Modebrands laver ikke bare deres produkter, de er deres produkter. For high-end tøj og tilbehør er brandets navn — normalt repræsenteret af et genkendeligt mode-logo — lige så vigtigt som design, materialer og håndværk. Folk køber ikke tasker fra Louis Vuitton, de køber Louis Vuitton-tasker!
Mere end andre brancher er modebranchen afhængig af branding for at tiltrække kunder og opbygge en specialiseret fanskare. Folk bruger deres tøjstil til at identificere sig selv, så modevirksomhederne er nødt til at finde de kunder, der har den samme stilfølelse. Det betyder, at man skal designe et mode-logo, der taler til de rigtige mennesker ved at bruge de rigtige shapes, farver, og skrifttyper til den tilsigtede målgruppe.
Men hvad nu hvis du ikke ved noget om logoformer, farver, skrifttyper og alle disse designspecifikke detaljer? I denne artikel forklarer vi’de ins og outs af mode logodesign for begyndere, så de kan få deres fødder våde. Først analyserer vi de 10 bedste mode-logoer i den professionelle sfære, og derefter skitserer vi nogle starttips, som alle kan anvende. Brug disse tips på dit eget modelogo som en vej til løbebanen!
10 bedste modelogoer
Louis Vuitton
En af de bedste fordele ved mode logoer er, at hvis de ser godt ud, kan du bruge dem som tryk på dine produkter. Ingen kender denne lektie bedre end Louis Vuitton, hvis logo er let genkendeligt på alle deres high-end tasker. For at få det til at fungere har de brug for et simpelt logo; et ordprintlogo (med hele deres navn) ville være for langt at udskrive igen og igen, så de bruger et monogramlogo med deres initialer, LV.
Men den måde, bogstaverne er kombineret på, er det, der giver det det stilistiske look. For det første er bogstaverne i sig selv med serifer (serifer er det korrekte navn for de små “tags” der får bogstaver til at se mere formelle ud). Seriffer er en almindelig tendens blandt mode logoer for at få mærkerne til at fremstå mere sofistikerede.
Det, der virkelig får Louis Vuitton logoet til at springe ud, er dog skråningen på L'et, så det bliver parallelt med V'et. Som en del af en kreativ branche har modebrands gavn af at se kantede og ukonventionelle ud, så små justeringer som denne for at undergrave dit logo gør dig mere tillokkende.
Dior
I modsætning til Louis Vuitton beskæftiger Dior sig mere med tøj, sko og skønhedsprodukter end med accessories. Det betyder, at det ikke er vigtigt at have et lille og kompakt logo, fordi de ikke vil bruge det som et gentagende mønster. Derfor kan de eksperimentere med ordmærkelogoer, især fordi deres navn kun er på fire bogstaver.
Dior-logoet har som hovedtræk et stort D, der er uforholdsmæssigt større end de små bogstaver. Det giver kunderne noget at fokusere på og huske — og “anker” for deres hukommelse.
For resten af typografien følger Dior nøje mode-logotraditionerne: en sofistikeret serif-skrifttype og en stærk sort farve. Ligesom formelle skrifttyper har farven sort associationer til sofistikering, såvel som magt og endda mystik, hvilket gør den perfekt egnet til modebranchen.
Giorgio Armani
I forhold til andre mærker har Giorgio Armani det mest “normale” logo. For det første er det’det eneste dyrlogo på vores liste — dyremaskotter er normalt forbeholdt mere jordnære mærker, men en kongelig ørn er ikke desto mindre passende til mode.
Som vi forklarede i vores guide til logoformer, er gentagne horisontale linjer udtryk for stabilitet og balance. Når det kombineres med ørnebilledet og farven sort, skaber det en kraftfuld og næsten aggressiv brandidentitet, som passer til kunder, der køber Armani for at føle sig elitære.
Selvfølgelig er det at bruge hele firmanavnet og stave det med en sort seriffed skrifttype nok til at få det til at se ud og føles som et modebrand.
