Når du har brug for et flot logo, er der masser af logogeneratorer til din rådighed. Men det, du egentlig har brug for, er en logoværktøjsmaskine, ikke en logogenerator. De lyder ens, men de’er faktisk to meget forskellige ting. Som deres navne antyder, genererer en logogenerator et logo for dig, mens en logoskaber er et sæt værktøjer, du kan bruge til at lave dit eget logo.
Du kan måske være fristet til at vælge en logogenerator, fordi det lyder som mindre arbejde. Hey, vi forstår det godt. Men det’er netop derfor, at du ikke bør’gå med en logogenerator. Når du ikke selv gør arbejdet, har du meget mindre kontrol over dit slutprodukts resultat. Og når du ikke har meget kontrol over dit logo, vil du sandsynligvis ende op med noget, der kan glemmes.
Don’t worry – at bruge en logogenerator betyder, at du selv skal lave designarbejdet, men tro os, det er ikke hårdt arbejde. Logogenie’s logo maker gør det utrolig nemt for alle at lave deres eget premium logo, ingen kodning eller designfærdigheder er nødvendige.
Hvad er forskellen mellem en logoværktøj og en logogenerator?
En logoværktøj genererer ganske enkelt dit logo for dig. En logo maker giver dig derimod de værktøjer, du har brug for til at skabe dit eget logo.
Lad’s bryde ned, hvordan en logo maker fungerer først.
Logogenie en tage det bedste fra begge verdener. det'er en logogenerator og logo maker på én gang! Du starter med en logotempate, som genereres ved hjælp af kunstig intelligens. Det betyder, at Logogenie vil komme med tilpassede logodesigns baseret på dine virksomhedsoplysninger! Derefter er det op til dig at tilpasse logoet med de online værktøjer, der er tilgængelige på siden.
Hver logomager har et lidt forskelligt sæt værktøjer og lidt forskellige værktøjsfunktionaliteter. Men i deres kerne giver de dig alle værktøjer, som du kan bruge til at vælge dit logo’s overordnede form, dets farvepalet, den skrifttype du bruger til teksten og logoet’s hovedbillede.
Nogle logomagere som Logogenie har enorme biblioteker fulde af skrifttyper, billeder og skabeloner, som du kan bruge, mens andre...ikke har det.
Når du’leder efter den rigtige logomaker til at bruge til at skabe dit logo, skal du sørge for at vælge en, der giver dig masser af tilpasningsmuligheder. Og så... Der’er logogeneratorer.
Som logo-magere er alle logogeneratorer forskellige. Men de fungerer alle på den samme grundlæggende måde:
- Du giver oplysninger som dit brandnavn og tagline
- Du vælger din branche
- Du vælger et par nøgleord om dit brand’s personlighed
- Du vælger en eller flere brandfarver
Og når du’har givet alle disse oplysninger, får du’enten ét logo-forslag eller sider med logo-forslag. De er alle genereret ved hjælp af en algoritme, der tager de oplysninger, du har givet, og skaber noget, der ideelt set indfanger din brand persona. Problemet er, at det er en algoritme og ikke et menneske. Og dit brand skal appellere til mennesker, ikke til computere. Så for at skabe noget, der appellerer til menneskelige øjne, skal dit logo skabes af et menneske.
En menneskelig designer ved, hvornår han/hun skal bryde reglerne for at skabe et effektivt design. Det gør en computer ikke. Så når dit logo er designet af en algoritme, er det måske teknisk set on-brand for din virksomhed–et firkantet logo i marineblå til en bank, et rundt pink logo til et bageri, for eksempel–men det fanger ikke nødvendigvis, hvordan dit brand adskiller sig fra andre i din branche. Du kunne f.eks. ønske at fremhæve din banks progressive værdier ved at tilføje et gult lyn til dit marineblå logo–algoritmen ville ikke gøre det, fordi det ikke passer ind i dens logik.
Populære logogeneratorer
Vi dækkede et par af disse logogeneratorer i detaljer i et tidligere indlæg. Deres forskelle går ud over, hvilke oplysninger du skal give, og hvor mange forslag til logokoncepter du får – nogle tilbyder support, efter at du’har skabt dit logo, og nogle tilbyder nemme måder at udskrive dit logo på visitkort, kuglepenne og andet swag.
Logogeneratorer er måske populære, men de er faktisk ikke nemmere at bruge end logoværktøjer. Selvfølgelig er der mindre arbejde involveret – du koger bogstaveligt talt bare dit brand ned til nogle få kernekomponenter og lader algoritmen gøre sit arbejde – men når det kommer til at tilpasse dit logo, gør du det samme: udskiftning af farver, prøv forskellige skrifttyper, ændring af logoet ’ hovedbillede.
En logogenerator betyder flere muligheder
Når du bruger en logogenerator, starter du ikke med en tom tavle. I stedet starter du med det logokoncept, som AI'en spytter ud efter dig. Det betyder ikke, at du ikke kan tilpasse logoet – typisk kan du det – men ofte betyder det, at du er begrænset til et begrænset sæt tilpasningsmuligheder. For eksempel kan en logogenerator have et sæt logoskabeloner for hver branche.
