Oh, Facebook. Af alle de sociale medier er det den største, den mest etablerede og mest vellidte. Det er den, hvor du koncentrerer størstedelen af din forretningsindsats. På godt og ondt, hvis du har en virksomhed, og den ikke er på Facebook, går du glip af en masse salg.
Og selv om du ikke er en virksomhed, gælder det samme princip. Hvis du er en nonprofitorganisation, betyder det at være ikke på Facebook, at du går glip af kendskab til en sag, anerkendelse af dit brand og i sidste ende støtte til din sag. På samme måde betyder det, at hvis du er kunstner eller en anden form for indholdsskaber, at hvis du ikke har en Facebook-profil, betyder det, at rigtig mange mennesker verden over aldrig vil se dine ting.
I dagens verden vil det skade dit brand, hvis du ikke er på de sociale medier. Og af alle de sociale medieplatforme vil det skade dit brand mest, hvis du ikke er på Facebook.
Facebook-logoer vs. andre logoer
Design af et logo til brug på Facebook er som at designe et logo til brug på enhver anden platform – du skal designe noget, der passer ind i de rum, Facebook giver dig, uden at det strækkes eller forvrænges. Dit Facebook-profilbillede er dit brand’s “ansigt” på Facebook. Det er det billede, der vises ved siden af dit brand’s navn, hver gang du foretager en handling på Facebook, som f.eks. at kommentere et indlæg.
På computerskærme er dit Facebook-profilbillede 170 pixel gange 170 pixel. På en smartphone er det 128 x 128 pixel.
For at sige det enkelt, er et Facebook-profilbillede lille. Og fordi det er lille, har du ikke den luksus at have masser af plads til et stort, kompliceret logo med masser af tekst og uvedkommende elementer. Når du designer dit Facebook-logo, skal du huske på denne lille størrelse og vælge noget kompakt. Hvis der er tekst i dit logodesign, skal du gøre den stor og tydelig, så den nemt vises på Facebook. Det kan betyde, at du skal lege med forskellige skrifttyper for at finde en, der er læsbar i små størrelser, f.eks. en fed skrifttype i stedet for en tynd kursiv skrifttype. Det kan også betyde, at du skal lave en anden version af dit logo, hvor teksten fjernes og/eller reduceres til kun et eller to nøgleelementer. Læs mere om 30 bedste skrifttyper til at designe et fantastisk logo.
Det er også vigtigt at sørge for, at dit logo er læseligt på både computer- og smartphone-skærme. Tag et kig på det i begge størrelser, og hvis det er læseligt på computere, men for lille til at kunne ses på smartphones, skal du ændre det, så det fungerer i begge størrelser. Hvis du er doven med dit logodesign, afspejler det dit brand dårligt og kan drive potentielle tilhængere væk, så sørg for at få dit logo til at se godt ud på alle de skærme, som folk vil se det på.
På Facebook er dit profilbillede ikke det eneste sted, hvor du ønsker en klar branding. Dit forsidefoto er lige så vigtigt som dit profilbillede og måske endda endnu vigtigere, fordi det er større og det første, som de besøgende ser på din side, når de kigger på din side. Hvis du har været nødt til at skalere dit logo ned for at få det til at passe til dit profilbillede, er dit forsidefoto stedet for den fulde version. Brug alle dine logo-elementer her og al den tekst, du har brug for – mens du skal være effektiv i dit profilbillede, kan du være så fed og maksimalist, som du vil (og som din brand persona tillader) i dit coverbillede.
Et Facebook-coverbillede er 820 pixel bredt og 312 pixel højt på computerskærme og 640 pixel bredt og 360 pixel højt på smartphones. Ligesom du testede dit profilbillederlogo på begge typer skærme, skal du også teste dit forsidefoto på begge typer skærme for at sikre, at alt ser rigtigt ud, og at der ikke er nogen underlig forvrængning eller strækning.
Adaptering af et logo vs. Start af nyt logodesign
Hvis du allerede har et logo, kan det være nemt at tilpasse det til Facebook. Vi siger, at det kan være nemt, i stedet for at sige, at det er nemt, fordi det kan være mere kompliceret, end du først troede. Nogle gange er det lige så nemt at skabe et Facebook-logo som at tage dit eksisterende logo og skalere det ned, så det passer til dit Facebook-profilbillede’s dimensioner. Generelt er det ikke nødvendigt at skalere op eller ned for at få det til at passe til dit forsidefoto – du skal muligvis give dit logo en baggrund af passende størrelse for at få det til at passe, men det er normalt enkelt.
