Det’er ingen hemmelighed, at den skrifttype, du vælger, har indflydelse på, hvordan folk fortolker dit budskab. Når du crafting the perfect logo skal være ansigtet på dit brand, har den skrifttype (eller de skrifttyper!), du vælger til teksten i dit logo, stor betydning ... meget. En skrifttype, der føles generisk, vil give dig et kedeligt, forglemmeligt logo, og en skrifttype, der ikke passer til dit brand, vil gøre folk forvirrede over, hvem du er, og hvad de kan forvente af dig.
Så hvem er du? Og hvad laver du – og hvordan gør du det anderledes end dine konkurrenter? Brug et øjeblik på at notere nøgleord om dit brand, hvis du ikke allerede har et klart billede af din brand persona i hovedet. Tænk over, hvordan du beskriver dit brand, og hvordan din målgruppe (ideelt set!) beskriver det. Du kan måske finde på nøgleord som:
Legevenlig, Sofistikeret, Progressiv, Værdifokuseret, Øko-bevidst, Traditionel, Kreativ, Luksuriøs, Troværdig, Ungdommelig, Gammel skole, Maskulin, Feminin, Ukonventionel...
Når du har fået et klart overblik over, hvordan du ønsker, at dit brand skal opfattes, kan du nemt finde ud af, hvilken skrifttype der er bedst at bruge i dit logo. Og på dit websted. Og alle andre steder, hvor du bruger tekst. Så tag et kig på et par forskellige skrifttypekategorier for at se, hvilken der passer bedst til dit brand, og se derefter nærmere på de enkelte skrifttyper inden for den kategori for at finde ud af, hvilken der er den mest “dig.” Men lad os først tage en hurtig afstikker for at tale om skrifttypers og logoers historie.
Skrifttyper og logoer: Et langlivet par
En anden betegnelse for en skrifttype er en typeface. Det udtryk stammer fra 1400-tallet, da Johannes Gutenberg opfandt trykpressen. Ordet “typeface” henviser bogstaveligt talt til det design, der er trykt på papiret ved hjælp af bevægelige typer. Gutenbergs første skrifttype var kendt som Blackletter, og du har helt sikkert set den – og moderne skrifttyper, der emulerer den – i film, tv og alt, der er designet til at se “middelalderlig ud.”
Det var med opfindelsen af trykpressen, at vores moderne begreb om skrifttyper begyndte. Tidligere blev alt skriftligt arbejde skrevet i hånden – så på en måde var hver person’s håndskrift hans egen personlige skrifttype. Men der var ingen måde at standardisere skrifttypedesigns på, før de blev udskåret i bevægelige blokke og brugt til at trykke tusindvis af identiske eksemplarer af bøger, aviser og andre dokumenter. I 1470 opfandt Nicolas Jensen Roman Type, en skrifttype inspireret af de skilte, der blev brugt på gamle romerske bygninger. Og i 1501 gav Aldus Manutius verden en skrifttype, som vi stadig bruger den dag i dag, nemlig kursiv.
I dag har du langt flere muligheder. Du kan gøre din skrifttype fed, du kan understrege den med en hurtig tastaturgenvej, du kan gøre den så stor eller lille, som du vil, og vigtigst af alt, du har tusindvis af forskellige skrifttyper, som du kan downloade og bruge. I mange tilfælde er de gratis.
Logoer går lidt længere tilbage end skrifttyper. I middelalderen identificerede adelige familier sig selv med våbenskjolde. Et våbenskjold viste designelementer som farveskemaer, mønstre, undertiden dyrefigurer og tekst, f.eks. familiens motto og/eller kampråb. Et våbenskjold identificerede straks den person, der bar det, som en del af den familie, der var forbundet med symbolet, hvilket gjorde dem til et af de første eksempler på branding.
I middelalderen tog logoer og branding som begreber fart, da kong Richard II af England vedtog en lov, der krævede, at alle ølbryggerier skulle identificere sig selv som sådan med iøjnefaldende skilte. På deres skilte begyndte kroerne at tilføje heraldisk inspirerede billeder, som hjalp de tørstige gæster med at finde og identificere dem. Husk, at de fleste mennesker i middelalderens Europa var analfabeter – og der fandtes ingen telefoner. Hvis du ville mødes med din ven til en drink på kroen, var den nemmeste måde at sikre, at I endte på den samme kro, at aftale at mødes ved et bestemt kroskilt, som f.eks. kroen Green Dragon eller Boar and Cock Pub.
