Mennesker har en bestemt opfattelse af brands som etiketter for bestemte produkter fra en virksomhed. Men ikke alle tænker på et brand som et socialt koncept med elementer, der udløser en persons følelser og filosofiske tanker. Forestillingen om brands som socialt konstruerede afspejler, hvordan folk skaber ideer og billeder, som de knytter til produkter og tjenesteydelser, der skal købes.
Både mærket og forbrugerne opbygger og genopbygger disse idéer og billeder. Processen med at skabe et image og definere et navn, et symbol og andre repræsentationer af et brand er det, vi betegner som branding. Iværksættere såvel som marketingfolk har ansvaret for at etablere et brand og for at bestemme, hvordan potentielle forbrugere og folk i almindelighed skal opfatte det og det, de har at tilbyde. Men så er et brand’s omdømme også enormt afhængigt af den måde, kunderne modtager de oplysninger, som marketingfolk præsenterer dem.
Start med at designe dit logo nu
For marketingfolk og virksomhedsejere, der sigter efter en sikker og solid brandpositionering, bør du efterhånden være klar over, at det ikke længere er nok at sælge kvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser. Nutidens forbrugere, hvoraf størstedelen tilhører generation Y, er nu mere selektive med hensyn til den slags køb, de foretager, sammenlignet med markedet bestående af de tidligere generationer. Med en større bevidsthed og følelse af selvstændighed kræver folk i dag mere med hensyn til at opfylde etiske standarder, der holder en virksomheds socioøkonomiske, miljømæssige og politiske ansvar i skak. Med millennials eller medlemmer af generation Y, der dominerer markedet, da de er den største generation, der er i de bedste forbrugsår, vil vi uundgåeligt opleve nogle strukturelle økonomiske ændringer. Virkeligheden af denne ændring i branding er det, som brandejere og marketingfolk står over for i øjeblikket.
Autenticitet som et centralt brandingelement
En måde at sikre og fastholde en høj brandposition på er at gennemføre en autentisk branding. I disse dage forsøger mange brands ihærdigt at opbygge en forbindelse med deres forbrugere, især med millennials, som vi kan betragte som marketingens game changers. Og derfor er autenticitet blevet et uvurderligt element i branding, når det gælder om at udvikle et produktivt transaktionsforhold, især med denne generation af forbrugere.
Med reklamebureauer, hvad enten det er på print eller digitalt, får vi også en justering af måden at lave forretningsfremstød og pitching af produkter og tjenester på. Mange mennesker er ikke længere så imødekommende over for direkte reklamer, som de var tidligere. At blive direkte reklameret til er noget, som forbrugerne føler som uvæsentligt i deres beslutningsprocesser i forbindelse med deres produktkøb, da de foretrækker at træffe en informeret beslutning baseret på fakta og på, hvor autentisk et brand er, når det gælder deres varer og tjenesteydelser. Mange mennesker vil i dag hellere købe noget på baggrund af deres viden om mærket, og hvordan mærket fremstår i forhold til, hvad det i virkeligheden er, frem for blot at være enige i det, som de trykte annoncer eller digitale reklamer fortæller dem, at de skal gøre.
Det, som din strategi som en del af dagens marketingfolk bør være, er derfor at komme med indhold, der er ægte og ægte, når det kommer til dit brand. Det kan hjælpe dig med at engagere dine kunder bedre, uanset hvor mærkeligt det i første omgang kan virke for mærker at udstråle en luft af autenticitet, når folk er blevet vant til at forbruge information, der’er skræddersyet til at ophøje et produkt, der nogle gange ikke opfylder kundernes’ forventninger.
Etablering af et brand’s troværdighed
Der er mennesker, der på et tidspunkt i deres liv tvivler på, om brands virkelig kan levere den oprigtighed og sandfærdighed, som de søger, når de skal træffe et købsvalg. Der kan opstå spørgsmål om autenticitet, når der skal opbygges forbindelser med forbrugerne. Men også lokale og globale brands retter nu deres markedsføringsindsats mod netop dette. Men der er en barriere, som hindrer skiftet til autentisk branding, og det er inkonsekvens. Så hvordan kan du opbygge dine forbrugeres interesser på en måde, så dit brand ikke virker prætentiøst eller hårdtslående?
Branding er en daglig proces, og det kræver hårdt arbejde, selv for autentiske og allerede troværdige brands. For at opnå branding med autenticitet, bør du have faste standarder og designs af programmaterialer, som du kan bruge som dit brand’s byggesten eller fundament. Det er afgørende, at virksomhedsejere vil afsætte en betydelig mængde tid og et budget til at udvikle programmer, som de vil implementere for deres brands. Og det er lige så vigtigt at være konsekvent med programdriften.
Ofte er det i branding og dets store helhedsplan ofte de små ting, ideer og praksis, der skaber et brand’s autenticitet. Tag f.eks. en virksomhed, der fortæller dig, at de omgående leverer tjenester på en måde, der passer til dit behov. Men hvis de ikke kan opfylde deres forsikring om en rettidig og præcis udførelse, vil kunderne ikke se dem som et pålideligt og troværdigt brand. Når et brand derimod lever op til sine påstande om at overholde etiske standarder og følge lovlige og moralske processer, vil forbrugerne få et billede af en ærlig og troværdig virksomhed.
Autenticitet i branding er med til at udvikle et mærkes troværdighed i kundernes bevidsthed. Autenticitet handler også om konsekvent gennemførelse og styrkelse af det, som ejere og marketingfolk hævder, at deres mærker er, som det er bekræftet af deres forbrugere.
