Hvis et billede siger mere end tusind ord, gør en virksomhedslogo det samme.
Den fortæller en masse om din virksomhed uden at sige et ord. Og hvorfor ikke? Det er selve fundamentet for din brandidentitet, der fanger opmærksomheden og skaber et varigt første indtryk.
Din virksomhedslogo adskiller dig fra mængden og er det, folk husker om din virksomhed.
“Åh, det er Harry's Skobutik!” Eller det er “Sally's Bageri.” - med folk der ser dit logo på sociale medier, trykte medier eller hjemmeside.
Det siger alt om dig og antyder (du gættede det) følelser af excellence, stolthed, ære og integritet.
Derfor skal et logo design være præcist og meningsfuldt, fordi det forbinder dig med dine forbrugere, fans og fællesskaber og dramatisk påvirker, hvordan dit publikum opfatter din virksomhed.
Så hvis du er her og klar til at skabe et logo til en virksomhed, er det brændende spørgsmål, “Hvad er den rigtige logo størrelse?”
Den korte svar: Det er forskelligt på tværs af platforme.
Standard Logo Størrelse
Logo og branding går hånd i hånd. Derfor har du brug for den korrekte filstørrelse, så dit logo vises korrekt, hvor du uploader det. Her er retningslinjer for logo størrelser at følge.
Logo Størrelses Grundlæggende
Et brandlogo er unikt og mindeværdigt, men det kan blive rodet, hvis det vises i den forkerte størrelse.
Derfor har du brug for logo variationer for at sikre, at det passer perfekt, uanset hvor du uploader det.
Dette fører mig til mit næste punkt.
Uanset om du viser det på tryk eller på en reklametavle, har du brug for et skalerbart grafisk design, der ser detaljeret, rent og levende ud (ikke sløret eller pixeleret).
Overvej et logo design i forskellige former/varianter - stakket (lodret), landskab (vandret) og ikon (eller brandmærker, undermærker eller symboler) - så du kan placere det på en reklametavle, hjemmeside, social medie side og mere.
PNG er den bedste filtype til et logo og er fremragende til webbrug, hjemmesider og sociale medier, fordi det understøtter gennemsigtighed. Husk bare ikke at overstige 200KB for hurtig indlæsningstid.
Vektorfiler (SVG, PDF) er værdifulde for skalerbarhed. De kan ændres i størrelse eller omformateres til PNG eller JPG - uden at miste kvalitet. Du kan oprette dem i Adobe Illustrator og konvertere dem til den filtype, du har brug for.
Pixels refererer til dimensioner i bredde og højde (f.eks. 500 x 500 px), og bytes er filstørrelser: kilobytes (KB), megabytes (MB) og gigabytes (GB). Det, der vises på skærmen, er “opløsning” (totalt antal pixels).
I mellemtiden er PPI (pixels per inch eller pixel density) antallet af pixels, der vises pr. tomme, og måler et billede kvalitet. Jo højere værdien er, jo mere præcist vil billedet være.
På papir måler vi klarhed gennem prikker pr. tomme (DPI), der bestemmer blækkets prikker til logoets trykte version.
Andre ting at huske om logo og design
Som vi diskuterede, er skalerbarhed vigtig.
Et skalerbart logo mister ikke sin autenticitet, fordi... ja, det bliver aldrig pixeleret. Det giver dig mulighed for at justere dets opløsning, anvendelse og størrelser til logo designet.
Og en ting til.
Det er bedre at nedskalere et stort logo end at forstørre et lille logo.
Forstørre en lille fil kan føre til pixelering og dårlige resultater.
Til sidst, opret dine brandretningslinjer, der beskriver, hvordan og hvor dit logo kan vises, og hvilke logo størrelser der skal bruges for konsistens og sammenhæng.
Logo størrelser til hjemmesider
Logoer vises ofte i en hjemmesides header/banner og favicon. Her er de grundlæggende retningslinjer, du skal kende.
Headers
Headerlogoet, typisk rektangulært og lille, er i øverste venstre hjørne af en browser, selvom andre virksomheder tilføjer det i toppen af deres side.
Opret et logo, der er den rigtige størrelse til din hjemmeside, så det vises korrekt. De præcise logo dimensioner afhænger af det framework, du bruger. I de fleste tilfælde er en standard basislinje 250 x 100 pixels.
Andre varianter af website headerlogo størrelser:
- 160 x 160 pixels (firkantet til vertikale layout)
- 1024 x 768 pixels (til et fuldt headerlogo)
- 350 x 75 pixels
- 400 x 100 pixels
- 250 x 150 pixels
Favicon
Det er det lille, nedskalerede logo, der vises i browserfanen og hjælper brugere med at identificere en hjemmeside. Det kan også være en afledt variation af dit logo, men det skal stadig være genkendeligt i din branding.
- 16 x 16 pixels
- 32 x 32 pixels
- 48 x 48 pixels
Logo Størrelser til Sociale Medier
Vær opmærksom på formateringen af dine virksomhedslogo design størrelser til sociale medieplatforme for at sikre, at de altid vises korrekt. Overvej f.eks. en monogramversion af dit logo, hvis du bruger et ordmærke logo.
YouTube
- Anbefalet filtype: JPG, PNG, GIF eller BMP
- Kanal profilbillede: 800 x 800 pixels
- Anbefalet filtype: PNG
- Coverfoto: 820 x 310 pixels
- Profilbillede: 180 x 180 pixels
- Anbefalet filtype: JPEG
- Profilfoto: 110 x 110 pixels
BEMÆRK: Et Instagram profilfoto vises cirkulært. Hvis nogle elementer beskæres, skal du bruge en ikon- eller monogramlogo version.
