Hvor meget nogle af os end prøver at bekæmpe det, så ændrer verden sig hver dag. I nogle tilfælde er vittigheder, der var sjove for 10 år siden, krænkende nu, og som vi alle har set, kommer og går tendenser, men kommer nogle gange tilbage igen.
Din virksomhed er ikke immun over for de ændringer, der sker i verden. Måske startede du din virksomhed, da internettet var i sin vorden, og nu tilbyder du e-handel sammen med din fysiske virksomhed. Eller måske har du arvet det bageri, som dine bedsteforældre grundlagde og drev i årtier. Da de startede forretningen, kunne de aldrig have forestillet sig at tilbyde veganske eller glutenfri muligheder og kunne ikke engang forestille sig, at kunderne kunne bestille kager via en app og få dem leveret lige til døren. Men i dag er det vigtige dele af din forretningsplan.
I begge disse tilfælde er et nyt logo en effektiv måde at vise verden, at din virksomhed har ændret sig for at følge med tiden. Men er det bedre at udskifte dit logo med et nyt eller at foretage ændringer i dit nuværende logo for at give det et opdateret udseende? Som med mange andre spørgsmål om logoer og andre bedste praksis inden for grafisk design er svaret: Det afhænger af situationen.
Grunde til at ændre eller opdatere dit logo
Der er mange grunde til at ændre eller opdatere dit logo. Her er et par af dem:
• Du’bringer dit lokale brand på landsplan
• Du’tager dit nationale brand internationalt
• Du’er ved at dreje nøglen om for at betjene en anden befolkningsgruppe
• Du’har ændret din forretningsmodel
• Du’har ændret de typer produkter, du tilbyder
• Du’fusionerer med en anden virksomhed
• Du’lancerer en ny virksomhed, f.eks. en online-butik som supplement til din eksisterende butik
• Dit nuværende logo ser forældet ud
Dit logo er dit brand’s ansigt udadtil. Det skal præcist beskrive dit brand i et enkelt billede, hvilket kan være en udfordring. Men der er subtile måder at skildre dit mærkes persona på gennem skrifttyper, farvepalet og endda former, du vælger at bruge i dit logo. Hvis du’ikke er bekendt med disse, kan du tage dig tid til at læse vores blogindlæg om dem.
Når din virksomhed ændrer sig drastisk, er det sandsynligt, at dit logo ikke længere vil beskrive den præcist. Hvis du f.eks. er en lille takeout-butik, der udvider til en restaurant med fuld service, vil de tegn, du brugte i dit logo til at fortælle verden, at du tilbyder nemme, hurtige måltider til en billig pris, f.eks. cirkler og en seriefri skrifttype, ikke længere sende et præcist budskab. Faktisk kan det være, at gæster, der søger en mere eksklusiv sidde-eller-sidde-oplevelse, vil gå forbi din restaurant, fordi deres første tanke, når de ser dit logo, er “takeout counter.”
I nogle tilfælde er det ikke så meget din virksomhed, der ændrer sig, men den demografiske gruppe, som du ønsker at nå. Måske driver du et autoværksted. Du ved, at biler generelt anses for at være mandens domæne, og dit logo er en mørkeblå ottekant med en fed skrifttype. Men efter flere år med dette logo og efter at have indset, at du mister penge ved ikke at nå ud til kvindelige bilister, beslutter du, at det er på tide med en opdatering, der fører dit logo i en mere kønsneutral retning. Din virksomhed ændrede sig ikke, men det gjorde den måde, du præsenterer den på, så du kan få kontakt med folk, som du ikke tidligere nåede ud til.
Og så er der spørgsmålet om at fusionere din virksomhed med en anden. Uanset om det er en ligeværdig fusion, om dit brand er overtaget af en større virksomhed, eller om det er dig, der overtager, er et nyt logo som regel på sin plads. For mange virksomheder, der har været igennem fusioner, er svaret her at skabe et logo, der inkorporerer elementer fra begge brands’ logoer, ligesom ExxonMobile beholdt Mobile’s signatur røde farve i logo-redesignet efter at de to brands fusionerede.
Så som du kan se, er der mange grunde til at ændre dit logo. En anden grund til at opdatere dit logo er, hvis det simpelthen ser forældet ud. Hvis din virksomhed’har eksisteret et stykke tid, er der’en god chance for, at dit logo indeholder nogle ældre designtrends. Måske giver de dit logo et cool vintage-look, men måske får de det bare til at se ud som om, at det er forældet.
Det er ikke altid lige nemt at se, hvornår et logo er forældet og hvornår det ikke længere præcist beskriver dets brand. En måde at vurdere, om dit logo er ved at være forældet, er ved at sammenligne det med andre logoer i din branche. Ser dit logo markant ældre ud? Hvis det er tilfældet, er det sandsynligvis på tide at ændre det.
Men vent – nogle berømte logoer ændrer sig aldrig. Et godt eksempel er Coca-Cola-logoet, som stort set har været det samme siden 1886.
Måske behøver dit logo ikke at blive ændret. Måske er det perfekt som det er og kommunikerer din brand persona lige så stærkt som den dag, det blev designet første gang, selv om din virksomhed er vokset og har udviklet sig i årene siden dets oprettelse. Hvis det er tilfældet, så tillykke! Du’har fået et tidløst logo.
