide om at designe det perfekte Instagram-logo og få dine ting ud til et helt nyt publikum.
Instagram-logoer vs. andre logoer
Den vigtigste forskel mellem hvordan dit logo ser ud på Instagram og hvordan det ser ud på andre platforme er følgende: På Instagram er det lille. Dit profilbillede er kun 110 x 110 pixels på Instagram – så du har ikke meget plads at arbejde med, og du har bestemt ikke plads til en lille tekst eller et indviklet design bestående af mange små dele.
Men her er den positive side: Instagram er beregnet til telefoner. Du kan bruge det på en tablet, men langt de fleste af de mennesker, der kigger på dit brand’s Instagram, kigger på det fra deres telefoner. Så du behøver ikke at bekymre dig om at få dit logo til at fungere på skærme af forskellig størrelse – optimer det til Instagram’s 110 x 100.
Her er et par regler for brug af dit logo på Instagram:
• Du kan ikke have et animeret billede som et profilbillede. Hvis du har en animeret version af dit logo, kan du helt sikkert poste det som en video eller gøre det til en del af din Instagram-story – men det kan ikke være dit profilbillede
• Det’er meget nemt for et billede at se overfyldt ud på en lille skærm. Hold det enkelt
• Kontrast er iøjnefaldende. Når du’vælger en farvepalet, skal du sørge for, at dine farver har en klar kontrast
• Don’t use a lot of text. Tekst er sv?rt at l?se, n?r den er i en 110x110 plet. Gem teksten til din side’s bio
Du kan indstille en JPEG- eller en PNG-fil som dit Instagram-profilbillede. Når du opretter dit logo, skal du gemme det i en af disse filtyper for at sikre, at du kan bruge det på Instagram.
Anpasning vs. at starte på en ny
Hvis du ikke allerede har et logo, vil du sandsynligvis have lettere ved at skabe et logo til Instagram end nogen, der skal tilpasse et logo, de allerede arbejder med. Hvis du’starter nyt, starter du’med et tomt lærred, og du har friheden til at skabe hvad som helst for at repræsentere dit brand.
Når du designer dit logo til Instagram, skal du følge de samme designprincipper, som du ville følge, hvis du designede et logo til brug på en anden platform. Det betyder, at du skal skabe et logo, der præcist kommunikerer dit brand gennem farvepaletten, skrifttypevalget, formen og billedvalget. Er du ikke helt sikker på, hvordan du skal kommunikere dit brand’s persona gennem designelementer som disse? Tjek et par af vores tidligere blogindlæg om branding af dit logo:
• Using shapes to design logos: Følelserne bag cirkler, firkanter og mere
• Farvernes betydning, og hvordan du bruger dem i branddesign
• 30 bedste skrifttyper til at designe et fantastisk logo
I Logogenie’s logo maker er det nemt at skabe et logo fra bunden. Der er et væld af forskellige skrifttyper og billeder at vælge imellem, og du kan lave så mange logoer, du vil – gratis – og sammenligne dem med hinanden, indtil du finder det perfekte logo til dit brand.
Men jeg har allerede et logo
Hvis du allerede har et logo, kan det være lige så enkelt at bruge det på Instagram som at uploade det til din profil. Mærker med enkle logoer, som McDonald’s, kan nemt gøre dette.
Men hvis du har et mere komplekst logo, skal du måske forenkle det for at få det til at fungere på Instagram. Find ud af, om du skal tilpasse dit eksisterende logo ved at uploade det til din profil lige nu og kigge på det. Kan du se det hele tydeligt på din telefonskærm? Kan du se alle formerne og bogstaverne i logoet? Og måske vigtigst af alt ... er det flot?
Det kan være en udfordring at skalere dit logo ned til Instagram-størrelse, og den mest effektive måde at gøre det på afhænger i høj grad af, hvilken type logo du har.
Hvis du har et wordmark-logo, et logo, der kun er dit brand’s navn, kan du gøre det mindre og enklere for Instagram ved at ændre det til et lettermark-logo. Et lettermark-logo er et logo, der består af et mærke og dets initialer.
