Design af et logo er ikke kun et spørgsmål om design. Der er et lige så vigtigt element for at levere et projekt — en stærk logopræsentation. Chancerne er, at du føler dig ret sikker på dit arbejde, men de fleste af os føler os ængstelige, når det kommer til at præsentere det. Logodesign er også forbundet med produktplacering i større skala.
Det er ofte sådan, at selv erfarne designere mangler den nødvendige viden til at lave en overbevisende præsentation. Nå, sandheden er, at der’er intet kompliceret ved det. Vi’har samlet fem enkle ting, som du skal tage hensyn til for at lave en vellykket præsentation.
1. Vejledning af kunden
Hvor vi overhovedet kigger på præsentationen, er det afgørende, at vi har den rigtige holdning til processen med at præsentere det færdige produkt for din kunde. Til dette kan du have brug for produktmockups. Designere beder ofte om kunden’s dom, før de’har givet en omfattende beskrivelse af det arbejde, de’har udført.
Lad’s se på det på denne måde. Du er meget mere dygtig inden for design end f.eks. en direktør. Før du spørger ham, hvad han mener om designet, skal du guide ham gennem alle de kunstneriske beslutninger, du har truffet for at skabe det logo af høj kvalitet, som han ser på. Det er derfor, at præsentationer er afgørende. Lad os nu se nærmere på de punkter, du skal tage stilling til, når du leverer et logo til din kunde.
2. Fortæl en spændende historie om processen
Fremme følelser er centralt for kommunikation. Stemmen er et vigtigt medium, der får arbejdet gjort. Brug din stemme til at fortælle din kunde om konceptet bag det endelige produkt. Lad være med at sende ham en e-mail med 15 forskellige versioner af logoet og smide to linjer kedelig tekst med det samme. Det er en stor fejltagelse!
Forestil dig, at du kom til smykkebutikken for at købe en gave til din kæreste. Konsulenten spørger dig om, hvad du leder efter, og trækker derefter blot ti varer frem foran dig og stirrer derefter bare tavst på dig. Ingen yderligere oplysninger. Intet. Nada. De er alle smukke smykker, men de er ikke præsenteret, som de burde være.
Moralen i historien? Prøv altid at give din kunde en præsentation personligt, hvis det er muligt. Du kan eventuelt bruge Skype eller en anden tjeneste, der giver dig mulighed for at foretage et videoopkald. En anden vigtig grund til, at du bør søge mundtlig kommunikation med din klient ved aflevering, er at forsøge at indsamle tilstrækkelige oplysninger om de revisioner, der skal foretages.
Pro tip: Overvej at sende præsentationen et par minutter efter, at du har påbegyndt opkaldet, i stedet for at sende den med det samme. Dette hjælper med at opbygge lidt ekstra forventning.
3. Lav en præsentation, der har den rette mængde tekst
Vi har tidligere sagt, at din præsentation skal præsenteres mundtligt, men det må ikke udelukke smart anvendt tekst. Hvis du’skal lave et slideshow i PowerPoint eller Keynote, skal du’ikke tøve med at bruge noget opfølgende tekst, hvor du føler, at det’er nødvendigt. Hvis du laver et logo til en konference, har du måske brug for software til at administrere din konference. Der en tonsvis af gratis PC-software download sites med gode programmer, som kan hjælpe dig på vej.
Det er her, du måske skal bruge hjælp fra en specialist. Hvis du beder en tekstforfatter om at lave et par stærke sætninger, vil det helt sikkert hjælpe præsentationen til at skinne. Disse mennesker gør dette for en levevej, så det vil helt sikkert være et aktiv for dit mål at konsultere en skribent. Derudover kan du også blot skrive din egen tekst og lade en erfaren redaktør gennemgå det skriftlige materiale og trylle med det. Der findes nu hjemmesider, hvor du kan finde anmeldelser af redigeringstjenester så du kan være sikker på, at du’finder den rette person til opgaven.
4. Bevis, at logoet er iøjnefaldende
Prøv at præsentere kunden for 3-5 varianter af det endelige logo. Lad være med at gå for vidt, for valgmuligheder gør os ulykkelige. Vælg de flotteste og mest alsidige iterationer. En af dem bør være en version i én farve for at understrege, at det ser godt ud i små størrelser.
I betragtning af at det emblem, du arbejder på, vil blive brugt på en lang række objekter, er det afgørende, at du viser din kunde, hvordan logoet forbliver konsistent på tværs af forskellige parametre.
Din primære hensigt med at placere designet på forskellige overflader og genstande er at hjælpe kunden med at forstå, hvordan det vil se ud i virkeligheden, hvilket giver ekstra dybde til din præsentation. Hvad med at lave en mockup af logoet på et iWatch, en t-shirt eller en taske, for eksempel. Til det kan du måske tjekke Designhill.
5. Indsaml feedback, når du’er færdig
Selv om du ikke er en del af den faktiske præsentationsproces, er det vigtigt at sikre, at det, du har leveret, opfylder kundens behov.
Selv om denne proces for det meste afhænger af kunden, er det også dit ansvar at opfange nonverbale signaler og forsøge at forstå hans følelser. Vi ønsker ikke at tvinge vores kunde til at acceptere designet. Vi ønsker, at han skal elske det. Det er derfor, at det at investere lidt tid i en lille revision vil tælle som “at gå den ekstra mil.”
I nogle tilfælde vil kunderne finde det svært at give dig feedback med det samme, eller de kan finde det kompliceret at formulere indholdet af deres feedback korrekt. Vær tålmodig og prøv at hjælpe dem. Du er professionel inden for dit område, og derfor ved du bedre, hvad folk føler, når de ser et design. En god måde at hjælpe din kunde på er ved at stille de rigtige spørgsmål. “Hvorfor?” hjælper meget! Ved at forsøge at finde ud af årsagerne til, at kunden ikke er tilfreds med et bestemt element i designet, kan du bedre definere og forstå deres behov. Desuden vil det gøre revisioner klarere og hurtigere. At være opmærksom på dine kunders behov vil give dig flere kunder.
Start design af dit logo