Hvorfor Youtube?
Youtube, videoplatformen og det blomstrende sociale medienetværk, er det næstmest besøgte websted i verden og den største søgemaskine på nettet. På trods af dette fænomen er det stadig et stort set uudforsket område for virksomheder, der udnytter de muligheder, som platformen giver for vækst og engagement.
Youtube giver alle virksomheder mulighed for at vokse globalt ved at opbygge tillid og etablere en autoritativ stemme inden for en branche. Selv små virksomheder kan bruge video testimonials til at opbygge tillid og troværdighed for deres brand, produkter og tjenester. It’s meget nemmere at forbinde og engagere gennem online videoer, når man sammenligner engagement med skriftligt indhold. Ved at vokse en online tilstedeværelse blandt et internationalt publikum, lægger du op til større missioner, større muligheder. Og det bedste ved det hele? Det’er gratis.
Vi’kommer ind på, hvorfor Youtube er en fremragende ressource for små virksomheder og iværksættere, skitserer bedste designpraksis for din kanal (herunder logobrug!), og tilbyder vores foretrukne Youtubere i øjeblikket.
Opdelingen af en Youtube-kanal
Logo brug i profilbilleder / kanalikoner / avatarer
Genkendelighed kan nemt opnås gennem et effektivt logodesign. Det’er vigtigt at bemærke, at Youtube-logoer bruges i både vandmærker og også profilbilleder, som også kaldes kanalikoner eller avatarer.
Et brugerikon er en avatar, et foto eller et billede, der vises på forsiden og ved siden af brugerkommentarer. Dette firkantede billede har en standardstørrelse på 800 x 800 pixels og en JPG-, GIF-, BMP- eller PNG-filetype. Animerede GIF'er er ikke mulige. Når besøgende kommer til din kanal, vil de se ikonet i øverste venstre hjørne af din kanal. Sørg for at være opmærksom på cirkulær beskæring og på, at vigtig tekst eller grafik ikke bliver skåret ud, når du designer dit logo. Firkantede eller runde billeder gengives med 98 x 98 pixels. Hold dig i overensstemmelse med dine andre sociale kanaler og koordiner visuelt med banneret. Du kan finde flere oplysninger om administration af dit kanalikon her.
Profil
Din profil er super vigtig for din kanal. Den indeholder værdifulde oplysninger, som dit navn eller firmanavn samt andre håndtag på sociale medier, links til websites og din branche. Du er i stand til at oprette en brugerdefineret URL for din kanal, når du har mindst 100 abonnenter, er på platformen i mindst 30 dage, har et uploadet kanalikon og har uploadet kanalkunst. Dit ikon eller logo vil også være synligt i profilen, som er nedskaleret på platformen. For at sikre, at ikonet ser godt ud på mindre skærme, skal du sørge for at uploade et billede, der er 800 x 800 pixels.
Beskrivelser
Medtag altid, altid, altid, altid dit firmanavn og relevante produkt-/servicenavne som tags i hver video, du uploader. Beskrivelser kan være på op til 5.000 tegn, med vigtige nøgleord i forgrunden. Det er her, du har mulighed for at tilføje hashtags, links til afspilningslister på din kanal og en indholdsside.
Banner
Bannere er en god mulighed for at begynde at oplyse dine seere om, hvilken slags kanal du er, hvor ofte du uploader, og dele nyttige links. Ligesom med Facebook-bannere giver Youtube mulighed for branding-muligheder øverst på din kanals hjemmeside. Den nøjagtige størrelse, der kræves for bannere på Youtube, er 2560 x 1440 pixels med en maksimal filstørrelse på 2 MB. Det er vigtigt at bemærke forskellige visninger afhængigt af den enhed, som din kanal ses på.
Når YouTube tilgås fra et tv, vises billedet fuldt ud og dækker baggrunden for din kanal med den anbefalede opløsning på 2560 x 1440 pixel. På et skrivebord vil billedets område være 2560 x 423 pixel. Det synlige område på en tabletskærm vil være 1855 x 423 pixel.
