Sundhedspersonale bruger år på at studere de mindste detaljer og snørklede detaljer i den menneskelige krop — hvis bare de havde den samme ekspertise med logodesign! Privatpraktiserende læger, specialister som hjerte- eller øjenlæger og medicinske virksomheder som laboratorier eller apoteker har alle brug for logoer ligesom enhver anden virksomhed. Og for dem, der lige er begyndt, skal de måske selv designe logoet.
Hvis du’er interesseret i selv at designe et sundhedslogo, men ikke ved hvordan, har vi’skrevet denne guide til dig. Først ser vi’på 10 af de bedste sundhedslogoer, opdelt efter område eller specialisering, så du kan se, hvordan de mest effektive designteknikker i sundhedssektoren ser ud. Derefter dykker vi ned i specifikke teknikker, som du også kan anvende — selv hvis du aldrig har designet et logo før!
1. Bedste logo til læger og privatpraktiserende læger
Først ser vi, at denne lægegruppe bruger et par almindelige tendenser i sundhedslogoer; det medicinske korsbillede og brugen af blålige farver.For sundhedslogoer er billedsprog vigtigt — du har brug for noget i dit logo til at signalere, hvad du laver, i dette tilfælde er det det det medicinske kors. Farven blå er mere et valg for komfort; det’er en venlig og indbydende farve, som mindsker noget af frygten for at gå til lægen.
Lægegruppen TotalCare bruger også en cirkel som en parallel til deres navn (den uendelige cirkelform betyder totalitet). Brugen af kurver, afrundede hjørner og den seriefri typografi bidrager også til de trøstende og venlige toner, som de går efter.
2. Bedste kardiologi- og hjertelogoer
Kardiologer og hjertelæger bruger ofte de samme tendenser til deres sundhedslogoer. Du ser hjerteformen meget — ikke en reel hjerteform, men den tegnede form. Det’er også almindeligt at bruge farven rød, som både symboliserer den røde farve af hjerteorganet, og indikerer det presserende og vigtige i hjertesundhed.
Logoet ovenfor indeholder også en linje med en hjertemonitor (EKG). Selv om de skarpe pigge går imod de andre beroligende visuals, er det for kardiologi’et klart signal om, hvilken slags virksomhed du er.
3. Bedste optik- og øjensundhedslogo
Optometrister, optikere og øjenlæger bruger ofte billeder af øjne — et populært logo-ikon for enhver branche. Øjet passer godt til logoer på grund af dets gentagelse af cirkler og kurver, der som nævnt skaber mere beroligende og venlige designs.
McKeons i særdeleshed bruger deres øjenlogo godt. De øger de beroligende kurver ved at tilføje ekstra elementer, og de maler hele billedet i blå nuancer, en farve, der er et godt valg for medicinske industrier.
4. Bedste øre, næse og hals sundhedslogo
Øre, næse og hals læger har ekstra udfordringer når det kommer til logoer; det er ikke let at behandle disse dele af kroppen let. Essential ENT-firmaet har dog fundet en god måde — de håndtegnede sløjfer i de relevante områder giver dem et mere letbenet udseende, samtidig med at de understreger deres speciale.
For en ekstra effekt har de skraveret de relevante områder af tværsnitsansigtet i deres logo. Dette tydeliggør, hvilken type medicin de praktiserer, hvis sløjferne alene ikke var tydelige.
5. Bedste tandlægelogo
Tandlæger og tandlægefirmaer bruger næsten altid billeder af en tand i deres logoer; det er et tydeligt tegn på, hvad deres virksomhed laver. Nøglen til at designe et tandlægelogo er derfor at få det til at skille sig ud fra alle de andre tandlægelogoer. Typisk betyder det, at man skal gøre noget kreativt og originalt med tandformen — ligesom hvordan Observatoriet bruger et dynamisk visuelt mønster og ukonventionelle farver.
Det’er værd at nævne, at de lige linjer og rektangulære mønstre ikke er typiske for andre sundhedslogoer. Designeren valgte en kunstnerisk stil, der ikke er almindelig i sundhedsbranchen, for at skille sig ud — og det virker!
6. Bedste laboratorielogo
Medicinske laboratorier, især dem, der beskæftiger sig med DNA, har en tendens til at bruge billeder af mikroskoper eller DNA-strenge i deres logoer. Ligesom tandlægefirmaer er tricket at få det til at skille sig ud ved at gøre noget nyt. Tag Trend, som inkorporerer DNA-strengen i deres navn (bemærk den mesterlige brug af skygger til at skabe bogstavet E).
