Hvis du forsøger at få din online forretning op at køre, eller hvis du har været med i spillet i et stykke tid, ved du sikkert allerede, hvor vigtigt det er at komme foran øjnene på din målgruppe, og for at gøre det, er du nødt til at blive venner med søgemaskinerne, så at sige. SEO er med andre ord et absolut must, og vi finder det temmelig latterligt, når vi støder på indhold, der reklamerer med noget bombastisk som “SEO er død”.
Sagen med SEO er, at den’er under konstant forandring, og på trods af at Google introducerede RankBrain, er den’stadig ikke smart nok til at afgøre, hvilke websites der tilbyder høj kvalitet uden vores input. Faktisk ser den på over 200 større og over 10.000 mindre rangeringssignaler for retninger. Det besvarer på en måde dit spørgsmål, om SEO er død eller ej. Hvis du stadig ikke er sikker på, om SEO er et vigtigt redskab for din onlineforretning, kan du læse vores liste med 7 grunde, der viser, at det er den mest relevante måde at udvikle dit brand og din virksomhed på.
1. SEO er ikke på vej væk lige foreløbig
Vi’har allerede nævnt, at RankBrain ser på over 10.000 signaler, når det beslutter, hvor dit websted skal placeres i søgeresultaterne, hvilket er en ret klar indikator for, at SEO stadig er lige så vigtigt som nogensinde. Dette gælder dobbelt så meget for tre af de vigtigste signaler, som er: indhold af høj kvalitet, backlinks fra autoritetswebsteder og relevante søgeord.
Selv nye teknologier, som f.eks. stemmesøgning, er afhængige af nøgleord fra brugerne for at finde en virksomhed eller et bestemt begreb. Søgemaskiner, hvor kloge de end er, er stadig ikke i stand til at fortolke menneskelig tale på samme måde som mennesker gør, og indtil det sker, vil SEO altid være den bro mellem maskiner og mennesker.
2. SEO er forholdsvis billigt
Medmindre din online virksomhed allerede er enormt succesfuld, føler du sikkert, at dit budget allerede er spredt for tyndt, og du er ofte splittet mellem at investere i din virksomhed eller bruge flere penge på markedsføring. Sagen med markedsføring er, at det’er temmelig dyrt. SEO er derimod en del billigere, og hvis du gør det selv, kan det spare dig et væld af penge, ellers kan du hvis du ikke har nogen idé om hvordan du skal gribe det an, kan du altid tage kontakt til en SEO virksomhed.
Nu er det’s ROI er lavere end PPC, men det’er stadig ret godt. Sociale medier hjælper dig med at engagere dine følgere og booste dit brand’s image, men fundamentet for din online tilstedeværelse er stadig baseret på SEO. Dette er gode nyheder for virksomheder, som ikke’har mange penge til overs til markedsføring, i hvert fald ikke i begyndelsen.
3. SEO hjælper dig med at sikre flere kunder
Det anslås, at et sted mellem 80 % og 90 % af kunderne går online og kigger på online brugeranmeldelser og produktspecifikationer, før de beslutter sig for deres køb, selv om de er inde i butikken og kigger på produktet. Denne procentdel vil kun stige i de kommende år, hvilket betyder, at du skal gøre alt, hvad der står i din magt, for at sikre, at dit produkt eller din tjenesteydelse er synlig online. En SEO-proces er stadig den bedste måde at opnå det på.
4. Lokal SEO og mobilsøgninger er på vej frem
Mobile søgninger er begyndt at dominere det digitale landskab, og Google har reageret i overensstemmelse hermed ved at indføre mobile-first indexing. Det har på en måde gjort tingene mere komplicerede for onlinevirksomheder, fordi de skal sørge for, at deres websteder har responsivt design, men på den anden side har det åbnet døre for nogle nye metoder og teknikker, der kan hjælpe dem med at få flere kunder, f.eks. lokal SEO.
5. SEO er afgørende for en god brugeroplevelse
Google går meget op i bedre brugeroplevelse, og det’er en af grundene til, at de favoriserer websteder og onlinevirksomheder, der har responsivt design, indhold af høj kvalitet, veldesignet brugergrænseflade osv. Alle disse er en del af SEO. Selvfølgelig skal du altid stræbe efter at give dine kunder den bedst mulige oplevelse, men i dette tilfælde er du nødt til det, for jo bedre den er, jo højere vil din Google-ranking være.
6. SEO har langvarige virkninger
Hvis du har gjort din SEO ordentligt, skal du være forberedt på at vente, før du ser reelle resultater. Men inden for de første 12 måneder vil du kunne se forskellen. Alligevel, hvorfor skulle du gider, hvis det tager så lang tid? Fordi SEO er en langsigtet strategi, og hvis du gør dit SEO-hjemmearbejde i dag, vil din virksomhed opleve de positive virkninger af SEO i mindst et par år. Jo mere tid, indsats og penge du bruger på SEO, jo bedre.
7. SEO bliver også udført af dine konkurrenter
Du har sandsynligvis valgt en rentabel niche for din online forretning, og det’er en smart ting at gøre, fordi der er penge at tjene der. Men det betyder også, at der er en masse konkurrence, som kæmper mod dig om den samme målgruppe. I sådanne tilfælde kan selv den mindste fordel tippe vægten til din fordel.
Du kan være sikker på, at dine konkurrenter fordobler deres SEO-indsats, og hvis du ikke gør det, er du allerede et par skridt bag dem. Men selv hvis du er afhængig af SEO for at øge din virksomheds online tilstedeværelse, skal du huske, at du bør behandle det som en kontinuerlig proces og ikke som en engangsforanstaltning. Kun på den måde kan du forvente at forblive foran dine konkurrenter.
Slutning
Online tilstedeværelse er alt, når det kommer til din online forretning, og den eneste måde at sikre, at dine produkter bliver set af din målgruppe, er SEO. Ikke alene hjælper det dig med at opnå en bedre placering, men det giver dig også mulighed for at give en bedre brugeroplevelse, hvilket potentielle kunder helt sikkert vil sætte pris på.