Design af miniaturebilleder
Miniaturebilleder er i bund og grund den første chance for at fange dit publikum og gøre et varigt indtryk. De giver kontekst med understøttende tekst, og du skal holde den under syv ord. Vi er vilde med Tube Filter’s definitive guide, hvor de detaljeret forklarer, hvordan du laver de mest effektive thumbnail designs og inkorporerer dit logo. Den anbefalede størrelse for thumbnails er 1280 x 720 pixels. Implementer store tekster og markante visuelle elementer i overensstemmelse hermed.
Trailer
Youtube handler om at vise, ikke om at fortælle. Traileren på din kanal er den første video, der vises, når en bruger kommer ind på din side. Det er din chance for at præsentere dit logo, dit produkt eller din tjeneste, vise indholdet på din kanal frem og opfordre besøgende til at abonnere. Den bedste formel er at holde det hele kort, overveje, hvad der ville tiltrække mest opmærksomhed, og være så autentisk som muligt i forhold til det, din kanal indeholder.
CTA'er
CTA'er, eller call-to-actions i forbindelse med Youtube, er kort, bumper ads og vandmærker. Cards er små, gennemsigtige CTA'er, som udvides, når der klikkes på dem. Du kan bruge kort til at henvise brugerne til dit websted eller et købslink samt til andre videoer på din kanal. Bumper ads er videoreklamer på seks sekunder, der vises i begyndelsen eller slutningen af en video. Vandmærker er brugerdefinerede abonnementsknapper, der er synlige for ikke-abonnenter på din kanal. Du kan finde vejledningen til at tilføje disse til dine videoer her.
Bedste designpraksis for din Youtube-kanal
Anvend succesfulde designkoncepter på din kanal
Hold dig fra tendenser og bliv tro mod din virksomheds eksisterende branding. Farvernes psykologi er særlig relevant her, da Youtube er et visuelt markedsføringsværktøj. Vi’har fået dig dækket i tdet her blogindlæg om farvekombinationer samt i dette blogindlæg om farvernes betydning inden for branding og design.
Har en bevidst strategi
Som med ethvert marketingaspekt for din virksomhed er det afgørende at have en hensigt bag strategien. At holde din kanal vedligeholdt og opdateret vil være din højeste prioritet. Inden for dette, er det vigtigt at sikre, at alle Youtube branding aspekter passer sammen og er sammenhængende.
Kraften i analyse
Youtube giver kvantitativ indsigt i din kanal og dit publikum’s adfærd. Dette omfatter antal visninger, gennemsnitlig seertid, demografiske oplysninger om abonnenter, genererede indtægter og interaktionsrate.
Brug hashtags
Vælg hyper-relevante hashtags for at opnå bedre eksponering af dit indhold. Tænk på disse hashtags som en måde at arkivere og organisere digitalt baseret på det, du deler. Sørg for, at du ikke vælger mere end femten, da de vil blive ignoreret.
Forskningskonkurrence og inspiration
Ved hvad du er oppe imod, og hvad du ønsker, at din kanal skal være. Det er vigtigt at gennemse konkurrenternes YouTube-kanaler. Gennem denne proces kan du tage noter om antallet af videovisninger, engagement gennem kommentarer og generelt få en fornemmelse af, hvad netop dit publikum vil blive tiltrukket af.
Dine yndlings YouTubere har potentiale til at afsløre teknikker og bedste praksis, som skaber visninger, abonnementer og engagement. Selv hvis de ikke er inden for din niche, er det helt sikkert muligt at tilpasse disse strategier for at øge din egen følgerskare.
Inspirerende Youtube-kanaler, der har et godt branding og logo
Skillshare er et af de mest succesfulde uddannelsesvideo-fællesskaber og har gjort et utroligt stykke arbejde med at formidle store idéer på en klar og organiseret måde. Deres kanal er nem at navigere på, og deres mission er klar: udforsk din kreativitet.