Det er det bedste scenarie. I en mindre god situation er du nødt til at ændre dit logodesign noget for at få det til at fungere på Facebook. Det kan betyde, at du skal omdesigne det, så det passer til størrelsen og skalaen på et profilbillede, men nogle gange indebærer det mere komplekse ændringer end det. Det kan betyde, at du skal redesigne dit logo, så det får et mere minimalistisk udseende eller udelade tekst, der er svær at læse i små størrelser. Det kan også betyde, at du skal designe et helt nyt logo for dit brand, hvis dit eksisterende logo ligner for meget det logo, som et andet brand bruger på Facebook.
Hvis du er nødt til at designe et nyt logo, står du over for en udfordring: du skal skabe et design, der ikke kun fungerer for Facebook, men som føles som en del af dit brand. I denne situation skal du genoverveje alle de personlighedstræk, du har tildelt dit brand, for at genforenes med det. Ideelt set skal dit Facebook-logo føles som om, at det er lige så meget en del af din brandidentitet som de logoer, du bruger andre steder – samme farvepalet, samme skrifttype, hvis det indeholder tekst, lignende billeder og samme overordnede udseende og følelse. Når du har designet dit nye Facebook-logo, kan du faktisk finde ud af, at det er en endnu bedre repræsentation af dit brand og tilpasse det til at være dit brands nye primære logo.
Skab et brand til dit Facebook-logo
Hvor du er klar til at lave et Facebook-logo, skal du have en solid fornemmelse af dit brand. Tænk på dit brand som din virksomhed’s personlighed. Det omfatter din virksomheds værdier, din virksomheds tilgang til forretning, den slags produkter, du sælger, og den slags mennesker, du sælger dem til. For eksempel har en virksomhed, der primært sælger bildele til midaldrende og ældre mænd, et helt andet brand end en kaffebar, der primært betjener unge voksne kvinder.
Hvordan skaber man et brand? Ved at lære din virksomheds tilbud og målgrupper at kende ud og ind. Spørg dig selv:
• Hvem køber vores produkter?
• Hvorfor køber de vores produkter?
• Hvilken branche er vi i?
• Hvilke nicher inden for vores branche befinder vi os i? Lav, mellem eller høj pris i forhold til vores konkurrenter? Eksklusivt eller bredt tilgængeligt?
• Hvad forventer vores købere af vores mærke?
• Hvad er vores brand’s kerneværdier?
• Hvad er vores virksomhed’s mål for fremtiden?
• Hvor kan købere finde vores produkter? Store butikskæder, mindre specialforretninger, udelukkende via vores hjemmeside?
• Hvem er vores gennemsnitlige køber? Aldersgruppe, køn, socioøkonomisk status, geografisk placering, værdier?
• Hvad adskiller os fra andre mærker i vores branche?
Når du har et klart billede af, hvem dit brand er, kan du designe en brandidentitet, der nøjagtigt afspejler denne persona. Det er vigtigt at have en klar brandidentitet, fordi det signalerer til forbrugerne, hvad de kan forvente af din virksomhed og den unikke værdi, du tilbyder. Hvordan kan du udtrykke denne identitet visuelt? Gennem omhyggelige designvalg i dit logo og andre aktiver som dit websted og dine profiler på de sociale medier.
Disse designvalg omfatter:
• Den farvepalet, du bruger
• De skrifttyper, du bruger
• Den slags billedmateriale, du bruger
• Den kunststil, du vælger: traditionel, minimalistisk, moderne, abstrakt osv.
• Din kopi’s stemme
• De former, du bruger i din grafik
Du kan også finde ud af mere om former i vores artikel bruge former til at designe logoer.
Ingen brandaktivitet arbejder hårdere end dit logo, når det gælder om at kommunikere, hvem du er til verden. Dit logo er det første, de fleste potentielle kunder ser, og det er det mest almindelige billede, de kommer til at forbinde med din virksomhed. Fordi dit logo dybest set er dit brand’s ansigt – og på Facebook er det placeret der, hvor de fleste brugere lægger billeder af deres ansigter – det skal gøre dit brand’s personlighed helt klart.
