Reklamefirmaet The Logo Company fra New York har udgivet en infografik, der undersøger de psykologiske virkninger af farver i logoer.Gule og orangefarvede logoer signalerer optimisme og venlighed. Rød er en fed farve, der fremkalder spænding, mens lilla antyder kreativitet eller visdom. Blå står normalt for pålidelighed, mens grønt minder om naturen. Hvid er et klassisk valg for mærker, der ønsker at fremhæve balance.
Et iøjnefaldende logo kan være et effektivt værktøj for enhver virksomhed, der ønsker at skille sig ud fra konkurrenterne og dele sin vision med verden. Når det er specialdesignet ved hjælp af grafik af høj kvalitet, kan det øge et mærke’s troværdighed og skabe tillid blandt forbrugerne. Det kan også kommunikere en virksomhed’s ambitioner og brandideologi.
Meget forskning og eksperimentering er nødvendig for at skabe et logo, der indfanger et mærkes unikke kvaliteter. Men den tid og indsats, som en virksomhed investerer i dette, kan betale sig gevaldigt. Nogle logoer opnår global anerkendelse og giver virksomheder uendelige muligheder for markedsføring og brandbuilding.
Valg af et logo, der “Pops”
Gode logoer er originale kreationer, der er relevante for det brand, de repræsenterer. De gør også effektiv brug af farver, skrifttyper og proportioner for at skabe noget, der er tiltalende for øjet. Endelig er de enkle og alsidige i dagens mediemiljø.
Originalitet
Brug lidt tid på at brainstorme om de koncepter, du gerne vil se i dit logo. Vælg nøgleord, der beskriver dine ideer, og lav nogle skitser for bedre at konkretisere din vision. Eksperimenter med tekst, form og forskellige grafiske elementer, indtil du finder nogle få koncepter, du kan lide.
Dit brand er unikt, og det skal dit logo afspejle det. Disney har i årtier stolet på sin grundlæggers legende signatur og har kun foretaget små moderationer af den siden da. Et tidløst logo kan holde i generationer og kan hjælpe dit brand med at bevare sin identitet på tværs af tiden.
Relevans i forhold til brandet
Et logo, der er relevant for det brand, det repræsenterer, kan skabe forventninger og kan være med til at etablere en virksomheds omdømme. Louis Vuitton’s monogram i country-club-stil antyder luksus og eksklusivitet, mens logoet for 99 Cents Only Stores fremhæver bekvemmelighed og tilgængelighed.
Et relevant og meningsfuldt logo giver også kunderne mulighed for at skabe en ægte forbindelse til et mærke. Wikipedia’s globus, der består af puslespilsbrikker med bogstaver fra verdenssprog, indkapsler deres mission om at udvide verdens viden.
Farver
Reklamefirmaet The Logo Company fra New York har udgivet en infografik, der undersøger de psykologiske virkninger af farver i logoer.Gule og orangefarvede logoer udtrykker optimisme og venlighed. Rød er en fed farve, der fremkalder spænding, mens lilla antyder kreativitet eller visdom. Blå står normalt for pålidelighed, mens grønt minder om naturen. Hvid er et klassisk valg for mærker, der ønsker at fremhæve balance.
Fonts
Brug en brugerdefineret skrifttype, der præcist indfanger din organisation’s følsomhed, frem for en generisk skrifttype, hvis du beslutter dig for at integrere tekst i dit logo.
Nogle logoer, der er kendt som wordmarks, er næsten udelukkende baseret på et navn og en unik skrifttype. Disse kan være enkle, elegante og mindeværdige. Google og Microsoft er blot nogle få eksempler på virksomheder, der har taget denne fremgangsmåde til sig.
Proportion
Mange designere inddrager det gyldne snit i deres projekter. Det er relateret til Fibonacci-sekvensen og er omtrent lig med 1:1,618. Dette forhold findes i hele naturen og er blevet brugt i århundreder i kunsten.
Twitter’s nuværende logo kan reduceres til en række overlappende cirkler, der overholder det gyldne snit. Designere har imidlertid integreret principperne i det gyldne snit i logoerne for de fleste større virksomheder.
Enkelhed
Et logo skal formidle et varemærkes vigtigste kvaliteter og æstetik til forbrugerne ved et enkelt blik. Alt for komplekse logoer kan distrahere fra de kerneelementer, som de ønsker at fremhæve. Af denne grund er mange af de mest effektive logoer også de enkleste.
Enkle logoer gør også klogt brug af åbent rum. Apple’s manglende, asymmetriske “byte” refererer både til computere og til det unikke, innovative image, som det dyrker.
Versatilitet
De bedste logoer er genkendelige, uanset om de står på en plakat eller på siden af en kop. Logoer bør designes med fleksibilitet i tankerne. Et motiv kan være et samlingspunkt for variationer af et logo på tværs af forskellige medier.
Coca-Cola har adskillige iterationer af sit klassiske ordmærke, som er umiddelbart genkendelige, men som egner sig til en række forskellige anvendelser.
En undersøgelse fra MIT fra 2013rapporterede, at et godt logo kan øge forbrugernes engagement betydeligt og samtidig forbedre virksomhedens resultater. Robert Passikoff skriver, at et logo kan bidrage med op til 33% af en virksomhed’s omdømme og brandstatus. Et effektivt logo er en vigtig komponent i brand promotion og bør være hjørnestenen i enhver effektiv markedsføringsstrategi.