Dette specifikke laboratorium går efter et mere avanceret look end de fleste andre sundhedsvirksomheder. Deres brug af farven sort, skarpe spidse kanter og inkonsekvent versalskrivning fungerer for deres særlige brand, men ville måske være malplaceret i mere traditionelle sundhedslogoer.
7. Bedste fysioterapilogo
Da fysioterapi, eller fysioterapi, er et område inden for medicin, der i høj grad beskæftiger sig med bevægelse og mobilisering, bruger de mange kropsbilleder i deres logoer. Vores favorit er logoet for Equilibria, som kombinerer kropsbilleder, beroligende kurver, et cool farveskema og originalitet. Resultatet er et logo, der ikke kun er æstetisk tiltalende at se på, men som også klart signalerer, hvilken type medicinsk praksis de udfører.
8. Bedste psykologilogo
Psykologi i sig selv er abstrakt, så det er praktisk talt umuligt at designe et logo, der umiddelbart kommunikerer “psykologi.” Snarere omfavner de fleste psykologer det abstrakte — deres logoer har tendens til at være mere kunstneriske og eksperimenterende end de formelagtige logoer inden for områder som tandlæger.
Logoet for Dana Moriarty, for eksempel, er ikke ulig et moderne kunstværk. Især asymmetrien og brugen af farver ville være malplaceret i andre sundhedslogoer, men for psykologi er det perfekt. Men på trods af farvepaletten forbliver de fleste af dem i det “cool” spektrum, i overensstemmelse med standarderne for andre sundhedslogoer.
9. De bedste logoer til medicinsk cannabis
Den nyeste nyhed på det medicinske område er cannabis, som i de fleste lande først for nylig er blevet legaliseret (eller slet ikke er blevet legaliseret i andre lande). Medicinske cannabislogoer følger normalt de traditionelle teknikker for andre sundhedslogoer — de skal stadig normalisere deres branche i mange kunders øjne, så de har en tendens til at gøre dette efter bogen for ikke at røre ved fjerene.
Der er dog nogle bemærkelsesværdige undtagelser. For eksempel ser man, at farven grøn bruges meget i logoer for medicinsk cannabis, en farve, der længe har været forbundet med marihuana (af indlysende årsager). Man ser også ofte konvergens mellem medicinske billeder og marihuana-billeder, som f.eks. cannabisbladet/stetoskop-hybrid i logoet ovenfor.
10. Bedste apotekslogo
Apoteker følger i vid udstrækning den samme bedste praksis som andre sundhedslogoer, selv om de har andre ikoner og emblemer end andre medicinske områder. Det mest almindelige er morter og pestel, et klassisk symbol på medicinfremstilling med rødder i den fjerne menneskelige historie. (Piller er også normale, men ikke så populære; piller kan have negative konnotationer for nogle kunder).
Og hvis du’skal bruge de populære ikoner som morter og pestel, er det vigtigt at differentiere dig selv. Canadian Valley apotek bruger en unik minimalistisk stil til deres logo, som er enkel nok til at forstå, hvad de laver, men interessant nok til at være mindeværdig.
3 eksperttips til at designe dit sundhedslogo
Vil du vide, hvordan du designer dit eget sundhedslogo? Her er tre ekspertdesigntips specielt til logoer, der er relateret til medicinske områder.
1. Brug billeder til at vise din specialisering
En af fordelene ved et godt logo (i alle brancher) er nem kommunikation. Når du er en ny virksomhed eller et nyt brand, vil du gerne have, at alle skal vide, hvem du er, og hvad du laver — og fordi mennesker er visuelle væsener, er det altid mere effektivt at vise end at fortælle. Logoer er gode til det, fordi de kan vise, hvilken slags virksomhed du er på et splitsekund, selv på afstand, uden at der er behov for ord eller forklaring.
Det gælder dobbelt så meget for medicinske erhverv — selv når du staver det ud for dem, vil nogle mennesker ikke kende forskel på en fodterapeut og en børnelæge. Så den mest effektive måde at kommunikere din specialisering på er at bruge sammenhængende billeder: en fod for en fodterapeut, et barn for en børnelæge osv.
Hvis du ser på de bedste sundhedslogoer ovenfor, kan du se, at de fleste af dem bruger billeder, der er relateret til deres områder. Selv praktiserende læger kan bruge generel symbolik: lægekorset er et populært symbol, ligesom stetoskopet. Prøv at bruge et billede til dit logo, der fortæller folk præcis, hvad du laver, uden at sige et ord.