Miu Miu
Miu Miu Miu afviger fra de andre mode-logotrends og gør noget ganske originalt — hvilket også passer til den kreative modebranche. Ligesom andre mode logoer, vælger de et ordmærke i farven sort. Men lighederne slutter der.
For det første bruger Miu Miu Miu en sans-serif font (“no serifs”), så umiddelbart fremstår de som mere tilgængelige og endnu mere venlige end de mere eksklusive mærker. Den virkelige stjerne i dette logo er dog kurverne — fordi det menneskelige øje naturligt følger enhver linje, det ser, skaber kurver et billede, der’er mere sjovt og legende end f.eks. lige linjer og skarpe hjørner.
Overst af alt dette bruger Miu Miu Miu et stencileret look for at give det en helt unik stil, der nemt kan skelnes fra de mere indelukkede modstykker.
>The North Face
Det er ikke alle modebrands, der er… moderigtige. The North Face laver tunge jakker og henvender sig til udendørs vinteratleter som skiløbere, men som producent af beklædningsgenstande skal deres logo følge de samme retningslinjer som andre modebrands — nemlig at det skal se godt ud på produktet.
Så North Face har flere friheder end haute couture-brands, og deres logo udnytter det fuldt ud. De bruger en skrifttype uden serif for at fremstå afslappet og imødekommende — ikke sofistikeret og eksklusivt — for at appellere til kunder, der er ligeglade med mode og bare vil have en varm jakke.
Den uformelle karakter spiller også ind på kurverne; som vi forklarede ovenfor, gør kurver et billede mere lunefuldt. The North Face har også mulighed for at eksperimentere med flere farver end sort, da sort er kontraintuitivt for tilgængelige, jordnære mærker.
Prada
Prada har et interessant logo, og et forbilledligt logo for modebranchen, fordi de ved, hvornår de skal bruge traditionelle tendenser, og hvornår de skal bryde rammerne.
I dag kan du genkende nogle af mode-logoets hæfteklammer: farven sort, serif-skrifttypen og ordmærkelogoet. Men modebranchen nyder godt af kreativitet og “at bryde reglerne,” så Prada-logoet tager sig også nogle friheder for at holde det unikt og friskt. For eksempel er seriferne faktisk pigge, og kurverne er holdt på et minimum, hvilket giver det en stærk, kubistisk fornemmelse, der får mærket til at virke stærkt og sikkert.
Det er også værd at bemærke den smarte drejning af R'et. Ofte vil brands i logoer (uanset branche) inkludere en unik variation af et af bogstaverne, både for at holde logoet interessant og for at hjælpe med at forbedre brandgenkendelsen (som nævnt i vores guide om tech-logoer, som A'et i Samsung eller E'et i Dell).
Versace
Lige Armani kan Versace lide at vælge, hvilke tendenser inden for mode logoer de følger, og hvilke de opgiver. De bruger et ordmærkelogo i en sort skrifttype, men de foretrækker en simpel sans serif-skrifttype med almindelig skrift frem for noget mere fancy.
For at kompensere for dette bruger de dog (lejlighedsvis) et overdrevent fancy billedlogo — et af de få i high-end mode. Både det statuariske ansigt og det kantede mønster i rammen synes at minde om antikke græske stilarter, hvilket i sagens natur giver modebrandet en klassisk og tidløs følelse.
Ray Ban
Som North Face lider Ray Ban ikke under de begrænsninger, der gælder for high-end mærker (selvom man ikke ville vide det på deres prisskilte). Ray Ban handler mest med solbriller, så de behøver ikke at bekymre sig om eksklusivitet eller raffinement i lige så høj grad som haute couture.
Det giver dem mulighed for at bruge en håndskrevet, overdrevent afslappet typografi, næsten som en signatur. Det åbner dem op for forretning fra stort set alle — elskere af high-end mode kan bære Ray Bans sammen med folk, der intet kender til modeverdenen.