Marie Forleo - er en amerikansk iværksætter med 659k følgere, og har ophøjet sig selv som en inspiration for andre iværksættere, der har til hensigt at bryde ind i Youtube-sfæren. Forleo formidler en imødekommende, underholdende og seriøs atmosfære for dem, der søger og kæmper for at arbejde inden for en branche, som de elsker.
TED - er en velkendt platform for inspirerende diskussioner, og deres Youtube-kanal er det perfekte eksempel på konsekvent visuel Youtube branding. Gennem deres fede røde blink og opmærksomhedsvækkende titler giver TED inspiration i netop dette alene.
Nyma Tang - har organisk udviklet et fællesskab på 1,25 millioner abonnenter, der er interesseret i inkluderende skønheds- og modeemner. Denne amerikanske skønhedsvlogger og aktivist fokuserer på at tale ud mod diskrimination baseret på hudfarve og bruger sin forbløffende følgerskare til at uddanne og inspirere.
BMW - Bilentusiaster får et første kig på officielle lanceringsfilm og webserier fra BMW-kanalen. Vi elsker deres Youtube-branding og finder den super effektiv gennem de Youtube-specifikke videoserier, som de udgiver eksklusivt på deres kanal.
Sådan bruger du vores logoskaber til dine behov for et Youtube-logo
Vores logoværktøj er den perfekte løsning til at skabe et Youtube-logo, ikon og supplerende visuelle elementer til din kanal. Gennem Logogenie sociale netværksmulighed kan du købe færdige billeder af dit logo specifikt til sociale netværksplatforme - herunder Youtube.
For at læse om yderligere tips og tricks til sociale medier kan du finde vores indlæg “Branding your social network pages”, hvor vi skitserer succesfulde måder at bruge vores logomager på til andre sociale medieplatforme, såsom Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram.
Den Logogenie Design Challenge
Logogenie’s tredje generation gratis logoværktøj giver dig mulighed for at angive din virksomhed’s branche og den foretrukne skrifttype. Gennem tre trin kan du personliggøre dit logo gennem dit firmanavn og din grundlinje eller dit slogan. Første trin: Indtast virksomhedsoplysninger. Industrivalg har et bredt udvalg, herunder byggeri, mode, teknologi, wellness, mad, transport og meget mere. Trin to: Vælg en logoskabelon. Der er hundredvis til rådighed, og efter dit valg kan du få vist et eksempel og downloade. Tilpasning sker gennem ubegrænsede ændringer. Layout, farvepalet, skrifttyper og symboler kan ændres. Trin tre: Der stilles en download i høj opløsning til rådighed, og i mange formater. Logodesignet er kompatibelt med programmer, såsom Adobe Illustrator og Photoshop.
Billedet: Design dit eget logo ved hjælp af Logogenies logoskaber
Logodesignet gøres nemt gennem klare faner til venstre med muligheder for yderligere design gennem ikoner, detaljer og symboler, farvepaletter og placering. Logogenie’s let anvendelige “undo” og “redo” muligheder til venstre giver mulighed for omfattende eksperimenter. Der er nye muligheder, som f.eks. indstillingen for sociale netværk, der tilpasser størrelsen til specifikke sociale platforme og gør det lettere at brande sig, samt indstillingen for eksklusivitet, der giver dig rettigheder og kontrakttilbud til ophavsret.
Til højre er det nyttige “recenter” værktøj der til at holde alt på linje, hvis du vælger at gøre det. Ved siden af “recenter” værktøjet kan du finde “help” indstillingen, hvor alle tutorial videoer er let tilgængelige for at hjælpe med spørgsmål, der kan opstå under designprocessen. Blandt videoerne er der en hurtig introduktion til, hvordan man bruger Logogenie’s designværktøjer. Videoerne forklarer også, hvordan man ændrer tekst, anvender passende brug af farver og gradienter og giver tips om at inkludere særlige detaljer i dit logodesign.
Online chat er til enhver tid tilgængelig, hvis du har spørgsmål om denne del af spillet. God fornøjelse!