TikTok
- Anbefalet filtype: JPG eller PNG
- Profilfoto: Mindst 20 x 20 pixels
- Anbefalet filtype: GIF, PNG eller JPG
- Baggrundsbillede: 1584 x 396 pixels
- Profilbillede: 400 x 400 pixels
- Op til 10MB
X
- Anbefalet filtype: GIF, PNG eller JPG
- Profilbillede: 400 x 400 pixels
- Op til 5 MB
- Anbefalet filtype: JPG eller PNG
- Profilbillede: 165 x 165 pixels
- Op til 10 MB
Google My Business
- Anbefalet filtype: JPG eller PNG
- Profilbillede: 720 x 720 pixels med en minimumopløsning på 250 x 250 pixels
- Op til 5 MB
TIP
Vi anbefaler PNG filer til sociale medieopslag! Disse filer understøtter gennemsigtighed og er af højere kvalitet end JPEGs (JPEGs er gode til fotos, men til sociale medie logoer? Nej).
Logo størrelser til tryk
Dit logo skal formateres korrekt, når du trykker det til reklame eller merchandise.
Brug en SVG fil, der bevarer sin kvalitet, uanset om du forstørrer eller formindsker den. Forskellige logo variationer er værdifulde, da de giver dig mulighed for at formatere det per kanal eller plads.
Og husk, digitale formater bruger rød, blå og grøn (RGB), mens tryk bruger cyan, magenta, gul og sort (CMYK). Vi anbefaler CMYK i logo design, fordi det nemt kan konverteres til RGB.
Standard Logo Størrelser til Tryk inkluderer:
- Krus: Standard 11 oz krus: 7,5 tommer x 3 tommer
- Visitkort: 3,5 tommer x 2 tommer (US Standard)
- Hatte: 3-3,5 tommer bred (*Hat typer og størrelser varierer)
- T-shirts: 14 tommer x 15 tommer (Maksimal størrelse for trykområdet) eller 4 ⅜ tommer x 5 ⅜ tommer til et logo på brystlommen
- Indkøbsposer: Afhængigt af posen (men det ideelle er 14 tommer x 16 tommer)
Logo størrelser til e-mail signaturer
At tilføje dit logo til en e-mail signatur ser professionelt ud og forbedrer dine brandingindsats.
Vi anbefaler en logo billedfilstørrelse på 320 pixels x 70-100 pixels maksimalt til e-mail signaturer.
For at sikre, at logoet er optimeret til mobile enheder, skal du bruge en PNG filformat på højst 10KB. Afhængigt af din e-mailtjeneste kan du dog følge deres retningslinjer for den korrekte størrelse.
Logo variationer og lockups
Du kan drage fordel af at have flere logo variationer. Brug typografi (ordmærke) og billede (unik symbol) sammen eller separat til branding.
Logo variationer
- Farve: gennemsigtig baggrund, flerfarvet eller fuldfarvet, hvid, sort eller omvendt
- Ordmærker og symboler (logo lockups) kan være logoer med eller uden slogans, monogrammer, symboler eller fulde logoer.
FAQs
Hvad er en logos standard størrelse?
200-300 pixels bred er et godt grundlag for en logo størrelse. Det er synligt og stort nok til at vises korrekt på de fleste enheder og skærme, selvom det ikke er for stort til at optage meget plads.
Hvilken størrelse skal en PNG logo have?
PNG'er er almindelige til virksomhedslogoer på grund af deres tabsløse komprimering og understøttelse af gennemsigtighed.
Størrelsen afhænger af brugssagen. Ideelt set skal den være 500x500 pixels til hjemmesider og 250x250 pixels til sociale medier.
Men til tryk anbefales noget større, f.eks. 1000x1000 pixels.
Skal jeg bruge JPG eller PNG til mit logo?
Vi anbefaler en PNG fil til virksomhedslogo design, fordi den igen understøtter gennemsigtighed og tabsløs komprimering, hvilket bevarer deres kvalitet uden pixelering i enhver størrelse.
Hvad er logo størrelsesforholdet?
Det er forholdet mellem logoets bredde og højde. 1:1 er et ideelt størrelsesforhold, men 3:2 eller 4:3 er også godt.
Hvad er størrelsen på et højtopløsningslogo?
Det er typisk 300 dpi, hvilket er ideelt til print og optimering.
Jeg skal trykke mit logo på en T-shirt. Hvad er den rigtige størrelse?
Det afhænger af logoets placering og T-shirtens størrelse. En størrelse på 3-4 tommer bred er et godt referencepunkt.
Hvilken logo størrelse skal jeg bruge på et visitkort?
En størrelse på 1 til 1,5 tommer (25-38 mm) bred kan være nok, men det afhænger af dit visitkorts design. Men i alle tilfælde må logoet ikke overfyldes designet.
Hvad er logo størrelsen til en reklametavle?
Generelt er den mellem 3 og 6 fod eller 0,9 og 1,8 meter i højden, afhængigt af reklametavle størrelsen. For maksimal effekt skal logoet besætte 10-20% af det samlede område.
Afsluttende tanker
Det kræver strategi, omhyggelig planlægning og MEGET kreativitet at skabe et iøjnefaldende, mindeværdigt og unikt logo design til brandidentitet.
Når du har skabt et fantastisk virksomhedslogo, skal du optimere det til alle platforme, hvor du vil uploade og vise det. For at sikre, at filstørrelsen er perfekt til alle dine behov, brug
Logogenie, den bedste logo skaber, der hjælper med at bringe dine ideer til live med mindeværdige, iøjnefaldende brandlogoer. Prøv det i dag!