Disse tidlige logoer var afhængige af billeder og farveskemaer for at identificere deres mærker, og nutidens logoer er ikke anderledes. Men logoer i dag har et andet værktøj i deres arsenal: skrifttyper. Så du kan kombinere din dragemaskot med en tekst, der ser ud som om den er i brand, eller indramme dit geometriske logo med en tynd, elegant serifskrifttype. Er du klar til at se dine skrifttypemuligheder?
Serif-skrifttyper
Serifs er de små riller i enderne og hjørnerne af bogstaver i visse skrifttyper. Et par af de mest kendte serif-skrifttyper er Butler, Times New Roman, Georgia, Trajan Pro og Baskerville. Tag et kig på et par kendte mærker, der bruger serif-skrifttyper, og tænk over, hvordan du opfatter disse mærker.
Det er utroligt, hvordan et par små knopper virkelig kan få en skrifttype til at føles elegant, ikke sandt? Serif-skrifttyper er det bedste valg for brands, der føles polerede, eksklusive og for mange gammeldags. De er skrifttyperne for tidløse, klassiske brands og brands, der ønsker at kommunikere, at de er det smarte, sofistikerede valg.
Sans Serif-skrifttyper
Som navnet antyder, er skrifttyper uden serif skrifttyper skrifttyper, der ikke har seriffer. I nogle tilfælde har en skrifttype en serif og en version uden serif, som f.eks. Liberation.
Mens serif skrifttyper er et godt valg til traditionelle, polerede, tidløse brands, er seriefri skrifttyper bedre egnet til moderne, progressive brands. Hvis du er en teknisk virksomhed eller en tøjbutik med fokus på unge, bør du overveje at vælge en seriefri skrifttype. Hvis du er et mærke, der er kendt for at underbyde konkurrenterne og levere service uden dikkedarer, er seriefri skrifttype generelt den rigtige løsning. Futura, Eras bold, Helvetica, Arial og Oldsans Black er måske de mest kendte seriefri skrifttyper.
Håndskriverinspirerede skrifttyper
>
Som navnet antyder, er håndskriftinspirerede skrifttyper skrifttyper skrifttyper, der ser ud, som om de er skrevet i hånden. Håndskriftinspirerede skrifttyper er et godt valg til ethvert brand, der har en organisk, hjemmelavet følelse. De er også en effektiv måde at vise verden, at uanset hvor stor din virksomhed er, så får alt, hvad du laver, dit personlige præg.
Håndskriftinspirerede skrifttyper findes i mange forskellige stilarter, hvor nogle ligner fantasifulde skrifttyper, mens andre ligner en stille og rolig note skrevet på en klæbeblok. Ligesom man kan se meget om en person ud fra hendes personlige håndskrift, kan verden også se meget om dit brand ud fra den type håndskriftinspireret skrifttype, du vælger. Kendte håndskrevne skrifttyper omfatter Calling heart, Qlassik Bold, Androgyne, Tibitha og Sweaty.
Fede (og ikke så fede) skrifttyper
Er du et modigt mærke, der er i dit ansigt? Ja? Jamen så – råb dit budskab ud over stratosfæren med en BOLD skrifttype.
En tyk, fed skrifttype viser verden, at dit brand er en styrke, der er værd at regne med. Du tager plads, og du trækker dig ikke tilbage. En fed skrifttype er det ideelle valg til ethvert brand med høj energi og høj intensitet som f.eks. et rocklokale, et zipline-kursus, en personlig træner eller endda en linje af krydrede snacks. Fonts som Gotham Black, Cunia, Oswald, Cornerstone vil gøre tricket!
Det betyder ikke nødvendigvis, at du er aggressiv, men at du ikke vil blive skubbet rundt og ikke kan ignoreres. Tænk derimod på, hvad en tynd, vamset skrifttype siger om det mærke, der vælger den.
