Lige gamle krigsbannere er dit sportslogo et opråb til fans overalt, under og efter kampen. Sportslogoer skal påtage sig mere ansvar end forretningslogoer — de’er prydet på spiller custom jerseys, baner, scoreboards og masser og masser af merchandise. Med andre ord skal der mere end bare et vredt dyr til at lave et godt sportslogo (selv om det er en god start).
Hvis du ønsker et sportslogo, der giver dine rivaler kuldegysninger, behøver du ikke Yankees' budget. I denne artikel forklarer vi, hvordan du designer det perfekte sportslogo selv. Lad’os starte med at undersøge de 10 bedste sportslogoer fra professionelle hold, og hvilke ekspertdesigntips vi kan lære af dem.
10 bedste sportslogoer
Dallas Cowboys
Dallas Cowboys-stjernen anses af mange for at være det bedste sportslogo nogensinde, og vi er tilbøjelige til at være enige. Dens succes skyldes til dels dens enkelhed — det’er bare en stjerne, ingen pynt og kun én farve. Det er ikke engang en stiliseret stjerne, men blot en grundlæggende, traditionel stjerne.
For det første fungerer det godt at bruge en simpel form til sport, fordi det er nemt at identificere en uniform på lang afstand. Men enkelheden i formen giver også mere opmærksomhed til de andre visuelle elementer, nemlig farven og stjernens punkter. Konsistensen af farven er vigtig for branding, og Cowboys' blå farve er let at få øje på. Stjernens skarpe spidser er også gode til et sportslogo, fordi de’er det, vi kalder en aggressiv form, som vi forklarer nedenfor.
Så er der skitsen, som binder det hele sammen. Dette adskiller først og fremmest Cowboys-logoet fra alle andre stjerner, som du kan se rundt omkring, f.eks. Heineken-logoet. Det giver også mere opmærksomhed til punkterne og indrammer logoet pænt. Sæt alle disse elementer sammen, herunder den symmetriske æstetik af en perfekt stjerne, og du har et logo, der fungerer både til branding og professionel sport.
Charlotte Hornets
Ligesom Cowboys-logoet udnytter Charlotte Hornets-logoet også skarpe vinkler. Stingeren er indlysende (og pænt centreret af hensyn til symmetrien), men der er også skarpe punkter i vingerne, på bogstaverne og endda på antennerne.
Vi ser også en regelmæssig trope i sportslogoer, nemlig det vrede dyrelogo. En almindelig strategi i sportslogoer er at “skræmme” modstandere med aggressive billeder (som de skarpe spidser), så truende dyr — selv små hvepse — er et populært valg. Brynene over dens øjne er skråt placeret for at få den til at se endnu mere vred ud, et trick, der bruges i tegneserier.
Los Angeles Angels
Da de hjælper med genkendelsen, er visuelle ordspil populære i logoer af alle slags. At Angels sætter en glorie omkring A'et er ikke kun for charmerende, det fortæller også præcist hvilket hold logoet repræsenterer (sammenlignet med Atlanta Braves A, for eksempel).
Men selv Angels kan ikke modstå fristelsen af et spidst sportslogo, og de tilføjer også skarpe spidser til bogstaverne for at give dem en lille nuanceret intimidering. Læg også mærke til den tofarvede farve i lettermark-logoet (de enkelte bogstaver) — denne lille detalje giver ekstra dybde og visuel interesse uden at overkomplicere designet.
Inter Milan
Sportslogoer er ikke kun vrede dyr og skarpe spidser. Inter Milan (teknisk set Football Club Internazionale Milano, hvilket forklarer bogstaverne F, C, I og M i logoet) designer deres logo mere som en forretning end som et sportshold.
Det fungerer dog til dels på grund af de gentagne lodrette linjer, som repræsenterer autoritet og velstand ved at få øjnene til at bevæge sig op og ned. De skarpe vinkler og lige linjer angiver styrke og stabilitet — gode egenskaber for et sportshold — mens den cirkulære ramme giver et enhed og kollektivt aspekt, som er vigtigt i europæisk sport.
Detroit Red Wings
Det Detroit Red Wings-logoet er meget anderledes end andre sportslogoer, og det er det, der gør det så fantastisk. Til sportswear branding formål er det godt at have et logo, der skiller sig ud — det fanger opmærksomheden og forbedrer hukommelsen, hvilket er ideelt for brand recognition. Som et bizart vinget, blodrødt dæk skiller Red Wings logo sig helt sikkert ud.
Men der sker også meget visuelt, som gør det til et fantastisk sportslogo. Som en opkvikkende farve er den dristige røde farve et stærkt valg. Desuden har dette logo meget mere realisme og indviklede detaljer end de fleste logoer, f.eks. hjulets eger eller de takkede fjer. Det er rigtigt, at disse detaljer er svære at bemærke fra tribunen, men logoet fungerer, fordi dets tydelige form stadig er genkendelig på afstand.
Og glem ikke de skarpe vinkler igen, denne gang i spidserne af fjerene.
Buffalo Bills
Bortset fra de truende dyr og de fede røde sportslogoer har Buffalo Bills logoet nogle fantastiske, unikke visuelle elementer. Den lige, næsten vandrette linje fra hornene, der er fremhævet med rødt, giver indtryk af en hurtig bevægelse fremad — en teknik, der bruges i tegneserier. I forbindelse med en bøffel får det til at se ud som om, at Bills-maskotten angriber fremad.
Se også, hvordan detaljerne er lavet med tomt rum i stedet for ekstra farver eller linjer. Dette bidrager til designets enkelhed og holder fokus på de mere kraftfulde elementer. Selv om det er subtilt, har dette logo også skarpe vinkler, i dette tilfælde pletterne af pels, hove og horn.
