Begynd at designe dit logo

Hvad er en vektorfil ?

Udgivet: 07/02/2018

Hvad er en vektorfil ?

Du har måske hørt om formaterne EPS, SVG, AI… Men for de fleste brugere betyder disse formater ikke meget. Hvis du ikke har nogen idé om, hvad disse formater er, er du ikke den eneste. Vektorfiler er meget vigtige at have. Når du modtager filer fra en grafiker, bør du altid bede om en vektorfil. Det er meget vigtigt at forstå forskellen mellem en vektorfil og en rasterfil. Printere, udviklere og grafikere har brug for dem til brandingformål.
 

Start designing your logo


Først af alt lad os se forskellen mellem vektor- og rasterfiler


RASTER

Rasterfiler bruger tusindvis af pixels til at opbygge et billede. Hver pixel har en farve. Disse pixels sættes sammen som et puslespil for at skabe dit billede/logo. Almindelige filer, der anvender Rasterbilleder, er JPG-, GIF- og PNG-filer.

Når et Rasterbillede er blevet genereret, kan det ikke ændres i størrelse. Når du ændrer størrelsen på et rasterbillede, ændres hver pixel i samme grad og bliver mere uklar, efterhånden som størrelsen øges. Dermed skabes den slørede, uklare effekt omkring billedet, som du sikkert har oplevet før. Hver pixel bliver forvredet ud af form og gør billedet uklart. Derfor skal du sørge for at få de højeste kvaliteter til at starte med, så du ikke får problemer. Nedskalering af dit billede vil ikke påvirke kvaliteten af din rasterfil, men at øge den over dens oprindelige størrelse vil gøre det.

VECTOR

Vektorfiler er meget mere fleksible og er afhængige af matematiske ligninger, der genererer filer ved omskalering for at muliggøre en fejlfri billedkvalitet. Vektorfiler bruges oftest af grafiske designere. Mest almindeligt med softwaren fra Adobe Illustrator, som er specialiseret i vektorarbejde. Dit logo og alle andre brandingelementer bør være designet i vektorformater. Da en vektorfil er meget fleksibel med hensyn til størrelsesændring, kan brandingelementer som dit logo omskaleres til at passe til understøtninger af enhver størrelse uden at miste billedkvaliteten. En anden god ting ved vektorfiler er, at de meget nemt kan konverteres til JPG- og PNG-formater til brug på nettet, så du får det bedste fra begge verdener. Til dig, der har brug for at foretage justeringer af dit logo.

 

Hvad er forskellen mellem høj og lav opløsning

Billeder i høj opløsning anvendes almindeligvis i trykte stationære produkter såsom brevpapir, visitkort, skilte osv. Filer med lav opløsning bruges på nettet til ting som websteder, bannere, profilbilleder på sociale netværk osv.… For at bestemme opløsningen af dit billede/din fil skal du kontrollere pixeltætheden. Disse mål, der normalt kaldes DPI (Dots per inch) eller PPI (pixels per inch), fortæller dig om billedets tæthed. Du kan normalt kontrollere det ved at højreklikke på billedet og gå ind i « information » eller ved at åbne filen i Adobe photoshop. Den nødvendige pixeltæthed for et kvalitetsbillede på nettet er 72 dpi og 300 dpi for udskrivning. Det vil være katastrofalt at ændre størrelsen på en 72 dpi webfil til udskrivning. Som nævnt ovenfor bliver billedet mere sløret, jo mere du strækker og ændrer størrelsen på pixels. Derfor anbefales det kraftigt at starte med en fil med en høj opløsning på 300 dpi og arbejde sig ned til et webformat på 72 dpi. Sørg for at gemme to forskellige filer, en til print og en til web.

logo i høj opløsning

Hvad er de forskellige filformater

Rasterformater

Jpg

Jpg er den mest almindelige fil til fotos. Jpg-filer kan optimeres for at sænke filvægten (Kb). Nogle websteder kræver meget optimerede billeder for at køre hurtigere. Optimering kan gøres gennem photoshop. Jo mere du optimerer din JPG-fil, jo mere falder kvaliteten. Dette kan ofte resultere i kornede slags billeder.

PNG

PNG-filer er ligesom JPG-filer, selv om de ikke kan optimeres som JPG-filen, hvilket gør dem meget større i størrelse. Det særlige ved PNG-filer er, at de kan have gennemsigtige baggrunde. PNG-filer er meget nyttige, hvis du ønsker at placere dit billede over en struktureret eller farvet baggrund.

