Begynd at designe dit logo

Sådan designer du et fantastisk og professionelt websted

Udgivet: 23/03/2021

Sådan designer du et fantastisk og professionelt websted


Tænk på dit website som dit brand’s hjem på internettet. Det kan ikke erstatte en side på de sociale medier, fordi sider på de sociale medier i kraft af deres udformning er ret begrænsede i deres funktionalitet og mere tjener som et kommunikationssted end som et ægte onlinehjem. Når folk søger efter dit brand, bruger de søgemaskiner og forsøger at finde dit websted for at finde oplysninger om, hvem du er, og hvad du tilbyder.


Kommuniker præcis, hvem du er, hvad du tilbyder, og hvorfor du’er det bedste valg for dem med et veludført webdesign. Webdesign er ikke kun, hvordan et websted ser ud, men også hvordan det fungerer. Hvis du aldrig har oprettet et websted før, eller hvis du har gjort det, og du har brug for en genopfriskning, kan du læse videre for at lære, hvordan du kan få et fantastisk webdesign. 

 

Komponenter i webdesign


Komponenter i webdesign


Webdesign er en bred paraply, der dækker over en række forskellige designprocesser. Fællesnævneren med disse processer er, at de’alle er en del af det, der får websites til at fungere. Du kan ikke have et webdesign, der ikke involverer grafisk design på en eller anden måde, og hvis du ignorerer SEO, vil dit websted ikke få mange besøgende.


Komponenterne i webdesign omfatter:


Grafisk design


Grafisk design er en vigtig del af hjemmesidedesign. Næsten alt, hvad du ser på et websted, er skabt af en grafisk designer, herunder virksomhedens logo, billeder og infografikker, bannere og endda annoncer. 


UX design 


User experience design, ofte forkortet til UX-design, er det element af webdesign, der handler om, hvordan brugerne interagerer med dit websted. Overordnet set har UX-design til formål at gøre et websted nemt og behageligt at bruge, hvilket betyder at designe iøjnefaldende ikoner, sitemaps, der er lette at navigere, funktioner, der giver brugeren et fingerpeg om, hvordan de fungerer (f.eks. billeder, der udvides, når man bevæger musen hen over dem) og sikre, at webstedet er tilgængeligt for brugere med funktionsnedsættelser. 


SEO


Søgemaskineoptimering, også kendt som SEO, er en samling af valg, som webdesignere og -udviklere træffer for at sikre, at deres websteder rangerer højere i søgemaskineresultaterne. Websteddesigns, der præsenterer indhold i et logisk, organiseret format og indeholder ting som alt-tags på billederne og metatitler og -beskrivelser, rangerer højere end dem, der ikke gør det. 


Layout og visuelt udseende 


Hvordan et websted ser ud, er en anden komponent i webdesign. Denne del af webdesign dækker ting som knappernes form og farver, typografien, hvordan navigationen er udformet, og hvordan indholdet præsenteres. 


Navigation


Det er sådan, de besøgende kommer rundt på et websted. Ofte er et websted’s navigation en række links øverst på en side eller langs siden. En velplanlagt webstedsnavigation betyder, at der skal oprettes et sitemap, der følger en logisk rækkefølge, og at navigationslinjen skal præsenteres på en måde, der er konsekvent på tværs af siderne og giver mening for de besøgende. I bund og grund bør de besøgende aldrig fare vild, mens de besøger dit websted, og det forhindrer en veltilrettelagt navigation.   


Indhold 


Det er det, der rent faktisk får folk til at besøge hjemmesiden. Indhold kan være billeder, blogindlæg, tjenester, tekst, varer til salg–i mange tilfælde er det’mere end ét af disse. Indholdet indgår i webdesignet, fordi webstedet’s design “indrammer” indholdet. Et gennemtænkt design præsenterer indholdet på en logisk og tiltalende måde.   


Webdesign vs. webudvikling

 

Webdesign vs. webudvikling


En af de vigtigste ting at huske på, når du’er på indkøb efter webdesign er dette: webdesign og webudvikling er ikke det samme. 


Webdesign er processen med at skabe et æstetisk tiltalende websted, der opfylder specifikke mål. Disse mål kan være at få folk til at foretage køb på et e-handelswebsted eller at dele oplysninger om et bestemt emne på en sammenhængende og tilgængelig måde. En webdesigner bruger sin kreativitet og sine tekniske designfærdigheder til at skabe websteder, der ser godt ud og får de besøgende til at foretage bestemte handlinger. I webdesignjargon kaldes disse specifikke handlinger for konverteringer.


