Hvorfor mærker bør beskytte tekstforfattere og logo
Som virksomhed er det vigtigt at overveje, om du bør beskytte din tekstforfatning og alle andre former for medier og indhold, der er knyttet til din virksomhed, såsom dit logo. Mange virksomheder, især onlinevirksomheder og websites, overser dog stadig denne proces.
Men hvor vigtigt er det egentlig at beskytte dit indhold, og er det noget, du som virksomhed bør tænke over?
Start med at designe dit logo nu
Hvad er Beskyttelse?
Til at starte med vil vi’undersøge, hvad beskyttelse af dit logo og indhold er, og hvad det indebærer. Hvis dit indhold er ikke beskyttet, skal du overveje konsekvenserne. Enkeltpersoner og virksomheder vil, svigagtigt eller ej, kunne bruge dit indhold uden konsekvenser.
De kan f.eks. tage dit firmanavn, dit logo og anvende det på deres websted. Herfra kan de distribuere virus, stjæle folks personlige og finansielle oplysninger og generelt forårsage skade på internettet.
Som du kan forestille dig, vil dette afspejle sig meget dårligt på dig og din virksomhed. Men hvis du indbringer dette andet websted for en domstol, har den tredjepart, der er ansvarlig for at stjæle dit logo eller indhold, mulighed for at slippe af sted med det, de har gjort, med hensyn til at stjæle dit indhold.
Dette skyldes, at beskyttelsen af din virksomhed’s indhold og logo svarer til at tegne en forsikringspolice. Du kan beskytte dit logo og indhold på dit websted ved hjælp af ophavsrettigheder og varemærker.
Mak det til dit eget
Hvis du’har lagt en masse hårdt arbejde og mange penge i at designe og producere dit logo og din webside-tekst, hvis det’ikke er beskyttet, kan andre virksomheder tage det og bruge det på deres webside. Hvis det er stærkt optimeret til søgemaskinerne, gør det desværre dette andet websted til en fuldgyldig konkurrent til din virksomhed.
Kort sagt betyder det, at andre virksomheder kan stjæle din virksomhed og dine kunder, hvilket koster dig penge. Hvis du f.eks. driver et rejsewebsted som Lonely Planet, ønsker du, at dit indhold af høj kvalitet skal være beskyttet, så andre rejseselskaber ikke bare kan tage dit indhold og tjene på det.
Tænk på plagiat og kopiering
En af Google’s største regler, når det kommer til SEO, er plagiat. Det’er meget svært at finde ud af, hvor meget af internettet der er plagieret, men du kan være sikker på, at søgemaskinegiganten konstant er på udkig efter det. Det hænger også sammen med logoer, når Google er i stand til at genkende billeder.
Hvis det bliver opdaget, kan dit website og din SEO-ranking blive straffet kraftigt, hvilket kan få dig til at falde i placeringerne på søgemaskinens resultatside.
Clay Robins, SEO-specialist og grundlægger af masser af internetressourcer som State if writing bekræfter: “Det kan være ekstremt svært at få din oprindelige placering tilbage efter at være blevet straffet, og du’bliver nødt til at gennemgå mange af de procedurer, som Google har indført for at bevise, at indholdet var dit.”
Et af de vigtigste problemer i forsøget på at bevise, at indholdet er dit eget, er, hvorfor du havde det online, hvis det ikke var’beskyttet. Hvis det er beskyttet, kan Google straks vide, at indholdet er registreret af dig, og at det er det andet websted, der er skyldigt.
Glægeligvis findes der et omfattende antal værktøjer som Ox Essays, der kan hjælpe dig med at finde ud af, om dit indhold er plagieret eller ej.
Med hensyn til logoer kan du ved at registrere varemærker være sikker på, at du ejer denne intellektuelle ejendom. Når du arbejder med logodesignere, er det også godt at underskrive en aftale, som fastslår, at alle rettigheder går til dig og din virksomhed. Glem ikke at kontrollere, om logoet er blevet brugt eller registreret før. Der er masser af tilfælde, hvor virksomheder ubevidst køber brugte logoer, hvilket fører til uønskede konsekvenser.
Skal du bruge en advokat/advokat eller ej?
Hvis du føler dig sikker på at ophavsret og varemærkeregistrering af dit eget arbejde, så gør det endelig! Det’er relativt nemt at udfylde de nødvendige formularer online, uanset hvilket land du’er fra.
Hvis ingen anfægter din ansøgning, bør processen ikke tage længere end fire måneder. Men hvis en anden virksomhed eller person anfægter din ansøgning, kan processen blive meget langvarig.
Så i stedet for selv at udfylde formularen kan du outsource opgaven til en advokat, som kan udfylde formularerne og håndtere en eventuel indsigelse på dine vegne. I nogle situationer kan det’stærkt anbefales, at du overvejer denne mulighed.
For eksempel, hvis du’har været aktiv i et stykke tid, kan en tredjepart allerede have brugt dit indhold eller dit logo på deres websteder. Det betyder, at når du behandler formularen; chancerne er, at denne anden hjemmeside vil blive opdaget. Uden en advokat på din side kan dette blive meget dyrt og vil højst sandsynligt være meget mere besvær end det er værd.
Bygning af tillid hos dine kunder
Hovedsageligt refererer varemærker til logoer, og varemærker taler meget, når det kommer til kunderne og deres udseende af din virksomhed. Tænk på de store mærker; Nike-tikken, McDonald’s ‘M’, Shell’s ‘shell’, Coca-Cola og The Red Bull bulls.
Da du har et varemærket logo (og indhold) betyder, at dine kunder ved, at du er den førende autoritet og den ægte vare, når det gælder de tjenester eller det produkt, du leverer. At have et varemærket logo kan også øge din SEO-ranking og kan hjælpe kunderne med at finde din virksomhed.
Kort sagt kan det være yderst fordelagtigt for din virksomhed at mærke dit indhold, både med hensyn til beskyttelse og plagiat, men også for at forbedre dit brand’s image og øge din virksomheds’s anerkendelse.
Brenda Berg er en professionel med over 15 års erfaring inden for virksomhedsledelse, markedsføring og iværksætteri. Konsulent og vejleder for universitetsstuderende og iværksættere. Hun mener, at konstant læring er den eneste vej til succes.