Der er gode logoer, og så er der fantastiske logoer. Hvad adskiller de to? Alle effektive logoer følger de samme grundlæggende retningslinjer for grafisk design, men de gode logoer har det der lille ekstra: kreativitet. For de fleste mennesker kan et kreativt logodesign gøre forskellen mellem at blive husket og at blive glemt et par sekunder efter at være blevet set.
Men hvad gør et logo kreativt? Hvordan kan du designe et kreativt logo, hvis du ikke selv har meget kreativitet? Vi forklarer alt, hvad du skal vide nedenfor, og starter med eksempler på 8 innovative logodesigns, så du ved, hvad der virker, når du designer dit eget!
Drop Media
Kilde
Tanken bag kreative logoer er, at deres unikke twist gør dem mere mindeværdige. Tag for eksempel logoet for Drop Media. Selve navnet er ikke særlig kreativt, og hvis deres logo var et simpelt ordmærke (bare navnet uden noget smart), er der stor sandsynlighed for, at du efter et stykke tid ville glemme deres navn eller endda deres eksistens.
Så for at gøre deres logo kreativt, har Drop Media tilføjet nogle sjove visuelle elementer for at gøre det mere interessant. Et segment af O'et i drop er “dropping,” med bevægelseslinjen fra faldet, der udgør bogstavet I i media.
Overfladisk set er dette en sød optisk effekt, der gør det mere spændende at se på logoet, ligesom en visuel joke. Men hvis man går dybere, er det også en stor brandingteknik til at hjælpe folk med at huske deres navn — “drop” er den mest mindeværdige del, hvilket forbedrer navnegenkendelsen for Drop Media.
Talking Dog Entertainment
Kilde
Talking Dog Entertainment bruger en anden klassisk visuel teknik til deres kreative logodesign. De gør fremragende brug af det tomme rum mellem hundens hoved og hale til at skabe en tegneserieordballon. Når man bruger denne teknik, hjælper det at fjerne unødvendige detaljer: her er der kun en ensfarvet silhuet.
Det særligt geniale ved dette logo er, at det stadig giver mening uden ordballonen, fordi mærket fungerer som hundens halsbånd. Det er den slags smarthed, der efterlader et varigt indtryk på beskueren, hvilket forbedrer dit logo og dermed din genkendelighed, hvilket igen forbedrer din brand recognition.
Nøglen til dette logo er, at begge visuelle elementer repræsenterer brandnavnet: en hund for “hund” og en ordballon for “taler.” Disse kan virke subtile, men de hjælper seerne langt hen ad vejen med at hjælpe dem til rent faktisk at huske dit firmanavn.
Strin
Kilde
Logoet for Steps viser, at du ikke behøver fancy visuals eller optiske illusioner for at gøre dit logo kreativt. Det er bare et simpelt kreativt logodesign, men det viser stadig den samme snilde og visuelle ordspil for at forbedre hukommelsen som de andre kreative logodesigns.
Som du kan se, er bogstavet E udformet som en trappe for at repræsentere trin, og det’er alt, hvad du behøver for at forvandle et ellers kedeligt ordmærkelogodesign til et mindeværdigt og kreativt logodesign. Læg også mærke til, hvordan typografien har afrundede kanter og er uden serif — disse træk får mærket til at virke mere venligt og tilgængeligt, hvilket bidrager til logoet’s legende karakter.
Magisk kaffe
Kilde
Logoet for Magic Coffee er et godt eksempel på brugen af vendbare billeder, den optiske illusion, hvor det samme billede kan fortolkes på forskellige måder (som det berømte eksempel “Min kone og min svigermor”). Er deres logo en kop kaffe eller en magisk tophue?
Efter som tidligere nævnt bruger Magic Coffee billedsprog til at øge associationerne til deres varemærke. De to afbildninger, en kop kaffe og en tophat, relaterer begge til ordene i deres navn, “magic” og “coffee.” Selve designet er så simpelt og grundlæggende, men betydningen går dybt — en perfekt kombination for ethvert logo.