Webudvikling er den proces, der foregår bag kulisserne, når et websted skal vækkes til live og fungere efter designerens hensigt. Webudviklere er programmører, der har erfaring med HTML, CSS og et eller flere programmeringssprog. 


Du kan finde en dygtig webdesigner, som’også er en erfaren webudvikler. Når det’er tilfældet, kan et samarbejde med dem gøre processen med at designe, bygge og lancere dit websted super smidig. Men du skal ikke gå ud fra, at alle webdesignere er webudviklere, eller at en person, der kan begge dele, er lige dygtig til begge dele. Før du hyrer nogen til webdesign eller webudvikling, skal du undersøge dem grundigt ved at gennemgå deres portefølje og læse udtalelser om deres arbejde fra tidligere kunder.


Indarbejd dit brand i dit webdesign

 

Indarbejdelse af dit brand i dit webdesign


I sidste ende er et veludført webdesign en del af branding. Når besøgende har en positiv oplevelse med dit websted, forbinder de denne oplevelse med dit brand. På samme måde afspejler en dårlig oplevelse (på grund af langsom indlæsning, forvirrende navigation, ødelagte links og andre problemer som dette) dårligt på dit brand. 


Dit website’s design tjener også til at introducere dit brand gennem visuelle valg som din farvepalet, dit logo, dine skrifttyper og det billedmateriale, du’har valgt til at repræsentere dit brand. For eksempel kan et websted med en fed orange header og Impact-skrifttype måske præcist kommunikere et byggebrands brand, men ikke være et godt valg for et yogastudie’s websted. Når du udvikler dit webstedsdesign, skal du bestemme, hvad du ønsker at kommunikere om dit brand, og derefter bestemme, hvordan du bedst visuelt udtrykker din brandpersonlighed og dine tilbud. 


Selv hvordan dit websted fungerer kan udtrykke dit brand. For eksempel kan et minimalistisk, enkelt websted med få sider, der alle indeholder store billeder, være et godt valg for en fotograf. For et websted for børnetøj kan finurlige elementer som klassisk legetøj til ikoner kommunikere, at du er det sjove, alderssvarende valg. 


Gør-det-selv-arbejde eller alt inkluderet?

 

DIY eller alt inkluderet


Der er et par forskellige veje, du kan gå til et fuldt udbygget webdesign. For at afgøre hvilken vej du skal gå, skal du først og fremmest spørge dig selv: “Vil jeg DIY mit webdesign eller hyre nogen til at designe det for mig?”


[billedforslag: person med et spørgsmålstegn over hovedet]


Hvis du vælger at gå DIY-ruten, er det næste du skal spørge dig selv om følgende: “hvor komfortabel er jeg med at håndtere backend af et websted?” 


Hvis dit svar er “slet ikke,” er det bedste valg for dig til at få webdesign at bruge en out-of-the-box platform som Wix eller Squarespace. Med platforme som disse abonnerer du på en alt-i-en-webstedtjeneste, der giver dig:
 

- Dit unikke domænenavn
- Hosting
- Færdige webdesignskabeloner
- En drag-and-drop-editor til design af sider (hvor let dette er at bruge varierer fra platform til platform)
- Adgang til et fællesskab af andre abonnenter, som kan besvare spørgsmål, du har, dele indsigt og hjælpe dig med at løse de problemer, du står over for med dit websted.
 

Med visse platforme får du også adgang til en række plugins, der giver dit websted yderligere funktionalitet, som f.eks. integration med Google Drive eller et galleri, der viser dit Instagram-feed. Hvad du får, og hvor meget det koster dig, varierer meget fra platform til platform, og nogle giver en langt mere brugervenlig oplevelse end andre.

[forslag til billede: Wix/Squarespace/en anden websideplatforms grænseflade eller logo]

Hvis dit svar på ovenstående spørgsmål er “noget eller temmelig,” du’har flere muligheder for websiteplatforme. At gå med en out-of-the-box-platform er bestemt en mulighed, men det’er ikke din eneste mulighed. Du kan også gå med WordPress, som i øjeblikket driver flere websteder end nogen anden platform på internettet. Med WordPress behøver du ikke nødvendigvis at være en koder for at lave et flot websted, men du skal så at sige "få hænderne beskidte", når du bygger dit websted. Du skal købe dit domænenavn og hosting fra andre udbydere og knytte dem til din WordPress-konto. 