En tynd skrifttype føles mere rolig, mere stille, men ikke nødvendigvis mindre kraftfuld. Det skyldes, at skrifttypedesigns er nuancerede, og hvert tilsyneladende lille designelement – såsom hvordan bogstavernes vægt er fordelt, om skrifttypen har seriffer eller ej, og om bogstaverne er kantede eller afrundede – kan kommunikere et aspekt af dit brand til de mennesker, der ser det.
Inspirerede skrifttyper fra gamle dage
Hvis du er et retro-inspireret brand, f.eks. en forhandler af vintage tøj eller en historisk reenactment-trup, er en vintage-inspireret skrifttype det rette valg for dig.
Vintage skrifttyper er dog ikke kun til vintage mærker. De er et effektivt valg for ethvert brand, der ønsker at understrege, at de gør tingene på den gammeldags måde. Ved at bruge en vintage-inspireret skrifttype kan du indgyde en følelse af tillid til dit brand og få det til at virke som det etablerede, pålidelige valg.
Lad os sige, at du er en leveringstjeneste. Med en skrifttype, der ser gammeldags ud, viser du subtilt de potentielle kunder, at når de bestiller en bil hos dig, kan de forvente en gammeldags kundeservice af høj kvalitet. Om kundeservicen faktisk var bedre før i tiden eller ej er irrelevant her – hvis dine kunder tror, at den var det, og du kommunikerer til dem, at du har gammeldags værdier som f.eks. at yde hurtig og høflig service, vil kunder, der søger den type oplevelse, komme til dig frem for et mærke, der ikke giver samme løfte.
Inspirerede skrifttyper fra gamle dage er også et sjovt valg for finurlige mærker, især dem med en kitschet, campy følelse.
Novelty Fonts
Og så er der de skrifttyper, der bare er sjove. Det er de skrifttyper, der er skæve, mærkelige, ukonventionelle og ikke ligner nogen anden skrifttype. At de ikke ligner andre skrifttyper er ikke en fejl her... det er en funktion.
Hvis du har et super unikt brand, skal du lade dit freak-flag vinge med en super unik skrifttype. Faktisk kan du måske endda investere i en tilpasset skrifttype, så du er det eneste brand, der bruger den skrifttype, du har.
Og du skal ikke tro, at dit brand skal være super out-there for at kunne bruge en ny skrifttype. Ethvert brand, der er lunefuldt og sjovt, kan bruge en legende eller skør skrifttype til at kommunikere, at de ikke tager livet for alvorligt.
At finde den rigtige skrifttype til dit logo
Når du har en klar forståelse af præcis, hvem du er som brand, er det nemt at vælge den perfekte skrifttype til dit logo.
Men hvad nu, hvis de søgeord, der beskriver dit brand, ikke falder ind i én kategori på en pæn måde? Du er ikke alene – hvert brand har sin egen unikke blanding af egenskaber, så det er helt muligt at være legende og sofistikeret eller luksuriøst og fokuseret på at levere en god værdi. Find en skrifttype, der kombinerer alle aspekter af dit brand i en skrifttype.
Lad os for eksempel sige, at du er en progressivt tænkende kæde af helsekostbutikker, der omfavner traditionelle metoder til dyrkning, konservering og opbevaring af produkter. Tænk på et økologisk fødevaremarked, der har alle frugter og grøntsager løst i spande for at reducere plastikaffaldet og tilbyder smørbare og konserverede produkter i dåser og glaskrukker. Den ideelle skrifttype til dette mærke kunne være en seriefri, håndskriftinspireret skrifttype som Lemon Yellow Sun eller Norquay.
Sådanne skrifttyper kan findes i online databaser som dafont.com eller 1001fonts.com. I nogle tilfælde skal du købe en licens for at bruge en skrifttype eller få tilladelse fra dens skaber.
Sådan bruger du skrifttyper til at skabe logoer
Fikke alle logoer er tekst kombineret med et billede. Nogle er blot et firmanavn eller initialer. Denne form for logo kaldes et ordmærkelogo, og det mest berømte af dem er nok Disney-logoet.