Mister Cutts
Kilde
Der’sker meget i Mister Cutts-logoet, selvom du måske ikke kan se det hele ved første øjekast. Til at begynde med er der’det vendbare billede af en saks og et ansigt, selv om det’er meget mindre subtilt og realistisk end Magic Coffee-logoet. Alligevel er det smart nok til at blive husket, og sødt nok til at være underholdende — plus det stiliserede overskæg bidrager også til barber shop-associationerne.
Det visuelle billede i sig selv er ret simpelt og bruger kun én farve uden mange detaljer, bortset fra den lille prik i midten af saksen (dvs. “næsen”). For meget visuel støj ville distrahere fra et vendbart billede, så det’er et smart valg at holde det grundlæggende hvor de kan.
Dertil kommer, at der’er noget kreativ typografi med de to T'er i Cutts. Det skal symbolisere at klippe hår, hvor det ene hår er kortere end det andet. Hvis publikum savner denne lille nuance, er det dog fint nok — selv uden betydningen skiller de dobbelte T'er sig ud og hjælper folk med at genkende logoet, når de ser det igen.
Bro
Kilde
Ligesom logoet for Steps vælger Bridge-logoet enkelhed frem for storslåede visuelle elementer. De vælger ligeledes at gøre et bogstav i deres brandnavn til et visuelt ordspil, og igen knytter de billedsproget til deres navn — i dette tilfælde en bogstavelig bro fra R til D.
Som med Steps er det alt, hvad du behøver. Der er intet indviklet eller distraherende ved deres logo, blot et simpelt navn med en finurlig effekt, der hjælper folk med at huske det. Fordi der ikke er nogen udførlige visuelle elementer, viser de deres brandpersonlighed gennem skrifttype og farver, der begge hælder mod en mere formel og professionel side, samtidig med at de bevarer en let legesyge.
Antisocialt netværk
Kilde
Kreativt logodesign er ofte sjovt, som Antisocial Network viser. De tager en noget generisk logo-form — den aflange bjælke med afrundede kanter — og undergraver den for at gøre den til en rask joke med midterfingeren.
Dette ville være en effektiv teknik for ethvert brand, der ønsker at fremstå som edgy, men fungerer dobbelt så godt her. Fordi firmaet hedder “Antisocial,” er midterfingeranalogien mere end bare en joke, den øger også kendskabet til navnet og mærket.
Det er også værd at bemærke, at “anti” i “antisocial” er en smule mere fed end resten af bogstaverne. Dette lægger subtilt vægt på den mest negative del af ordet, hvilket får mærket til at fremstå endnu mere kantet.
Handy Dog
Kilde
Det kreative logo for Handy Dog er et godt eksempel på et visuelt ordspil. Ved at bruge en skyggedukke af en hund — som alle ved kommer fra din hånd — kan de visuelt repræsentere begge aspekter af deres navn, hvilket forbedrer genkendelsen og erindringsværdien og samtidig efterlader et varigt indtryk.
Valget af farver og former fungerer godt til at fremhæve deres logos kreativitet, idet de efterligner det hvide spotlight, der bruges til skyggedukker, og det sorte i skygger. Mere subtilt kombinerer de ordene i deres navn uden mellemrum, men fed det ene og ikke det andet for at adskille dem fra hinanden og forbedre læsbarheden.
3 eksperttips til at designe et kreativt logo
Hvad kan du tage med dig fra de kreative logodesigns ovenfor? Her’er 3 praktiske tips, hvis du selv vil lave et kreativt logo.
Visuelle ordspil
En af de mest direkte måder at gøre et logo kreativt på er at tilføje et visuelt ordspil, dvs. at give dine billeder et overraskende twist, der får beskueren til at tænke sig om en ekstra gang. For eksempel er det faldende stykke i Drop Media et visuelt ordspil, fordi det ’s “dropping” — dette er den visuelle ækvivalent til at bruge vittige ordspil i tale.
Visuelle ordspil fungerer godt til ethvert logo, fordi de øger hukommelsen. Vores hjerne skal arbejde lidt ekstra hårdt for at “forstå vittigheden,” og den indsats hjælper os med at huske logoet senere, hvis vi ser det online eller i en butik.
Og derudover gør de, fordi de’er humoristiske, også dit logo mere underholdende. Dette er en smart taktik for brands, der ønsker at fremstå som sjove, afslappede eller venlige, ligesom at bryde isen med en sød gag.