GIF

GIF-filer er den enkleste version af en rasterfil, som du kan finde. De bruges især i disse dage i loopede animationer, der kan oprettes med photoshop. GIF-filer er gode filformater til ikoner og meget enkle grafiske elementer, men de skal ikke bruges til billeder.

Vektorformater

EPS


EPS-filen bruges oftest til vektorelementer som f.eks. ikoner. Fordelen ved EPS-filen er, at den normalt er kompatibel med nyere og ældre versioner af illustrator. Det er et meget kompatibelt format.

Ai

Ai-filer er filer, der er lavet til at blive brugt af Adobe Illustrator (software). Disse filer bruges almindeligvis af grafiske designere, logodesignere, illustratorer, printere… Ai-filer fungerer kun med illustrator, så du har måske ikke brug for dem, hvis du ikke bruger dette program.

SVG

SVG-filer er vektorfilformater til internettet. Hvis du vil lave en animation på dit websted, hvor dit logo f.eks. forstørres, skal du bruge dette format, for at det forbliver i høj kvalitet og skarpt. SVG-filer er gode til logoer, ikoner, knapper…

Sluttelig skal du, uanset om du designer dit logo med en logoværktøjsmager, et designbureau eller gennem en logodesignkonkurrence, sørge for at have de rigtige filer og den rigtige opløsning. Vektorfiler er uundværlige og vil blive bedt om af dig af grafiske designere, trykkerier osv.… Filer med høj opløsning til trykning er vigtige såvel som filer med lav opløsning til internettet. Logogenie leverer premium alt i én logopakke med alle de ovennævnte filer, du behøver ikke at løbe rundt eller betale ekstra for at få disse filer.

 

Banniere promo

 

Se vores andre artikler

5 effektive markedsføringsstrategier for din byggevirksomhed

5 effektive markedsføringsstrategier for din byggevirksomhed

En smart markedsføringsstrategi er afgørende, selv for en byggevirksomhed. En markedsføringsstrategi hjælper dig ikke kun med at få kunder, den kan også løse mange af dine forretningsproblemer.   En vellykket markedsføringsstrategi giver dig mulighed for at få klarhed over dit mål; det vil gøre det muligt for teamet at fokusere på dette mål og gøre koordineringen lettere. Desuden vil det hjæ...

Læs mere
Hvad er et responsivt logo, og hvorfor er det vigtigt for din virksomhed?

Hvad er et responsivt logo, og hvorfor er det vigtigt for din virksomhed?

Det er uomtvisteligt. Størrelsen af vores skærme bliver mindre, og mobile enheder er hurtigt ved at overtage det globale marked. Den udbredte brug af smartphones og tablets har skabt nye værdifulde kanaler for markedsføring. Men det er tydeligere end nogensinde før, at en one size fits all-tilgang til design af mobile logoer ikke længere vil være tilstrækkeligt i det digitale reklameområde. Responsive log...

Læs mere
Sådan bruger du Photoshop til at redigere dit vektorlogo på få minutter!

Sådan bruger du Photoshop til at redigere dit vektorlogo på få minutter!

Når du’arbejder med grafik, vil du’højst sandsynligt finde dig selv arbejde i Photoshop på et tidspunkt. Adobe Photoshop er måske det mest kendte og populære grafiske designprogram i verden, og som sådan har det været førende i branchen i årtier. Det betyder ikke, at det er let at lære at bruge. Eller at det er intuitivt at bruge det. Mange designere oplever at løbe ind i problemer, når de...

Læs mere
Sådan indsætter du dit logo i Microsoft Word: Fra brevhoveder til kalendere

Sådan indsætter du dit logo i Microsoft Word: Fra brevhoveder til kalendere

  Hvad er meningen med at have et godt logo, hvis man aldrig bruger det? Det er én ting at indsætte dit logo på dit websted, sociale medier og reklamer, men når man tænker på, hvor meget forretning der foregår med Microsoft Word-dokumenter, hvorfor så ikke også der? Hvordan indsætter du dit logo i Microsoft Word?  I denne guide forklarer vi, hvordan du indsætter dit logo i MS word, trin for tr...

Læs mere

Generer et AI-genereret logo nu

Du skal indtaste dit firmanavn
x