Der er mange grunde til, at brands vælger ordmærkelogoer. En almindelig årsag er, at brandet har et karakteristisk navn og ønsker at sætte dette navn i forgrunden i deres branding. Dette er også en almindelig brandingstrategi for brands, der er up-and-coming, fordi det at gøre brand’s navn til omdrejningspunktet i deres logoer er en hurtig måde at gøre deres navne genkendelige og (ideelt set) gøre deres nystartede virksomheder til kendte navne.
Med et ordmærkelogo er det vigtigste designvalg, hvilken skrifttype du bruger, det vigtigste valg, du skal træffe. Grunden er enkel – dit logo er udelukkende tekst, så der’er intet billede til at bære det, hvis din skrifttype er svag. Her er et par vigtige pointer, som du skal huske på, når du vælger skrifttype:
• Vær meget opmærksom på en skrifttype’s kerning, dvs. afstanden mellem bogstaverne. Nogle skrifttyper har meget lidt mellemrum mellem bogstaverne, hvilket kan gøre dem svære at læse
• Tænk over, hvilke former der beskriver dit brand bedst. Ligesom farve og skrifttype kommunikerer formerne i dit logo din brand persona. Cirkler og andre afrundede former kommunikerer et venligere, blødere brand, mens firkanter og kantede former kommunikerer en mere konservativ, mere distanceret persona. Se på bogstavernes form i de enkelte skrifttyper, du overvejer, for at afgøre, hvilke der passer godt til dit brand
• Den skal være læsbar i de størrelser, du har planer om at bruge den. Test dette ved at vælge en skrifttype og derefter ændre størrelsen på den for at se, hvornår den bliver svær at læse. Generelt er tyndere og mere indviklede skrifttyper svære at læse i små størrelser, mens tykkere og trykte skrifttyper forbliver læselige, når de’er formateret ned
Det er virkelig nemt at afprøve skrifttyper for at se, hvordan de ser ud med dit varemærke. Hvis du bruger en logo maker som Logogenie’s, skal du blot skrive dit varemærke ind i værktøjet og vælge fra rullelisten med skrifttyper. Du kan endda tilføje to tekstblokke til dit logo under udarbejdelse på samme tid og sammenligne de forskellige skrifttyper til dit brand’s navn side om side. Logogenie’s logoværktøj giver dig også mulighed for at øge og reducere størrelsen af din skrifttype og for at øge eller mindske afstanden mellem hvert bogstav, hvilket giver dig kontrol over din skrifttype’s kerning.
Gør dit budskab klart med den rigtige skrifttype
Er du klar til at finde den perfekte skrifttype til dit brand? Tag et kig på en af de online skrifttypedatabaser for at finde den skrifttype, der passer perfekt til alt det, der gør dit brand unikt. Det’er også en god idé at tage et kig på de skrifttyper, som mærker, der ligner dit, bruger. Du skal ikke begrænse dig til dine konkurrenter; tag et kig på ethvert brand, der har lignende værdier som dit, for at se, hvordan de bruger skrifttyper til at kommunikere, hvem de er, og hvad de handler om.
Undervurder også ikke din grafiske designer, der kan hjælpe dig med at vælge den rigtige skrifttype. Som professionel designer har de erfaring med at matche brands med skrifttyper og med at udtrykke deres kunders brand personas gennem visuelle designvalg.
Men hvad nu hvis du’ikke arbejder sammen med en grafisk designer?
Og hvis du ikke har tid til at gennemtrawle skrifttypedatabaser for at finde den perfekte skrifttype blandt de tusindvis af skrifttyper, de har?
Logogenie’s fik dig dækket. I vores supernemme logoskaber har vi et væld af forskellige skrifttyper at vælge imellem. Uanset om du er et elegant brand, der har brug for en skrifttype som Trajan Pro, eller om du er en supermoderne tech-virksomhed, der er bedre egnet til en skrifttype som Protos eller Quantum, har vi dig dækket alle dine behov ét sted, og vores værktøj gør det nemt at afprøve din tekst i så mange forskellige skrifttyper, som du ønsker at se.
Kig på vores logoværktøj nu for at se alle de skrifttyper, du kan vælge mellem, når du laver et logo hos os. Vi gør det nemt for alle at skabe et professionelt logo fra deres telefon eller skrivebord, og der kræves ingen erfaring med grafisk design. Don’t wait – kom i gang med dit brand’s nye logo i dag.