AFC Ajax
Logoet for Amsterdam Football Club Ajax, eller AFC Ajax, har ændret sig i årenes løb, men den nuværende version er den mest prisværdige. Det tager elementet af enkelhed og bruger det til at skabe noget detaljeret, næsten paradoksalt. På nært hold ser man detaljerne fra deres navnebror, den græske helt, men det’er stadig tydeligt synligt på lang afstand.
Den multi-linierede cirkelramme er også en god tilføjelse, og de ekstra linjer tilføjer en ekstra tyngde. Kombinationen af sort og rød, de to mest aggressive farver, afbalancerer også det hvide rum.
Green Bay Packers
Ligesom Inter Milan vælger Green Bay Packers at bruge et bogstavlogo frem for en truende maskot. Gentagelsen af cirkler og cirkulære former — den grønne base, den gule omrids og G'ets kurver — understreger stærkt enhed og sammenhold, og interessant nok er Packers kendt for deres dedikerede fanbase af “cheeseheads.”
Sportslogoer med bogstavmærker er gode til at genkende mærket, hvis du kan holde dem visuelt interessante. Og fordi dette er et sportslogo, er den grønne farve mørknet til en stærkere, mindre venlig nuance.
Winnipeg Jets
Winnipeg Jets er et relativt nyt hold inden for professionel sport og har et mesterligt designet logo. Fælles temaer, som vi har set før, omfatter den tofarvede skygge, flere cirkulære rammer og masser af skarpe vinkler. Det smukke ved dette logo er, hvordan de kombinerer dem alle i et smukt lagdelt design...
Dette logo demonstrerer også perfekt fordelen ved symmetri i logoer. Kun skraveringen ændrer sig fra venstre til højre, men det bidrager til den visuelle dynamik. Den spids, der er skåret ind i en af de cirkulære rammer, lige i toppen, fungerer fantastisk til at bringe seerens opmærksomhed tilbage til centrum.
Chicago Bulls
Sidst men ikke mindst viser Chicago Bulls logoet os, hvordan man gør sportslogoer godt. Deres truende dyremaskot ser især vred ud med de tykke sorte linjer, der fremhæver den skrå pande. Den stærke røde farve er fremherskende, og den kulsorte accent gør den endnu stærkere.
Og ligesom mange andre sportslogoer er fokuspunktet de skarpe vinkler. De vigtigste visuelle elementer, hornene, er fremhævet af røde detaljer, mens andre dele af logoet — øret, snuden — også har subtilt skarpe hjørner.
Sådan designer du dit eget sportslogo: 3 eksperttips
Når vi har set på de 10 bedste sportslogoer ovenfor, kan vi se, at der er nogle ekspertdesignteknikker på spil. Du kan bruge disse tre tips nedenfor til at få dit eget sportslogo til at se professionelt ud.
Aggressive maskotter
Nogle hold kan klare et sportslogo med bogstavmærker, men de fleste vil hellere bruge et skræmmende dyr. Sportsholdnavne og maskotter har en tendens til at være store og/eller rovdyr, eller i det mindste aggressive, som f.eks. den lille hveps.
Men dit dyr behøver ikke at være skræmmende, som MLB's Cardinals, Blue Jays og Orioles viser os. Du kan bruge designteknikker til at få dem til at se mere imponerende ud. For eksempel vil tilføjelse af skarpe vinkler eller indsnævrede bryn gøre enhver maskot bare en smule mere truende — et godt tip, hvis dit hold allerede sidder fast med et suboptimalt navn.
Skarpe vinkler
Som vi har set, har mange sportslogoer skarpe vinkler og pigge. Det er ikke tilfældigt, hvis man forstår visuelt flow. Dybest set følger det menneskelige øje instinktivt linjer: lige linjer får øjet til at bevæge sig hurtigere i én retning, hvilket skaber en følelse af hurtighed og direktehed, mens kurvede og cirkulære linjer får øjet til at “danse,” skabe en følelse af legesyge.
Skarpe vinkler får øjet til at fare hurtigt, en kombination af to lige linjer, der går i forskellige retninger. De forstyrrer bevidst det visuelle flow, så øjet pludselig vender tilbage, og denne skurrende effekt gør billedet mere imponerende og opkvikkende.
Selvfølgelig ser man denne teknik også i logoer for en anden branche, der lægger vægt på aggressivitet — metalbands. Se bare på Metallica’s logo.
Cirkelrammer
I direkte kontrast til skarpe vinkler har den cirkulære ramme den modsatte effekt: den gør beskueren tryg og får ham til at føle sig godt tilpas. Fordi cirkler aldrig slutter, bliver øjet efterladt i en sløjfe, hvor det ser billedet igen og igen, hvilket skaber en følelse af fuldstændighed, samtidig med at det trækker dem ind som et boblebad.
Cirkelrammerne, der er almindelige i sportslogoer, kan være kontraeffektive for et holds aggression, men de tjener et andet mål for sportshold: at skabe et fællesskab. Cirkler repræsenterer solidaritet og sammenhold, to vigtige træk for sportsfans. De cirkulære rammer i sportslogoer fungerer både ved at byde nyankomne velkommen og forene de enkelte fans.
Hvordan laver man et sportslogo
Nu da du har en idé om, hvad der indgår i et effektivt sportslogo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig.
Hyr en designer
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign.
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de har lovet, og der er masser af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom.
Og selv om du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid.
Design et logo selv
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logo design tool som logogenie.
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til:
- Hovedbilleder
- Virksomhedens navn og slogan
- Skrifttype og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Placering af tekst og billeder
- Tilføjelse af nye ikoner
- Lagdeling (placering af nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Med en DIY-logoskaber som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Selv om skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.