En af de største fordele ved at arbejde med et WordPress webdesign er, at det’er gratis. Når det er sagt, koster mange af de ting, du’vil bruge til at skabe dit unikke websted, som f.eks. tilpassede temaer og plugins, penge. 


Uanset hvilken webplatform du vælger, kan du vælge at skabe dit eget design eller arbejde sammen med en professionel webdesigner. Når du søger på nettet efter designere, vil du finde masser af webdesignere, der specialiserer sig i brugerdefinerede temaer og skabeloner til specifikke platforme, som WordPress eller Shopify. Ved at arbejde med en designer, der har specialiseret sig i en specifik webplatform, garanterer du, at du får noget, der er optimeret til den platform, du arbejder med. 


Du kan også gå DIY-ruten her, og generelt betyder det ikke, at du behøver at vide, hvordan man koder. Generelt er det lige så nemt at give dit websted et unikt udseende som at vælge et tema og derefter vælge designelementer som dine farver, skrifttyper og billeder. Dette gælder endda med de fleste WordPress-temaer. 


Om WordPress eller en anden platform er det rigtige valg til dit websted afhænger af dit budget, den funktionalitet, dit websted har brug for, mængden af tilpasning, du har brug for (generelt betyder mere tilpasning mere teknisk erfaring fra din side), og hvor meget tid og energi du har til at bruge på at skabe og vedligeholde dit websted.


Webdesign Do's og Don't's

 

Web Design Do's and Don't's


Der’er meget at holde sig for øje, når du’skaber et brugerdefineret webdesign. Uanset om du vælger gør-det-selv-ruten eller arbejder med en professionel designer, er her nogle få pointer, der kan spare dig tid og penge og samtidig hjælpe dig med at undgå hovedpine: 


Gør dit websted let at navigere


Besøgende bør aldrig blive “tabt” på dit websted. Hvis din navigation er inkonsekvent fra side til side eller ikke følger en klar, logisk struktur, skal du ændre den, så din navigation føles intuitiv. 


Don’t Overvæld brugerne med vægge af tekst


Når du præsenterer skriftligt indhold, skal du holde dine afsnit korte–ikke længere end tre eller fire sætninger. Ved at opdele din tekst i klare afsnit og sektioner indlejret under præcise overskrifter får du teksten til at virke lettere for læserne at tackle, hvilket får dem til at blive længere på dit websted og forbruge dit indhold. 


Optimer dit website til mobilen


I dag ser de fleste mennesker websteder på smartphones. Hvis dit website ikke er optimeret til mobiler såvel som til desktop, mister du besøgende. 


Hold en ensartet stil


Hvis du bruger én skrifttype på din hjemmeside, skal du bruge den på alle dine sider. På samme måde skal du holde dig til en sammenhængende farvepalet og et lignende visuelt layout for hver side. 


Don’t Forget to Test!


Før dit websted går i luften, skal du teste det! Få helst et par personer på et par forskellige enheder (en smartphone og en bærbar computer, forskellige styresystemer, forskellige browsere) til at teste dit websted for at sikre, at det fungerer korrekt på tværs af platforme. 


Gør dit logo til omdrejningspunktet for dit unikke webdesign


Uanset hvordan dit website ser ud, skal dit logo vises et fremtrædende sted. Hvis du endnu ikke har et logo, kan du bruge Logogenie’s enkle og intuitive logoskaber til at skabe det perfekte logo til dit brand. 

 

Design et logo med de perfekte farver til dig selv

 

Hvis du ikke har penge til rådighed i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Tidligere havde du måske kun begrænsede muligheder, men i dag er teknologien blevet så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie. 

I vores digitale tidsalder handler designprogram mindre om dine hænders tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske dine penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.

Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen. 

 

Logogenies logoværktøj



Vi’har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de bedste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche. 

 

Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til: 

 

- Vigtigste billeder
- Virksomhedens navn og slogan
- Skrifttype og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Placering af tekst og billeder
- Tilføjelse af nye ikoner

- Lagdeling (at sætte nogle billeder bag eller foran andre)

 

Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere. 

 

Med en DIY-logoskaber som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt. 

Mens skabelon-stilen til design fungerer godt for nybegyndere, vil du få bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere. 

 

Start med at designe dit logo nu

 

Se vores andre artikler

x