I dagens tid, hvor kunderne har kort opmærksomhedsspændvidde og endnu kortere hukommelsestid, kan logoer være afgørende for en virksomheds tilstedeværelse på markedet. Derfor gør de fleste organisationer i disse dage en indsats for at finde på unikke logoer, der er attraktive nok og samtidig fortæller, hvad virksomheden handler om. Men med de millioner af logoer, der oversvømmer markedet, tror du så, at det virkelig er så let at få kunderne til at lægge mærke til dit logo? Nej, bestemt ikke! Du er nødt til at puste ekstra liv i dine logoer for at gøre dem mere attraktive og synlige. Det er bestemt ikke så svært, som du tror. Her er nogle tips, der kan hjælpe dig i gang.
Start med at designe dit logo nu
Hold det enkelt: Der er ingen som helst grund til at lade sig rive med, når du designer et logo. Faktisk er det sådan, at jo enklere logoet er, jo nemmere er det for kunderne at genkende og huske det. Tag bare et kig på Nike-logoet. Det er så enkelt og samtidig så let genkendeligt. Det bedste er, at logoet i sig selv er nok til, at folk kan genkende virksomheden. Husk, at kunderne bliver tiltrukket af enkle logoer frem for komplicerede logoer.
Double Entendres Rock: Tja, dobbeltbetydninger virker ikke kun vittige, når de bruges i mundtlige samtaler, men også i visuelle designs. At skabe et logo, der har to eller flere forskellige betydninger, der i sidste ende peger på det samme, er det, der vil imponere dine kunder. Tag f.eks. Amazons logo. Det staver virksomhedens navn og har en pil, der starter ved A og peger mod Z, hvilket betyder, at du hos Amazon kan få alt og alle ting. Hvis det ikke er imponerende, hvad er det så?
Stivhedens krumtap: Det er rigtigt, at et logo er til at holde. Men det betyder på ingen måde, at du ikke kan lave subtile ændringer i det med tiden eller efter behov i timen. Men hvis du ønsker at holde denne mulighed åben, skal du designe et logo, der ikke er for stift. Det betyder naturligvis, at du måske skal eksperimentere lidt for at finde frem til et design, der kan tilpasse sig til ændringer. Brug gratis logodesignsoftware til dine hit- og prøveeksperimenter, og bliv ved med at prøve, indtil du finder et logo, der kan tilpasse sig ændringer. Du har brug for et design, der appellerer til publikum i alle dele af verden, og som kan ændres, hvis det er nødvendigt.
Farve det rigtigt: Monokromt er cool, men der er ingen tvivl om, at farver har sin egen appel. Og det gælder især, når det kommer til logodesigns. Så vælg nogle farver, der tilføjer friskhed til dit logo og bringer din organisations sande karakter frem. Sørg dog for ikke at gå over gevind med farver, da for mange farver kan skabe en forvirrende effekt. Så vælg få farver, og giv dit logo den rigtige farve.
Kliché er klichéd: Med så mange virksomheder, der lancerer nye logoer hver dag, kan det virkelig ikke være nogen nem opgave at finde på et unikt logo. Der er dog visse designs, der er blevet gjort til døde og stadig bruges. Du ønsker bestemt ikke at sidde fast i denne rute af klichéer. Hvad du har brug for, er at eksperimentere med nogle gratis logodesignsoftware. Tag dig god tid til at finde på forskellige designs, som ikke er i overensstemmelse med traditionen. Det er det, der vil give dit logo et nyt liv i snor.
Negativ plads til positiv effekt: Negativ plads i logoet kan, når den bruges på en smart måde, gøre en verden til forskel for designet og skubbe dine kunder til at lægge mærke til logoet. Don’t know what this means? Jamen, så tjek FedEx-logoet? Har du lagt mærke til, at der er en pil mellem E og X? Det er det, der er kendt som en smart brug af negativt rum. Så hvis du ikke allerede har tænkt på dette, så gør det nu.
Der er ingen tvivl om, at logodesign er en udfordrende opgave, og den store konkurrence gør den endnu mere kompleks. At tænke ud af boksen og kildre dit kreative ben er det, der vil hjælpe dig med at give liv til dine logodesigns.
Start med at designe dit logo nu