Hvordan designer vi det perfekte logo? Det er højst usandsynligt, at man kan skabe det i første forsøg. Det tager flere gentagelser og forsøg, før kunden endelig beslutter sig for det endelige logo. Dette scenarie er ganske typisk i alle aspekter af livet. Succes og fiasko er to facetter af samme mønt. Vi har set vores andel af begge dele og har udnyttet erfaringerne til gavn for menneskeheden.
Der er også tilfælde, hvor det er lykkedes det forkerte design at fange forbrugernes opmærksomhed. Nogle designs er dog bare forkerte, og det bør undgås for enhver pris. Disse designs kan tjene som en nyttig læringsplatform for designmiljøet.
Den ensfarvede skrifttype
Det er en almindelig fejl blandt mom and pop-virksomhederne. Det er helt naturligt for folk at antage, at en farvet skrifttype vil kvalificere sig som et logo. De fremhæver virksomhedens fulde navn med en kunstnerisk skrifttype og tror, at det overflader logoets egenskaber. Denne uvidenhed kan være skadelig i det lange løb. Den skrifttype, der vælges til et logodesign, sker på baggrund af målgruppen, brandvisionen og produktporteføljen. En fed eller en 3D-skrifttype vil aldrig gøre tricket.
Den bogstavelige mnemoteknik
Mnemoteknik eller ikoner tilføjer det sjove element til logodesignet. De neutraliserer logoets seriøsitet og hjælper forbrugeren til at forstå logoet på kortere tid. Denne mnemoteknik er generelt skræddersyet til at opfylde brand's krav. Selv om der findes specifikke ikoner, som er symbolske repræsentationer af sektorerne, er der ingen fast regel for, at de skal indarbejdes. Nogle virksomheder bruger den bogstavelige mnemoteknik, som er tilgængelig online, og det er en komplet katastrofe.
Start design af dit logo
Den mærkelige tilpasning
Designbranchen har gerne budt kaos velkommen i sit arbejde. Folk har lært at værdsætte skønheden i det. Ikke desto mindre skal det være ordnet kaos, og der skal være en vis symmetri i det. Der er en grund til, at logodesignet er skabt i et vandret plan. Det gør det mere roligt at passe ind i de forskellige collateraler. Forbrugeren har en bedre affliktion til logoet, når det er behageligt og stressfrit for øjet. Lodret eller formløs tilpasning er et decideret nej i denne branche.
Bogstavafstanden
Rummet mellem hvert bogstav har en psykosomatisk betydning gemt i det. Det har magt til at opmuntre eller afskrække en læser fra at opbygge forbindelse til det. Dette er hovedårsagen til, at vi føler os afslappede ved at læse nogle bøger, mens vi føler os stressede i andre. Den samme logik gælder for bogstaverne i logodesignet. Det er vigtigt at opretholde ensartethed med den rette mængde hvidt rum. Dette vil forbedre læsbarhedsfaktoren og også gøre det attraktivt for seerne. Ujævn afstand mellem bogstaverne bør undgås for enhver pris.
De hængende elementer
Det kan være umuligt at opnå en perfekt lige linje, når det kommer til at skabe et brugerdefineret logo. Der er få overspring, som vi ikke kan undgå, og det giver mere værdi til hele helheden. Der skal være synkronitet mellem brand's navn og ikonet. Hvis ikonet ikke er placeret i harmoni med indholdet, så ville det være en katastrofe. Mnemoteket kan placeres enten før eller efter brandnavnet for bedre at visualisere det. Sammenhængen er afgørende, når det kommer til logodesign.
Den ujævne placering
Hvad er den fælles faktor, der ses i alle signifikante designs? Der er en usynlig linje, som logoet og mnemoteket er placeret p?. Denne linje behøver ikke nødvendigvis at være lige. Det kan være en buet linje eller endda en cirkel. Den kan dog ikke være sat i en tilfældig rækkefølge. Det kan være forvirrende for beskueren og forstyrre overensstemmelsen, når det anvendes i andre materialer. Det er vigtigt at opretholde en vis orden i hele designet. Selv de store varemærkers logoer har fejlet på grund af denne ujævne placering.
De mange ikoner
Et ikon, der bruges i logodesignet, er skræddersyet til at opfylde virksomhedens individuelle behov. Der kan være mange elementer, som bruges i skabelsesprocessen. Det er dog forenet for at danne et enkelt mnemonisk element, som kommunikerer det tilsigtede budskab. Brugen af disse ikoner som individuelle elementer og brugen af mere end to mnemoteker er et klassisk eksempel på et dårligt logodesign. Uanset hvor godt det er placeret, opfylder det ikke formålet.
Tagline-placering
Taglinen er en erklæring på én linje om brand’s vision. Den kan indgå som en del af logoet, og dens placering spiller en afgørende rolle for logoets succes. Det ideelle sted at placere taglinen ville være i bunden. Siden er for lille til at passe til indholdet, og toppen er ikke stedet. Den bør altid være under varemærket for at sikre den rette synlighed.
Farvevalget
Farven giver liv og værdi til logodesignet. Normalt bruges der to farver i logoet ud over sort og hvid. Disse to farver skal supplere hinanden og fremhæve logodesignet. Nuancerne bør ikke overdøve, da det vil øge stressen for øjet. Mærker er kendt for at bruge en nuance til skrifttypen og den anden til mnemoteket. Selv om brugen af flere farver ikke er forbudt, anbefales det ikke. Denne brug kan forstyrre brandbudskabet og kan forårsage en betydelig indvirkning på collateralerne.
Slutning
Logodesignet skaber det første indtryk af virksomheden. Det har magt til at skabe eller ødelægge brandets image. Der er vigtige regler for logodesign, som du skal overholde. De fleste forbrugere sætter ikke pris på et godt logodesign. Men dårligt design får kritik, og de kan skabe en negativ indvirkning på produktet. Det er ganske smitsomt, og man skal være forsigtig med at træffe det rigtige valg. Denne tilgang er endda påkrævet, mens man skaber et brugerdefineret logo til en specifik kampagne. Gennem eksperimentering og unicitet opfordres, er det vigtigt at gøre det intellektuelt spændende og æstetisk tiltalende. Virksomheder kan organisere feedback-sessioner blandt medarbejdere og forbrugere for at forstå, om de er på rette vej.
Start designing your logo