Men hvordan kan du egentlig vide, om dit logo er tidløst nok til at forblive det samme, mens din virksomhed udvikler sig? Læs videre for at få mere at vide om de overvejelser, du skal gøre dig, når du overvejer at give dit logo et nyt look.
Hvad skal du tænke på, når du overvejer at opdatere dit logo
Når du overvejer at opdatere dit logo, skal du stille dig selv et par spørgsmål for at afgøre, om det er det rigtige valg:
• Billeder mit nuværende logo mit brand korrekt?
• Får mit nuværende logo genklang hos min målgruppe?
• Hvis jeg kunne redesigne mit logo lige nu, hvordan ville det så se ud? Ligner dette redesignede logo det logo, du bruger i øjeblikket?
Så det næste spørgsmål er, om det er bedre at indføre et helt nyt logo eller blot at justere det, du har nu? Svaret? Igen, det afhænger.
Hvis du beslutter, at dit nuværende logo fungerer eller kunne fungere bedre, er det nok bedst at gå vejen for en ansigtsløftning. Dette gælder også, hvis du ikke ændrer din virksomheds navn eller din forretningsmodel. Ved blot at justere dit logo for at gøre det mere i overensstemmelse med nutidens tendenser undgår du at fremmedgøre eller forvirre dine købere.
Hvis dit brand gennemgår en større ændring, som f.eks. et nyt navn, en ny forretningsmodel, drastisk forskellige tilbud eller indtræden på et nyt marked, har du sandsynligvis brug for en mere ekstrem logo-ændring. I dette tilfælde er det nok bedst at starte på en frisk.
Måder at tilpasse dit logo på
Hvis du vælger at give dit logo et nyt udseende, skal du brainstorme på måder at friske det op på uden at ændre de centrale elementer, der gjorde det oprindelige logo så fantastisk.
I nogle tilfælde er det eneste, dit logo har brug for for at føles friskt, en simpel paletudskiftning. Du behøver måske ikke engang at ændre dine farver, blot nuancerne af dine farver, som Visa gjorde, da de ændrede deres logo.
En anden måde at opdatere dit logo på er ved at ændre skrifttypen. Du kan vælge en mere afrundet, mere moderne skrifttype, eller du kan vælge at tage logoet i en anden retning og give det en serif-skrifttype for at tilføje en vis sofistikeret stil.
Du kan også fjerne et element i logoet for at lade ordmærket eller billedet stå alene. For eksempel er Nike-swoosh'en umiddelbart genkendelig næsten overalt. Det har ikke brug for Nike-ordmærket, det står fint alene.
Start på en frisk med et helt nyt logo
Når der ikke er nogen realistisk måde at opdatere dit gamle logo på, så det passer til dit nye brand, er det bedst at skabe et helt nyt logo. Masser af kendte mærker har gjort det – nogle gange er du nødt til at genopfinde dig selv helt for at forblive relevant i dagens verden.
Et nyt logo kan beholde elementer fra dit gamle logo, ligesom AT&T beholdt den samme blå nuance, som de brugte i 1969-versionen af deres logo, da de skiftede over til globus. På den måde beholder du et konkret stykke brandgenkendelse, når du redesigner, men du er ikke tvunget til at tilpasse dit gamle logo til din nye brandidentitet. Men hvis denne fremgangsmåde ikke fungerer for dit brand, skal du ikke forsøge at tvinge det. Nogle gange er du nødt til at tørre tavlen helt af og skabe noget helt nyt.
Når du skaber et nyt logo, skal du starte fra bunden. Stil dig selv de samme spørgsmål, som du stillede dig selv, da du designede dit første logo, f.eks.:
• Hvem er mit brand til?
• Hvilket produkt eller hvilken tjenesteydelse tilbyder vi?
• Hvad adskiller os fra vores konkurrenter?
• Hvad er vores kerneværdier? Hvordan arbejder vi i overensstemmelse med disse værdier?
• Hvad forventer køberne af dette brand?
Så kan du begynde at udarbejde nogle designs baseret på dine svar på disse spørgsmål. Som vi nævnte ovenfor, fortæller designelementer i dit logo, som f.eks. de farver, du bruger, de former, du bruger, og dit valg af skrifttype, verden på en subtil måde, hvad dit brand handler om, og hvad de skal forvente af dig. Tænk på dit brand’s personlighed og bestem de designvalg, der kommunikerer denne personlighed, som f.eks. en mættet grøn nuance for en troværdig plæneplejevirksomhed eller et lyseblåt cirkulært logo for en børnesalon’s salon.
Husk, uanset om du blot opdaterer dit logo eller vælger den helt nye logorute, skal du budgettere for ændringen. Dit nye logo vil blive brugt mange steder: på dit websted, dine visitkort, din skiltning og alle de reklamer, din virksomhed skaber. Ethvert nyt logo vil tage tid og koste penge for at erstatte det gamle logo på branded assets.
Godt nok behøver design af et helt nyt logo ikke at koste dig meget. Med Logogenie’s ogo maker kan du skabe dit eget professionelle logo på få minutter, uden at du behøver erfaring med design eller kodning.