Oprettelse af forskellige versioner af dit logo til branding
Når design af et logo, skal du forudse, hvordan logoet skal vises. Du vil måske klistre det p din varevogn eller firmabil, du vil måske skabe skilte, du vil måske indsætte det p dine websites. Til alle disse forskellige understøttelser har du brug for forskellige logo-layouts. Her’er en oversigt over de forskellige typer af layouts, som du måske har brug for.
Bare for at få en idé, her’er et hurtigt kig på, hvad store virksomheder som Channel og Waltdisney gør:
Logoer til hjemmesider
Når du kigger på hjemmesider, har du måske allerede bemærket, at de fleste logoer er i et horisontalt format. Det er for at din menulinje øverst på dit websted forbliver så tynd som muligt, så dit websted ikke bliver for stort i lodret retning. Problemet med at have høje logoer er, at det vil give problemer på visse skærmopløsninger (Responsiveness). Generelt er det’en god idé at have en menulinje, der er så lille som muligt i højden, så den ikke’æder for meget plads på dit websted. Du har brug for, at de besøgende skal kunne se indholdet nemt og uden at skulle scrolle for meget. Derfor kan det stærkt anbefales at bruge vandrette formater for at optimere pladsen.
Et eksempel på et webstedslogolayout integreret på et websted:
Dette er forskellen mellem et almindeligt logo og et hjemmesidelogo:
Logoer til visitkort og andre stationære produkter
Hvis du vil have dine visitkort til at se godt ud, vil du have to typer layouts. På forsiden af dit visitkort skal dit logo være tydeligt og let læseligt, på bagsiden kan du blive lidt mere kreativ. Logoet på bagsiden af dit visitkort er normalt bare en påmindelse, men lad os vende tilbage til det lige efter. Logoet på forsiden af dine visitkort skal være kort og med fed skrift, så det er let at læse, Det er det første, dine kunder kommer til at se, så sørg for, at det’er i en anstændig størrelse. Undgå at fylde dit logo med for meget tekst på denne version, dit firmanavn er nok. Hold det så enkelt som muligt. Grundlinjer under dit logo kan f.eks. ikke anbefales, da de normalt er skrevet med små bogstaver og ikke vil være til megen nytte for dine kunder, hvis de ikke er læselige nok. Afhængigt af mængden af tekster, som du vil anbringe på bagsiden af dine kort, kan du f.eks. bruge et større logo med din baseline og dit websteds Url. En anden populær stil til bagsiden af visitkort er at bruge dit logo-ikon på en farvet baggrund. Dette giver dine kort lidt mere smag ved at differentiere farven på bagsiden fra farven på forsiden.
Tip : Det kan varmt anbefales at holde den fra dine visitkort hvid, så de vigtige detaljer som f.eks. din e-mail-adresse og dit nummer træder frem.
Her’er en række stationære produkter med forskellige logoformater:
Logoer til brugsvogne
Logolayout til brugsvogne er vanskelig. Layoutet afhænger virkelig af den type køretøj, som du har. Men ud fra min erfaring, og hvad jeg har set, er der mindst tre forskellige typer layouts og størrelser. Det første og vigtigste logo er det, som alle kommer til at se, og som normalt vises på din bildør. Dette layout skal være stort, tydeligt og let læseligt. Du bør inkludere dit ikon, dit firmanavn og en ekstra linje som f.eks. dit telefonnummer eller dit websted. Husk at bruge fede, læsbare skrifttyper, så folk let kan læse teksterne på afstand. Den næste type logolayout er til bagsiden eller forsiden af din bil, normalt på kofangeren eller på bagdøren, hvis du har en varevogn, nogle gange endda på en bagrude. Dette logo-format skal være i et vandret format ligesom det til dit websted. Hvis du har plads, kan du tilføje dit nummer eller websted, men det er bedst at holde det enkelt. De fleste virksomheder bruger også enkle tekster til at formidle et budskab som f.eks. en lille beskrivelse med nøgleord af, hvad din virksomhed laver. Sørg for, at den er letlæselig og ikke for rodet.
Her er et eksempel på branding af køretøjer:
Design dit logo i dag med logogenie og glem ikke at oprette flere filformater til dit brandingbehov. du er heldig! Med Logogenie kan du oprette så mange logo-versioner, som du vil, og du behøver ikke betale en ekstra cent