2. Beroligende former
Ingen kan lide at gå til lægen i virkeligheden. Det er ofte forbundet med smerte og sygdom, og selv hvis du bare besøger en anden, der er syg, er der stadig en negativ konnotation. De bedste medicinske brands er klar over dette og træffer så mange foranstaltninger som muligt for at mindske den stress, der er forbundet med deres tjenester.
Det strækker sig helt ned til logoet, idet medicinske brands bruger de rigtige grafiske designvalg til at påvirke, hvordan folk opfatter dem. Forskellige former har forskellige følelsesmæssige konnotationer, dvs. kurver er venlige og legende, mens lige, kantede rektangler er mere formelle og modsætningsfyldte.
Health logo design foretrækker blide og beroligende former, som en måde at hjælpe patienterne til at slappe af på. Du behøver ikke at være en professionel designer for at vide, hvilke former der kommunikerer hvad — læs blot vores guide til brug af former i logodesign, og se, hvilke visuelle elementer der passer bedst til dit brands personlighed.
3. Hold dig til standardfarverne
Som former har deres egne subtile følelsesmæssige konnotationer, gælder det også for farver. De fleste grafiske designere har studeret farvelære, så de ved, hvilke farver de skal bruge for at skabe den rette stemning. Det er derfor, at brandingfarver er så vigtige, da de har indflydelse på, hvordan folk opfatter dig.
Når det kommer til sundhedslogoer, er der dog mere at overveje end brandpersonlighed. For det første ønsker du at forsøge at slappe af hos dine patienter, hvilket er den samme begrundelse for at bruge beroligende figurer. Det er derfor, man ser en masse blå; blå er den mest venlige farve og hjælper med at vinde folks tillid og har en tendens til at være mere beroligende.
Men med medicinske industrier vil du også gerne fremstå som effektiv og professionel — når alt kommer til alt, beder du nogle gange folk om at lægge deres liv i dine hænder. Derfor ser man ofte hvidt i forbindelse med medicinske mærker — hvidt er farven for sterilitet og renlighed samt dyd og moralsk godhed. Tænk på det på denne måde: Hvordan ville du have det med at gå ind på et hospital, der er malet helt i sort?
Fiktivt ser man også rødt i forbindelse med sundhedslogoer. Rød er farven på hastværk og vitalitet — passende for den medicinske industri, men hjælper ikke ligefrem folk til at falde til ro. Det er derfor, at sundhedslogoer kun bør bruge rødt under visse omstændigheder, f.eks. inden for områder med høje indsatser som kardiologi.
Hvis du ønsker at afvige fra de almindelige farver som blå, hvid og rød, foreslår vi, at du holder dig til kølige farver: blå, lilla og nogle grønne farver. Kølige farver er mere afslappende end varme farver som rød, gul og orange, så de’vil hjælpe dine patienter til at se dig som et mere beroligende brand, hvilket igen tager kanten ud af at gå til lægen.
Hvordan man designer et sundhedslogo
Nu da du har en idé om, hvad der indgår i et effektivt sundhedslogo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig.
Hyr en designer
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundreder eller endda tusindvis af dollars for logodesign.
Sommetider kan du finde billigere alternativer på websteder som Fiverr, men disse websteder har en dårlig rekord for at levere, hvad de lovede, og der’er tonsvis af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom.
Men selv hvis du har penge til overs, kan det desuden være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid.
Design et logo selv
Hvis du ikke har penge til rådighed i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, har teknologien i dag udviklet sig, så stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie.
I vores digitale tidsalder handler designprogrammer mindre om dine hænders tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver’ikke at beherske dine penselstrøg eller blyantskygger — du behøver’ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for førstegangsudøvere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til:
Hovedbilleder
Firmanavn og slogan
Font og typografi
Farveskemaer
Tekst- og billedstørrelser
Tekst- og billedplacering
Tilføjelse af nye ikoner
Layering (at placere nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Hvis du ønsker at bruge mere avancerede teknikker, har vi skrevet en hurtig begynderguide til Logogenie. Den forklarer alle nuancerne i Logogenie-grænsefladen, herunder hvordan du redigerer individuelle aspekter af grundbilledet, ændrer visse farver, men ikke andre, og perfektionerer din typografi.
Med en DIY-logo maker som logogenie kan du skabe et logo på professionelt niveau på blot få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for 24,90 $, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Selv om skabelon-stilen til design fungerer godt for nybegyndere, vil du få bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.