En anden måde at gøre et komplekst logo Instagram-venligt på er at tage et nøgleelement i logoet og bruge det som et selvstændigt billede. Walt Disney-logoet’s mest bemærkelsesværdige træk er dets unikke skrifttype, især den store “D” i Disney. Da Walt Disney-selskabet havde brug for en mindre version af logoet til brug på steder, hvor et stort logo ikke passer ind, gjorde de D'et til deres eget selvstændige logo. D'et er så genkendeligt, at alle, der ser det, straks ved, at det er Disney. Det spejlvendte C-symbol i Chanel-logoet er ligeledes genkendeligt, hvilket gjorde det til et uomgængeligt valg til Chanels logo i den lille udgave.
Hvis du har et badge- eller maskotlogo, bør det være ret nemt at skalere det ned til Instagram-størrelse. Hvis du finder ud af, at logoet ikke fungerer i den mindre størrelse, kan du prøve at skabe en mere strømlinet version ved at fjerne detaljer, der ikke er afgørende for dit branding, f.eks. teksturdetaljer eller fine linjer.
Hvad du IKKE skal gøre, når du designer til Instagram
Når du designer et logo til Instagram, er det lige så vigtigt at gøre dig bekendt med, hvad du ikke skal gøre, som det er at gøre dig bekendt med, hvad du bør gøre.
De fleste Instagram-design-don’t’s er bare generelle design-don’t’s, som f.eks. brug ikke for mange farver, gør det ikke så detaljeret, at det distraherer, og frem for alt skal du ikke være generisk. Når det drejer sig om at designe specifikt til Instagram, er der nogle få vigtige pointer, som du skal huske på:
Indsæt ikke en tagline i logoet
Vi siger ikke, at dit brand ikke skal have en tagline, men at din tagline ikke skal være i den version af dit logo, du bruger på Instagram. Hvorfor?
Der er for lidt plads til at få teksten til at passe og være læsbar. Angiv i stedet din tagline i din profilbio, og hvis du opretter indlæg eller historier, der viser dit logo, skal du medtage det i disse.
Glem ikke at tjekke dine konkurrenter
Hvor du designer dit logo, skal du se på de logoer, som ligner dit logo, og som mærker som dit bruger på Instagram. Du ønsker ikke at blive tabt blandt dine mange konkurrenter på platformen, og endnu værre, du ønsker ikke, at dit publikum skal antage, at du er en kopi af et andet mærke. Skab et logo, der er unikt for dig, og som samtidig præcist kommunikerer dit brand.
Brug ikke farver, der ligner hinanden meget
Dit logo skal fange mange seere og holde fast i deres opmærksomhed. Når du vælger en farvepalet til dit instagram-logo, skal du sørge for at vælge farver, der har en stor kontrast. En palette af sort og hvid, orange og blå, grøn og guld eller pink og oliven er meget mere fængende end en palette af pink og beige eller rød og orange.
Det betyder ikke, at farver i samme familie ikke kan fungere sammen i dit logo, men hvis du vælger at gå den vej, skal du sørge for, at der er tilstrækkelig visuel forskel mellem dem til, at de ikke vasker hinanden ud.
Don’t være en skødesløs resizer
Du opretter normalt dit logo på et lærred, der allerede har den rette størrelse til Instagram. På den måde behøver du ikke at reducere størrelsen for at få det til at passe til dit profilbillede. Men det er ikke altid muligt.
Når du gør en stor billedfil mindre, kan den blive forvrænget – hvis det er et JPEG. Hvis din fil’er en PNG, bør den klare sig bedre. Sørg alligevel for, at dit logo stadig ser godt ud i den lille Instagram-størrelse, og hvis ikke, skal du omarbejde det, indtil det gør det. Åbenlys sløseri, som f.eks. et sløret eller pixeleret logo, får dit brand til at se sjusket ud og afviser potentielle følgere.
Design et logo med de perfekte farver til dig selv
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logo design tool som logogenie.
.
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til:
- Hovedbilleder
- Virksomhedens navn og slogan
- Skrifttype og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Placering af tekst og billeder
- Tilføjelse af nye ikoner
- Lagdeling (placering af nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Med en DIY-logoskaber som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Mens skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.