Logoet er det vigtigste udtryk for dit brand og spiller derfor en afgørende rolle i markedsføringsindsatsen for din virksomhed. Det vil ikke være forkert at sige, at logoet bærer din brandidentitet og er din virksomheds ansigt udadtil over for dit publikum og verden. Derfor skal du være virkelig seriøs, mens du designer dit logo, og der er mange faktorer, der arbejder sammen for at give liv til logoet.
Start med at designe dit logo nu
Studér din målgruppe
Din kunde eller målgruppe er altid “konge” for dig, og derfor skal du sørge for, at dit logo faktisk appellerer til dem. Du bør have en dybtgående forståelse af dit publikum’s præferencer, likes og dislikes. Hele idéen med branding af din virksomhed er at gøre dit navn mere acceptabelt for din niche, og det starter med logoet. For eksempel vil en virksomhed, der arbejder med børneprodukter, f.eks. legetøj, altid have en anden logostruktur og karakter end en virksomhed, der primært fokuserer på unge.
Søg inspiration fra berømte logoer
Som tidligere nævnt spiller logoet en afgørende rolle i branding, og hvis det er gjort rigtigt, bliver det det det primære ansigt på dit brand. Vi kan alle med det samme identificere anerkendte mærker som Nike, Twitter eller Apple ved blot et enkelt glimt af deres logoer. Det skyldes, at designerne bag sådanne legendariske logoer kendte den store kunst at fortælle hele historien med få strategiske streger og placeringer. Derfor bør du gennemgå berømte logodesigns og deres historier for at forstå, hvor smart brandets’budskab blev behørigt inkorporeret i et lille logo. Amazons logo er et godt eksempel her, hvor du har en lille buet pil fra Amazon’s “a” til “z” for at bevise, at sitet sælger alt, A-Z.
Skyd forsigtigt med farven
Farve har denne fantastiske evne til at påvirke sindet, og derfor skal du være virkelig forsigtig med valget af farve til logoet. For eksempel kan en modebutik håndtere funky nuancer som neon, fuchsia og så videre, mens formelle nuancer som blå eller grøn vil være passende til logoet for en virksomhed.
Fonts er også vigtige
Ligesom farver spiller skrifttyperne i dit logo også en afgørende rolle for at skabe den rette stemning, der supplerer essensen af dit brand. Derfor skal du være virkelig strategisk i valget af skrifttyper til dit logo. Du kan gå all-glam med skrifttyperne for en natklub eller pub, mens skrifttyperne for en akademisk institution skal være ligetil formelle eller elegante victorianske. Design af skrifttyper spiller en afgørende rolle for, hvordan dit logo vil blive, og denne designfase må ikke overses.
Leg med negativt rum
At sige uden “ikke at sige” er en fed deal til at gøre logoer virkelig interessante og det ville være rart at lege med negativt rum her. Du kan se på FedEx-logoet her, som skildrer brugen af negativt rum til at udtrykke engagementet, missionen og essensen af brandet. Hvis du kigger på logoet, vil du opdage, at det negative rum mellem “E” & “x” har taget form af en pil, der supplerer virksomhedens’s superhurtige kurertjeneste.
Følelse af bevægelse
“følelsen af bevægelse” er et andet element i design, der tilføjer en dynamisk og mere tiltalende følelse til logoet. Vi ønsker alle at marchere fremad eller gå opad, og derfor er logoer med “følelse af bevægelse” altid mere tiltrækkende. Du har et eksempel på Twitter-logoet her, hvor du har den lille blå fugl, der flyver opad, hvilket strategisk skaber en aktiv følelse i sindet ved et blik.
Gratis logo-magere er gode
Når du skal lave logoet selv, kan du bruge Logogenie til at lave dit eget logo på få minutter. Softwaren bugner af et kæmpe galleri af premium logoer til forskellige brancher. Du skal blot vælge et logo, der passer til din branche & publikum, redigere det med dine virksomhedsoplysninger, gemme og derefter downloade i et snuptag.
Afvikling
Dit logo er noget, der skal passe til din branche og din målgruppe, være enkelt, så essensen let kan forstås med et blik, og være holdbart nok til at sikre et varigt indtryk.
En af de vigtigste overvejelser i forbindelse med logodesign er farvepaletten. Dette er ikke en overfladisk beslutning, farver bærer betydninger og kommunikerer ideer.
Start med at designe dit logo nu