Bærende mærker med oprigtighed og integritet
Som tidligere fremhævet er autenticitet mere overbevisende end alle andre branding-indsatser. Historier, der er ærlige og ægte, giver god genklang hos forbrugerne, især millennials. Folk vil hellere nedlade sig på mærker, der er oprigtige og sandfærdige om, hvad de tilbyder markedet. Men så er det at hævde din autenticitet ikke lig med at være et autentisk brand i virkeligheden. Der er en enkel regel for at opnå autenticitet, og det er ikke at erklære dit brand for autentisk, men blot at være det.
Sociale medier spiller også en afgørende rolle for branding, da de giver folk en umiddelbar og hurtig adgang til indhold samt mulighed for at dele materiale på et øjeblik med andre online brugere. Det gunstige øjeblik, som de sociale medier og den digitale tidsalder har banet vejen for folk, kan også fungere som et tveægget sværd i branding. Der genereres masser af artikler, indlæg, delinger og tweets pr. minut og time hver eneste dag. Den overvældende mængde af data gør det svært for almindelige mennesker at afgøre, hvilke af disse materialer der er faktuelle og hvilke der ikke er.
Følgelig kan den hastighed og tilgængelighed, som folk har gennem det sociale, sammen med dataoverbelastning enten styrke eller negere et brand’s påstand om autenticitet. Vi befinder os i en alder og tid, hvor folk ubesværet, og det gør de ofte, lægger deres meninger og overbevisninger online. En persons bemærkninger kan nogle gange komme på en liste over trending topics eller blive virale. Denne hurtige deling af tanker gør det afgørende for virksomheder at reagere og løse problemer hurtigt og at anerkende enhver positiv branding, som forbrugerne måtte generere.
Kraften i de sociale medier er så stor, at du som marketingmedarbejder også kan bruge dem til at viderebringe dit brands autenticitet. Annoncer er ikke ualmindeligt på nogen af de sociale medieplatforme, som millioner og atter millioner af mennesker bruger hver dag. Nogle af disse annoncer er en del af en brandingtilgang, hvor man deler historier om almindelige borgere, historier, der genfortæller brandbilleder. Johnnie Walker Ode to Lesvos er et glimrende eksempel på en annonce, der på overbevisende vis giver liv til idéen om mærket. Som beskrevet af deres tagline “keep walking” den opmuntrer forbrugerne med virkelige historier om inspiration, oprigtighed og medfølelse, som mærket håber vil afspejle deres karakter.
Authentisk branding indebærer at værdsætte ægte indhold
Om det potentiale, som de sociale medier bringer, er det gyldigt og værdifuldt at dele historier om oprigtighed og have ægte mennesker, der går ind for det, du har, gennem deres personlige fortællinger, der inspirerer eller vidner om dit brand. Der er ikke noget bedre alternativ til branding end at samarbejde med mennesker, der er villige til at stå sammen med dig og er indstillet på at tro på, hvad dit brand værdsætter, og hvad det forsøger at repræsentere. Gang på gang har vi set mund til mund- og mundtlighedens magt, og hvordan forbrugerne modtager indhold fra folk, som de har relation til og tillid til, før de træffer en beslutning om at købe varer og benytte sig af tjenester.
Accountability er lige så vigtigt
På grund af større tilgængelighed til og mulighed for hurtigt at dele oplysninger har de sociale medier gjort det muligt for forbrugerne at lufte klager på en bekvem måde. Som brand skal du’være professionel omkring det ved at indrømme dine fejl og være ydmyg nok til at indrømme dine fejl. Folk vil acceptere undskyldninger i stedet for lange forklaringer, da de forstår, at intet er perfekt, og at ikke alt fungerer problemfrit. At benægte eventuelle mangler fra din side er at nægte at acceptere fejl som en uundgåelig sandhed i enhver forretningsmæssig bestræbelse. Og det er i modstrid med autentisk branding.
Indholdsmarkedsføring som en central brandingstrategi
Som tidligere nævnt er der værdi i at have faktiske personer, der ærligt er fortalere for dit brand. Men der er også værdi i godt indhold, der tjener til at informere, påvirke og samtidig underholde dine potentielle kunder. Uanset om det er via sociale medier, blogwebsteder eller videodelingsplatforme, vil deling af den slags materiale, som folk kan forstå, fungere godt, selv om du’arbejder med betalte indholdsspecialister. Så længe de personer, der står bag produktionen af indholdet, tror på dit brand og er objektive nok i deres arbejde, kan dit mærke forblive så autentisk som muligt.
Erkend dine begrænsninger som brand
Der er en begrænsning for, hvad dit brand kan gøre i øjeblikket. Der er tærskler for, hvad du kan og bør gøre, når du opbygger din autenticitet. Med oplysninger om dit brands omfang og begrænsninger kan du i stedet bruge denne viden til at forfine dine markedsføringsstrategier. Anerkend de forhold, du befinder dig i, og skub dine grænser ved at udnytte de faktorer, der begrænser dit brand. Når alt kommer til alt, handler autenticitet ikke kun om at nøjes med det, dit brand er i øjeblikket, men også om at udvikle sig og forfine sig til det, dit brand kan være.
Takeaway
At være ærlig omkring din virksomhed og hvad den kan gøre for dine kunder og potentielle kunder vil være mere omkostningseffektivt i det lange løb sammenlignet med at punge ud med penge til vedligeholdelse af en facade. At være autentisk vil også hjælpe dig med at undgå visse krisesituationer. Og det vil desuden give dig det boost og den frihed, som et brand har brug for for at komme videre og få en stor indflydelse i branchen. Enhver virksomhed eller ethvert brand, der er gennemsigtig nok, bliver troværdig og eftertragtet. Disse egenskaber er det, som forbrugerne helst vil engagere sig i, og derfor er det bedst at give autenticitet i branding et forsøg.
Design et fedt online logo nu