Hvis du har valgt “byggeri” som din branche under det indledende spørgeskema, vil du kun kunne se de skabelonmuligheder, som generatoren tilbyder for byggelogoer. Det betyder krydsede hamre, firkantede logoer med trekanter, der ligner huse, og andre generiske billeder med relation til byggeri. Det betyder også, at du ikke har adgang til de skabeloner, der er beregnet til mærker i andre brancher, f.eks. kreative tjenester og uddannelse.
Her er grunden til, at det er dårligt: du går glip af skabeloner, der potentielt kunne være perfekte til dit brand. Lad os sige, at du er et dansestudie, der regelmæssigt er vært for country western-danseaftener. Du vælger “studios” som din branche og får en masse skabeloner, der ligner fotostativer, kunstnerstativer og filmruller. Måske får du endda en skabelon med en spotlight eller et par balletsko. Men hvis du havde valgt “mode,” havde du måske haft mulighed for at lave dit logo med en cowboyhat eller et par westernstøvler, hvilket ville gøre det mere on-brand for netop dit dansestudie.
Det gælder også for din skrifttype. Når du nævnte et par nøgleord om dit brand, valgte generatoren en eller et par skrifttyper, der passede til de nøgleord, du valgte. Algoritmen kunne’ikke tage hensyn til, at du’har en nuanceret brandpersonlighed og give dig kreative forslag til skrifttyper, der repræsenterer den nøjagtigt. Når du bruger en logogenerator, skal du dybest set sætte dit brand i en kasse.
Sådan vælger du en logoværktøjsmager
Der findes mange logoværktøjsmagere på nettet, og ligesom logogeneratorer varierer de i kvalitet. Når du’er på udkig efter den rigtige logomaker, skal du kigge efter en, der giver dig så mange muligheder som muligt. Det betyder hundredvis af skrifttyper, et komplet udvalg af farver at vælge imellem og mulighed for at ændre dit logo på en række forskellige måder.
Her’er et hurtigt kig på, hvad Logogenie’s logoskaber tilbyder:
- Hundredvis af skrifttyper, kategoriseret i syv forskellige grupper
- Muligheden for at lægge så mange elementer, som du ønsker, over og under hinanden for at skabe et logo med dybde
- En fuld skala bg farvevælger – ingen forudbestemte farveskemaer her
- Et komplet bibliotek af ikoner, som du kan bruge og tilpasse fuldt ud
Når du vælger en logoværktøjsmager, skal du ikke kun se på mulighederne for tilpasning af logoer. Se på, hvad logomageren tilbyder dig, som:
- Simpel størrelsesændring
- Dit logo i et vektorformat, så du nemt kan skalere det op eller ned
- En pris, der passer til dit budget
Få mest muligt ud af en logoskaber
En logoskaber giver dig værktøjer, men de er kun lige så effektive som dit øje for design. Hvis du ikke er bekendt med, hvordan elementer som farver, former og skrifttyper fungerer for at kommunikere din unikke brand persona, kan du genopfriske det med vores seneste blogindlæg om disse emner:
- Hvad er de forskellige skrifttyper, du skal bruge til dit logodesign
- Brug af former til at designe logoer: Betydningen af farver og hvordan man bruger dem i branddesign
Brug tid på at forstå, hvordan du effektivt kan formidle dit mærkes personlighed visuelt, og skitsér derefter et par ideer til logoet. Gå derefter i gang med at lave logoet med disse ideer ved hånden, så du kan vende tilbage til dem, mens du designer.
Afprøv forskellige farvekombinationer i dit logo. Prøv også variationer af disse farver, f.eks. lysere eller mørkere nuancer, mere eller mindre mættede nuancer og vending af dit logo’s hovedfarve med dets accentfarve. En god logoproducent giver dig et ubegrænset antal ændringer af dit logo (i modsætning til en logogenerator, hvoraf mange har et loft over antallet af ændringer, du kan foretage), så udnyt det fuldt ud, og leg med dit logo, indtil det er perfekt.
Lær også logoskaberen rigtig godt at kende. En logoværktøjsmaskine med mange værktøjer kan virke skræmmende i starten, men flere værktøjer betyder bare flere måder at tilpasse dit logo på. Leg med hver enkelt af dem, og se, hvordan dit logo ser ud i forskellige stilarter, f.eks. med en skygge eller i sort/hvid kontra fuld farve. Du har sandsynligvis alligevel brug for flere versioner af dit logo–forskellige størrelser, en mere minimalistisk version til mindre indstillinger som dit Twitter-profilbillede og en sort/hvid- eller gråskalaversion til printopgaver, hvor farve ikke er en mulighed. Jo bedre du er til at bruge en logoværktøjsmaskine, jo bedre er du rustet til at bruge den til at skabe et brugerdefineret logo, der perfekt indfanger alt om dit brand.