Når du opretter dit logo med en logoskaber, er det bedre, jo flere designmuligheder du har, jo bedre. Årsagen er indlysende: Når du har flere designmuligheder, har du flere måder at udtrykke dit brand på. Jo flere måder, du har at udtrykke dit brand på, jo mere unikt et logo kan du skabe. Det er derfor, vi har inkluderet et væld af skrifttyper og billedvalg i Logogenie’s logoværktøj – det blev designet til at give virksomhedsejere og indholdsskabere i alle brancher den kreative frihed til at designe logoer, der virkelig fungerer for dem.
Hvad du IKKE skal gøre, når du designer et logo til Facebook
Når du designer et logo til Facebook, er det lige så vigtigt at gøre dig bekendt med, hvad du ikke skal gøre, som det er at gøre dig bekendt med, hvad du bør gøre. Uanset hvilken platform du designer til, er det altid i din bedste interesse at følge de generelle bedste designmetoder, f.eks. at vælge farver, der supplerer eller kontrasterer hinanden, og at sammensætte dit logo på en måde, der føles afbalanceret og ikke akavet eller kaotisk. Vi foreslår, at du læser vores artikel om brug af farvehjulet til at finde den perfekte farvekombination.
.
Men der er også nogle få ting, der er specifikke for Facebook, når det gælder logodesign. Når du opretter dit Facebook-logo, skal du huske på følgende:
Vovertræd ikke Facebooks regler for indhold
Facebook har ret strenge regler for, hvilket indhold du må og ikke må lægge ud på platformen. Det gælder også det indhold, du bruger i dit Facebook-logo. Dit logo må ikke indeholde:
• Nøgenhed
• Seksuelt suggestivt indhold
• Hadetale
• Ekstrem vold eller gore
• Selvskadende billeder
• Troværdige trusler mod bestemte personer eller grupper
• Spam
Grundlæggende kan åbenlyst voldeligt eller grafisk seksuelt indhold ikke være en del af dit Facebook-logo. På samme måde kan du heller ikke gøre spammy tekst eller hadefulde slogans til dit Facebook-profilbillede eller dit coverbillede.
Don’t be a Careless Resizer
Det er meget nemt at tage dit fulde logo, skalere det ned og lægge det ind i dit Facebook-profilbillede. Men lad være med at gøre det. Som vi diskuterede ovenfor, kan op- og nedskalering af billeder strække dem, forvrænge dem eller gøre dem pixelerede.
[billede: logo, der er blevet skævt eller pixeleret, fordi størrelsen er blevet ændret skødesløst side om side med det logo, der skal se ud]
I nogle tilfælde virker det at ændre størrelsen. Ofte afhænger det af, hvor stort billedet er til at begynde med, og hvilken slags fil det er. Når du gør en JPEG-billedfil mindre, kan den blive forvrænget. Hvis din fil’er en PNG-fil, burde det være fint. Men tjek den omhyggeligt, og hvis dit logo ikke virker, når det skaleres ned til Facebook-profilstørrelse, skal du genskabe det i den mindre størrelse, så du ved, at det virker.
Don’t be Generic
Vi behøver ikke at fortælle dig, at alle og deres mor er på Facebook. Med de millioner af aktive Facebook-profiler på platformen er der også millioner af profilbilleder. Det er derfor, at du ikke har råd til at vælge et generisk Facebook-logo. Et generisk udseende Facebook-logo garanterer, at din side vil blive overset og ignoreret, hvilket betyder færre likes, færre abonnementer og generelt færre forretninger for dit brand.
Men hvad nu hvis jeg ikke har et logodesign endnu?
Hvis du ikke allerede har et logodesign, har du en fordel i forhold til dem, der har et. Hvorfor? Fordi du kan skabe et helt nyt logo og udvikle det specifikt til Facebook i stedet for at tage et logo, der allerede findes, og få det til at fungere inden for Facebooks pixelgrænser.
Du kan designe et helt nyt logo fra bunden med Logogenie’s gratis logoskaber. Det er meget nemt at bruge; der kræves ingen design- eller kodningsevner. Ligesom vi talte om at genforenes med dit brand for at skabe et Facebook-logo, når du ikke bare kan ændre størrelsen på dit eksisterende logo, skal du uddybe din brand persona fuldt ud, når du designer et helt nyt logo. Hvis du endnu ikke har en klar brandidentitet, er det nu, du skal skabe en.nu er det tid til at skabe en.