Ralph Lauren
Af alle maskotter fra alle brancher er der få, der har så stor succes som Ralph Lauren’s polospiller. Dette enkle ikon er, når det er broderet på en skjorte, ikke kun øjeblikkeligt genkendeligt for de fleste shoppere, men er nu blevet et symbol på status og identitet — målet for ethvert logo.
Gennem mesterlig branding gennem årtier har Ralph Lauren løftet sit logo til at repræsentere præcis den slags afslappet tøj fra øverste hylde, som kunderne er på udkig efter. Alle, der køber en Ralph Lauren-skjorte, kan dele denne eftertragtede identitet, hvilket løbende skaber nyt salg og nye kunder. For at opnå denne form for succes er det naturligvis nødvendigt med både konsekvens og tid, for ikke at nævne et tydeligt logo.
Ud over deres maskot følger Ralph Lauren reglerne med resten af deres modelogo. Når logoet kalder på deres navn, er det’skrevet med en formel, fin skrifttype, der ofte optræder i sort.
Chanel
Chanel er en drivkraft bag den moderne modeindustri og er den dag i dag stadig en autoritet inden for modedesign, men også inden for markedsføring og branding af mode. Det var Coco Chanel, der populariserede eksklusivitet som et markedsføringsredskab, idet hun prissatte sine produkter, så ikke alle havde råd til dem — hvilket til gengæld fik alle til at ville have dem!
Selv om Chanel-logoet er forløberen for sofistikeret moderne mode, har det tendens til at undgå de elitære tendenser: i stedet bruger de en simpel sans serif-skrifttype og en rigelig mængde kurver. Den fede sorte farve og den tykke skrift bevarer dog nuancer af det eksklusive look, hvilket giver mærket det bedste fra begge verdener.
Det, der virkelig får Chanel-logoet til at skinne, er dets smukke billedsprog, en blanding mellem et billedlogo og et monogramlogo. Brugen af kurver skaber en hypnotiserende effekt, der holder beskuerens øjne fastlåst i designet, samtidig med at det underbygger brandnavnet med de to C'er (Coco Chanel). Dette gør ikke kun kunderne glade og lokker dem til at købe, men det presser også modebrandet ind i deres hoveder for senere.
3 eksperttips til design af mode logoer
Vil du designe et mode logo til dit eget brand. Uanset hvilken stil du går efter, eller hvilken målgruppe du henvender dig til, kan disse 3 tips hjælpe dig med at tilpasse dit logo, så det passer til dit brand som en satinhandske til aftensmode.
Lad typografien gøre arbejdet
Som vi har set ovenfor med de 10 bedste logoer inden for mode, vælger de fleste brands i modebranchen ordmærke- eller monogramlogoer. Mens det lejlighedsvise billedlogo opnår succes (som Armani eller Ralph Lauren), er det generelt bedst at bruge tekstuelle logoer til mode. Hvorfor? Ved at bruge billedlogoer kan man distrahere fra selve tøjets udseende — tekstbaserede logoer giver tøjet al opmærksomheden.
Hvorimod giver brugen af workmark- og monogramlogoer færre midler til at kommunikere din stil; du’er begrænset til kun elementer som typografi og farver og viser, hvilken personlighed dit brand har. Det er derfor, det er vigtigt, at disse beslutninger tæller.
Den typografi, du vælger, skrifttypen, bogstavernes størrelse og eventuelle stilistiske valg (som f.eks. hvordan Louis Vuitton skråt placerer deres L) kan alle kommunikere dit mærkes personlighed til kunderne og hjælpe dig med at tiltrække dine målgrupper. Træf dine tekstbeslutninger med omhu og hold altid dine målgrupper i tankerne.
En af de første typografiske beslutninger, du træffer, er, om din skrifttype er med eller uden serif. Dette er et ret grundlæggende valg, men det bestemmer den overordnede strategi for din branding. Kort sagt skal du vælge seriffer, hvis du ønsker at prøve den eksklusive, sofistikerede vej, mens du skal vælge seriefri skrifttype, hvis du ønsker, at dit brand skal være mere tilgængeligt og afslappet.