Typografi til to formål
Typografi er et ideelt instrument til at skabe et kreativt logo. De fleste mærker har gavn af at inkludere deres navn i deres logo som en måde at fremme kendskabet til mærket og introducere virksomheden for nye mennesker. Men at have et navn alene i sit logo er for timid for afslappede mærker, så hvordan kan man krydre det? Ved at tilføje kreativt billedmateriale, som f.eks. typografi med dobbeltfunktion.
Typografi til to formål er, når du forvandler bogstaverne i dit logo til visuelle elementer, som E'et i Steps-logoet eller R'et i Bridge-logoet. Disse bogstaver tjener to formål, både som normale bogstaver til at stave et ord og som visuelle elementer til at skildre en scene.
Mens enhver typografi med dobbeltfunktion kan tilføje noget til dit logo, er det bedst at vælge et billedmateriale, der relaterer til dit varemærke eller din branche. E'et i Steps-logoet viser en trappe, hvilket relaterer til “trin,” og R'et i Bridge-logoet viser en bro, hvilket er en direkte repræsentation af brandnavnet.
Hvis dit varemærke har en stærk visuel konnotation som disse, men du ikke ønsker at bygge hele dit logo op omkring det, er typografi med dobbelt formål den perfekte mellemvej.
Vendelige figurer (to billeder i ét)
Reversible figurer (forklaret i artiklen om Magic Coffee) er en almindelig og effektiv måde at lave et kreativt logo på, men de er ikke altid nemme at lave. Det’er ikke bare, at du skal designe to billeder, men disse to billeder skal passe perfekt sammen. Det er ikke nogen let opgave, selv for en professionel grafiker.
Hvis du’selv designer dit logo, og du’er nybegynder inden for grafisk design, kan du stadig opnå vendbare figurer, så længe du holder det simpelt. Prøv at starte med en silhuet eller et omridsbillede for at minimere detaljerne — det’er nemmere at gøre grundlæggende, todimensionelle former til vendbare billeder end mere realistiske tredimensionelle former.
Sådan designer du selv et kreativt logo
Nu hvor du har en idé om, hvad der indgår i et kreativt logo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig.
Ansættelse af en designer
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign.
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de lovede, og der’er tonsvis af tidligere Fiverr-brugere, der følte sig snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom.
Og desuden kan det være svært at finde den rigtige designer, selv hvis du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer til dig. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid.
Design et logo selv
Hvis du ikke’har ekstra penge i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag blevet så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie.
I vores digitale tidsalder handler designprogram mindre om dine hænders tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske dine penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og personliggøre dine valg til:
Hovedbilleder
Virksomhedens navn og slogan
Skrifttype og typografi
Farveskemaer
Tekst- og billedstørrelser
Placering af tekst og billeder
Tilføjelse af nye ikoner
Lagdeling (at sætte nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Hvis du ønsker at bruge mere avancerede teknikker, har vi skrevet en hurtig begynderguide til Logogenie. Den forklarer alle nuancerne i Logogenie-grænsefladen, herunder hvordan du redigerer individuelle aspekter af grundbilledet, ændrer visse farver, men ikke andre, og hvordan du perfektionerer din typografi.
Hvis du bruger en DIY-logoskaber som Logogenie, kan du skabe et logo på professionelt niveau på få minutter. Når du’er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Mens skabelon-stilen til design fungerer godt for nybegyndere, vil du få bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.
Her er et godt eksempel på et kreativt logodesign med logogenie's online designværktøjer!
I denne logosammensætning har brugeren knyttet det bladformede ikon til det første bogstav "Q" i sit logo. Bladet ser ud som om det vokser på siden af bogstavet, hvilket giver det en unik effekt. Dette er en meget kreativ tilgang til at komponere logoer, da ikonet er blevet brugt på en kreativ måde. Vi anbefaler kraftigt, at du prøver dette med din logokomposition.
Dette logo er også meget velstruktureret, teksterne er fint justeret. Grundlinjen er ikke for lille (nogle mennesker har en tendens til at gøre grundlinjen for lille, hvilket gør det svært at læse).
De skrifttyper, der anvendes i logoet, passer meget godt til ikonets stil. Skrifttypens stil har en "organisk" følelse.