Hvert år bruger næsten alle virksomhedsbrand i denne verden millioner af dollars med det mål at ranke højere på Google’s søgeresultater. Faktisk er det drømmen for enhver indholdsmarkedsfører at få førstepladsen på det mest foretrukne søgeord med stor volumen. Dette kan være det ultimative mål for alle dine SEO-indsatser, men det sker ikke fra den ene dag til den anden. Og mens dette mål fortsat er en drøm for størstedelen af virksomhederne, er der kun en håndfuld brands, der rent faktisk kan gøre det til virkelighed.
Som du måske er klar over, kræver det en utrættelig indsats, en betydelig mængde tid og kapital at få en højere placering i Googles søgeresultater. Med den voksende konkurrence kan det endda blive endnu sværere for dig at nå dette mål. Så mens du bruger al din tid, energi og penge på at nå op på førstepladsen, risikerer du måske din virksomhed i processen. Her’er hvorfor:
#1. At arbejde sig frem mod førstepladsen på Google er en op ad bakke
Hvis du tror, at du ved at skrive søgeordsrige blogs på dit websted kan komme til tops i SERP, har du brug for et realitetstjek. I dagens’konkurrenceprægede verden, hvor tusindvis af brands kigger efter den øverste plads i Google-søgningen, har du brug for mere end blot velskrevne blogs. Det gælder for alle, uanset om du tilbyder opgavehjælp tjenester eller driver dit eget digitale marketingbureau.
Du skal skrive regelmæssigt og opretholde et vist antal blogs hver måned. De giver dig flere indekserede sider og giver dig flere muligheder for at få nye besøgende til webstedet. Som du måske er klar over, er det lettere sagt end gjort. Når kunderne ånder dig i nakken, kan det være enormt udfordrende for dig at producere 12-15 velskrevne blogs.
Desuden skal du få backlinks til dit indlæg fra websteder med høj domæneautoritet for at klatre højere op på ranglisten. Jo flere links du kan få fra websteder af høj kvalitet, jo bedre er dine chancer for at nå topplaceringerne.
#2. Indhold med top-ranking koster betydelig tid og penge
Efter at have læst det foregående punkt har du måske allerede et hint om, hvor meget tid, kræfter og penge du skal investere for at få en topplacering på et søgeord med stor volumen. Nå, men det’er ikke engang det komplette billede. Du skal konkurrere mod branchegiganterne om den bedste placering. Så hvis du driver en lille virksomhed, er oddsene bestemt ikke i din favør.
Hvis du nogensinde har kørt en analyse af de links, der ligger øverst i et hvilket som helst søgeresultat, har du måske bemærket, at der er tusindvis af links til et enkelt indlæg. Det kan tage de fleste websteder og et helt liv at samle så mange links til deres indlæg samlet set. Der findes websteder med topplacering, der har mindre end 50 backlinks til dem, men i de fleste tilfælde spiller backlinks en afgørende rolle for at nå til tops.
Teknisk set er det næsten umuligt for de små virksomheder at matche de store mærker i deres indsats. Så hvis du forsøger at få en topplacering, skal du være klogere med din tilgang. Ja, det kommer til at koste dig en betydelig sum penge, men invester de penge i at hyre en dygtig SEO-ekspert, der kan udvikle en bedre strategi for at få flere links. Det gælder for alle, uanset om du tilbyder hjælpetjenester til opgaver eller driver dit eget digitale marketingbureau (glem ikke at vælge gode SEO-værktøjer til bureauer).
#3. En topplacering er ikke en garanti for højere CTR
Du vil måske finde det overraskende, men i løbet af de sidste par år er klikraten i søgeresultaterne for visse søgeord faldet støt og roligt. Så hvis du fokuserer alle dine SEO-indsatser på et bestemt søgeord uden at tjekke dets organiske CTR, kan dine anstrengelser være forgæves, selv om du gør det bedste ud af et populært søgeord.
Du har måske bemærket, at andre SERP-funktioner som annoncer, vertikaler og snippets dækker det meste af SERP-området. Selv hvis du finder en måde at nå frem til den øverste plads på søgeranglisten, kan du stadig blive vist under de links, der har betalt Google for at optræde på SERP.
De long-tail søgeord giver en bedre CTR, men de er begyndt at få færre klik i disse dage. Så hvis du er villig til at inddrive dine investeringer, der er foretaget med SEO-aktiviteterne med det formål at udnytte bedre CTR, kan det faktisk være bedre, hvis du antager en mere praktisk tilgang. For eksempel kan det at betale Google for at køre dine annoncer give bedre synlighed og dermed forbedre dine chancer for at få bedre CTR.
#4. Google ændrer hele tiden SEO-kravene
Hvis du overvejer at gå efter nr. 1, bør du vide, at Google opdaterer søgemaskinealgoritmen omkring 500 gange om året. Faktisk har de ved flere lejligheder opdateret den 2-3 gange om dagen.
Hvis det på en eller anden måde lykkes dig at få plads nr. 1, kan du næste dag glide ned i SERP'en, hvis din side ikke overholder den nyeste Google-algoritme. Du kan søge efter “history of SERP” for at se, hvordan Google har ændret sig gennem årene.
Desværre slutter din kamp ikke’hvis det lykkes dig at erobre førstepladsen i SERP for et bestemt søgeord. Du bliver nødt til at følge med i algoritmeændringerne, selv efter at du har nået målet.
I stedet for at satse dine penge på den forkerte strategi vil det være bedre at være bekendt med den dynamiske karakter af Google-algoritmen, der kan hjælpe dig med at overholde de skiftende SEO-krav under hele din rejse.
#5. Din virksomhed kan opleve udbrændthed, hvis du ikke er forsigtig
Som du måske har forstået nu, æder jagten på førstepladsen på Google-søgning ikke kun din tid, men forbruger også en betydelig mængde kapital. Og hvis du ikke har en solid strategi for dine SEO-aktiviteter, vil det kun være et spørgsmål om måneder, før du brænder dine midler af.
At få den bedste placering på SERP kan give din lille virksomhed en vis anerkendelse, men hvis du kører din virksomhed ned i processen, kommer du ikke til at komme dig over det. Hvis du har en engleinvestor, der bliver ved med at støtte dit projekt med penge, vil det være bedre for både din virksomhed og investoren, hvis du planlægger dine udgifter nøje til din SEO-indsats.
Det’er ikke sådan, at små brands ikke kan nå den øverste placering på Google SERPs. Faktisk er der en række tilfælde, hvor mindre brands har overgået branchegiganterne på en bestemt søgeordssøgning. Der’er ingen tvivl om, at det er næsten umuligt for små brands at opnå en topplacering på Google, men hvis du har den rigtige strategi og en gruppe dygtige folk til at udføre strategien, kan du måske finde en måde at komme til tops.