Hvad’er det vigtigste, du’tænker på, når du designer et logo?
Det skal være moderne.
Det skal være genkendeligt og mindeværdigt.
Du vil have den slank.
Du ønsker, at den skal fremkalde brandets ånd.
Hvorfor ændrer logoer sig? – Fordi målgruppen ændrer sig. Tilbage i 1960'erne kunne folk lide en anden type design end den, vi kan lide i dag. Det har vi beviser for! Lad’os diskutere, hvordan nogle af de mest populære logoer har ændret sig over tid. Denne udvikling vil lære dig, hvordan du kan tænke på forandringer, mens du designer logoet for et hvilket som helst brand.
Start med at designe dit logo
1. Pepsi
Pepsi’s logo tidslinje er ganske interessant for en analyse. Det’er en temmelig lang udvikling, der starter fra 1898. Set fra nutidens synspunkt har det første logo en ulæselig skrifttype og er alt for kompliceret. Vi bemærker dog det element, der er bærende for alle de efterfølgende ændringer - bølgen, hvirvlen, hvirvlen, kald det, hvad du vil.
Igennem de følgende fire årtier ændrede Pepsi skrifttypen, men farven og det grundlæggende design forblev det samme. I 1950 bemærker vi en stor ændring – virksomheden introducerede farve i sit logo, sandsynligvis for at differentiere sig fra den konkurrerende Coca Cola.
I dette logo kan du også se designet på en kasket. Farverne og hætten, ud over hvirvelen, forbliver som bærere af forandring i alle fremtidige designs. Senere ændrede Pepsi endelig skrifttypen til noget mere læsbart, og vi ender med det nuværende logo, der ser således ud:
2. Mercedes-Benz
Når du tænker på Mercedes-Benz, hvad’er så det første billede, du kommer til at tænke på? Det’er den trepunktede stjerne, er det ikke’det? Den er et symbol på land, hav og luft og repræsenterer mærkets ambitioner om at dominere dem alle med sine motorer. Dette symbol blev imidlertid udviklet i 1909. Den første Mercedes-bil blev markedsført i 1901. Ved du, hvordan det første logo så ud?
Vi ser ikke’en bærer af designændringer her. I 1909, da stjernen blev født, havde logoet ingen ligheder med det første logo. Denne stjerne forblev dog som et stempel af genkendelighed for mærket. Selv om den udviklede sig, er den stadig til stede i dagens logo. Her’er Mercedes-Benz' nuværende logo:
3. Goodyear
Goodyear har et af de mest ikoniske logoer, vi kender til. Ved du hvorfor? – Fordi det er forblevet relativt universelt gennem årene. Farven og skrifttypen gennemgik små ændringer, men vi kan stadig genkende det oprindelige design i dagens’logo.
Hovedelementet i logoet er Wingfoot – det symbol, som grundlæggeren valgte, fordi han blev inspireret af statuen af Merkur, en gammel gud fra den romerske mytologi. Sådan så logoet ud, da det blev lanceret i 1900:
Og sådan her ser det ud i dag:
4. Nike
Bevægelse. Enkelhed. Klassisk, men moderne design. Det er det, Nike repræsenterer som brand, og logoet står også for disse værdier. Det første logo blev designet af Carolyn Davidson i 1971. Hun fik en timeløn på 2 dollars for det job. Hvem ville have troet, at hendes design ville blive det mest genkendelige logo i det 20. århundrede?
Den checkmark-form (kendt som Nike Swoosh) blev oprindeligt ledsaget af mærket’s navn skrevet på tværs af det. Sådan så det oprindelige logo ud:
Igennem årene ændrede designet sig, primært i skrifttypen og bogstavernes placering. I 1995 besluttede Nike endelig at fjerne bogstaverne fra logoet, da swoosh'en allerede var et genkendeligt tegn for mærket. I dag ser logoet således ud:
Vi ser stadig det ældre logo med bogstaver fra tid til anden. Vi ser også ændringer i farven i den enkelte swoosh. Men vi ved stadig, at det’er Nike, og det’er alt sammen fordi designeren fandt på et element, der’er bærer forandring.
Geniale logoer virker nemme at designe, ikke sandt? De er alle enkle. Det er idéen og designprocessen bag dem, der er det vigtigste. Som logodesignere skal vi altid have forandringer i tankerne og indarbejde elementer, der gør det muligt for brandets oprindelige stemning at forblive vedholdende gennem hele udviklingen.
Start design af dit logo