Hold dig til én farve
Men selv om brands i andre brancher ofte bruger farveskemaer med to eller tre farver (eller flere), har modebrands en tendens til at være monokrome med kun én farve. Begrundelsen er den samme som den, der ligger til grund for, at modebrands er tilbageholdende med billedlogoer — logoet må ikke distrahere fra selve tøjet. Og fordi farver er så vigtige for beklædningen, ville et flerfarvet logo være distraherende og til tider kollidere med selve beklædningsgenstanden eller tilbehøret.
Af den grund er der en tendens til, at modelogoer kun har én farve… og denne ene farve er som regel sort. Det er heller ikke tilfældigt; sort passer normalt til alt, hvilket gør det til emblemfarve for hele modebranchen — deraf udtrykket, “... er det nye sort.”
Du’er dog fri til at bruge den farve, der passer til dit brand. Hvis hele din tøjlinje er lavet i sort, kan du måske vælge en hvid eller grå tone til dit logo for at hjælpe med synligheden. Alternativt kan du vælge en bestemt farve, der repræsenterer dit brand, og holde dig til den; f.eks. foretrækker modebrands H&M og Uniqlo begge rødt til deres branding. Det er interessant at se, at rød er næst efter sort den farve, der vækker mest opmærksomhed.
Kurver er tillokkende
Ud over valget mellem seriffer og seriefri skrifttyper skal du også vælge graden af kurver i forhold til lige linjer i din logotekst.
Det er sådan, at lige linjer og skarpe vinkler signalerer stabilitet, styrke og seriøsitet, mens kurver signalerer legesyge, inklusion og venlighed. Afhængigt af dit mærkes identitet skal du vælge den rette balance mellem sjov og seriøsitet.
Hvis du’går all-in for et eksklusivt, high-end mærke, vil du’have et minimum af kurver— se på hvordan Prada knuser kurverne i P, R og D for at gøre dem ekstra blokagtige. Men hvis du går efter et tilgængeligt mærke, der er tilgængeligt for alle, vil du have flere kurver, som North Face.
Selvfølgelig vil de fleste mærker have noget midt imellem, der er specifikt tilpasset deres egen personlighed. Derfor opfordrer vi dig til at være kreativ — indsæt kun så mange eller så få kurver, som du ønsker, for at finjustere dit logo til dine egne behov.
Hvordan laver man et mode logo
Nu har du en idé om, hvad der indgår i et effektivt mode-logo, så spørgsmålet er, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre en person til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig.
Hyr en designer
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundreder eller endda tusindvis af dollars for logodesign.
Sommetider kan du finde billigere alternativer på websteder som Fiverr, men disse websteder har en dårlig rekord for at levere, hvad de lovede, og der’er tonsvis af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom.
Men selv hvis du har penge til overs, kan det desuden være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid.
Design et logo selv
Hvis du ikke har penge til rådighed i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, har teknologien i dag udviklet sig, så stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logo design tool som logogenie.
I vores digitale tidsalder handler design software mindre om dine hænders tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver’ikke at beherske dine penselstrøg eller blyantskygger — du behøver’ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for førstegangsudøvere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til:
Hovedbilleder
Firmanavn og slogan
Font og typografi
Farveskemaer
Tekst- og billedstørrelser
Tekst- og billedplacering
Tilføjelse af nye ikoner
Layering (at placere nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Hvis du ønsker at bruge mere avancerede teknikker, har vi skrevet en hurtig begynderguide til Logogenie. Den forklarer alle nuancerne i Logogenie-grænsefladen, herunder hvordan du redigerer individuelle aspekter af grundbilledet, ændrer visse farver, men ikke andre, og perfektionerer din typografi.
Med en DIY-logoproducent som Logogenie kan du skabe et logo på professionelt niveau på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Selv om skabelon-stilen til design fungerer godt for førstegangsmennesker, vil du få bedre resultater, hvis du på forhånd lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.
>