Hvem ville stole på et skønhedsmærke, der ser grimt ud? Skønhedslogoer bærer mere vægt end bare brandgenkendelse - de skal lokke kunderne med løftet om at se godt ud. Det er næsten umuligt med et logo, der ser kedeligt eller uinspireret ud.
Hvis du designer et skønhedslogo, har vi samlet de 10 bedste skønhedslogoer nedenfor. Vi forklarer, hvad der gør dem så succesfulde, og diskuterer tre eksperttips, du kan tage med dig, når du designer dit eget. Vi viser endda, hvordan du designer dit eget logo fra bunden.
1. The Body Shop logo
Som forklaret i vores guide til logoformer repræsenterer cirkler fuldendelse - selv når de er ufuldstændige. The Body Shop ved dette godt med en næsten fuldendt cirkel. Vi forklarer mere i tipsene nedenfor, men skønhedsmærker kan lide cirkler, fordi de antyder, at mærket sælger det, kunden mangler for at være fuldendt.
Men The Body Shops skønhedslogo går ud over bare en simpel cirkel. Som noget der skiller sig ud, er pausen øverst fantastisk for huskbarhed og brandfastholdelse. Laurbærbladdekorationen understreger ikke kun den cirkulære form, men gør også logoet mere æstetisk tiltalende. Alle disse elementer kombineres for at fastholde fokus i midten, den vigtigste del: mærkets navn.
Der er også valgt smarte farver. Mange skønhedsmærker vælger en naturlig eller økologisk vibe, så grøn er et logisk valg. Men den mørkere nuance af grøn, som The Body Shop bruger, antyder også dygtighed og effektivitet, værdifulde egenskaber i en branche med masser af produkter, der "ikke virker".
2. Herbal Essences logo
Herbal Essences følger den samme tankegang som The Body Shop: cirklen, navnet i midten og de mørkere nuancer af grøn. Den store forskel er, at Herbal Essences rammer "naturlige" konnotationer hårdere - trods alt er "urte" i deres navn. Det forklarer de fremtrædende bladdekorationer.
Den anden store forskel er deres typografi. Herbal Essences bruger en legende skrifttype med masser af kurver. Hvis du kigger nøje, kan du endda se nogle bladformer i bogstaverne, hvilket yderligere styrker naturassociationerne. Det er også udført i sort, hvilket får virksomheden til at virke mere seriøs og holder fokus på mærkenavnet mere end den vinrankelignende ramme.
3. Gillette logo
Gillette tager en helt anden tilgang - minimale kurver og masser af kantede lige linjer. Disse er ikke skønhedslogo-trends, men snarere unikke designtrends for et firma, der sælger barberblade.
Gillette bruger det, der kaldes et ordmærkelogo: ingen billeder eller maskotter, bare en stiliseret version af mærkenavnet. Den fed, lige kantede skrifttype får dem til at virke seje og holdbare, med de rektangulære bogstaver, der efterligner barberblade selv.
De mest interessante aspekter af dette logo er subtile. For det første er der en hældning til bogstaverne for at få hele logoet til at virke lidt mere spændende (det ville være lidt kedeligt, hvis det bare var lige bogstaver) og antyder den fremadrettede bevægelse ved barbering.
Det andet er det unikke punktum på bogstavet I, som om det var skåret af en barberkniv. At bruge en unik drejning på et af bogstaverne er en almindelig logo design teknik for at skille sig ud.
4. Pantene logo
Pantenes primære logo er deres navn; de gyldne bølgede linjer vises ikke altid sammen med det, selvom de er et godt valg, da mærket primært sælger hårprodukter. Deres førsteklasses typografi bruger seriffer på en måde, der virker klassisk, men ikke formel. Dette passer til deres brandidentitet, fordi Pantene har været i branchen i et stykke tid, og de kan bære det autoritative - men stadig imødekommende - udseende.
Der eres farveskema bakker det op, da sort er farven på sofistikation og magt (som nævnt i vores guide til logo farver). Guld får også tendens til at fremkalde følelser af antikviteter og gammel visdom.
5. Garnier logo
Ved at bruge mange af de trends, vi nævnte ovenfor, spiller Garniers logo efter bogen. De bruger en cirkel til fuldendelse og går stærkt på de naturlige konnotationer med et faktisk grønt blad visuelt. Lig...;
6. Sunsilk
Også kendt som Sedal eller Seda, bruger Sunsilk det velkendte format af en cirkel med deres navn indeni. Det, der gør det særligt, er farverne og typografien. Brugen af en strålende pink får det til at virke overvejende feminint, hvilket matcher deres målgruppe, selvom farven kan ændre sig afhængigt af produktet.
Typografien er en af dette skønhedslogos bedste aktiver, hvilket er grunden til, at den forbliver den samme på alle Sunsilk-produkter. Den er skør og legende, med de skiftende kanter af afrundede punkter eller vinklede hjørner - den slags originalitet, der bliver husket af tilfredse kunder.
7. La Roche-Posay
Selvom det er et skønhedsmærke, følger logoet for La Roche-Posay de samme design teknikker som de bedste sundhedslogoer. Det er ikke tilfældigt - en del af deres brandidentitet er at forstå videnskaben bag skønhedsprodukter, derfor navnet "laboratorium". Brugen af de samme logo design trends som sundhedsbrands understreger denne videnskabsbaserede tilgang.
Konkret bruger La Roche-Posay farven blå (en favorit blandt både sundheds- og techlogoer) i stedet for grøn og foretrækker rektangler i stedet for cirkler. Selvom dette får mærket til at virke mindre venligt end andre skønhedsbrands, appellerer det mere til ligesindede kunder, der foretrækker en videnskabsbaseret tilgang til skønhedsprodukter.
8. Head & Shoulders logo
Som et mærke specialiseret i skæl kombinerer Head & Shoulders skønhedstrends og medicinske/sundhedstrends, ligesom La Roche-Posay. Du kan se denne fusion i deres logo: cirkulære former for at vise fuldendelse fra skønhedslogo-trends, men med en dominerende blå farve fra sundhedslogo-trends.
Der er meget at krydre dette logo: cirklerne inde i hovedcirklen minder om en yin-yang, den afslappede typografi, der ignorerer store bogstaver, og hældningen på alt (selv cirklerne). Alt dette bidrager til at gøre Head & Shoulders skønhedslogo mere dynamisk og eventyrlystent, selvom det primært følger reglerne.
9. L'Oréal logo
Ligesom Pantene vælger L'Oréal et ordmærkelogo. Efter at have været i branchen i over hundrede år kan de trække på deres navngivning alene for at styrke deres brand. Med det i tankerne lægger brugen af et ordmærkelogo mere vægt på deres navn, som for en etableret brand er deres primære salgsargument.
Nøglen er at gøre et ordmærkelogo stadig se interessant ud uden andre visuelle elementer. For L'Oréal var tricket at gøre O'et større end de andre bogstaver. Denne lille ændring går ikke ubemærket hen, da der ikke er meget at se på i logoet, og hjælper kunderne med at identificere mærket blandt mere visuelle logoer.
10. Dove logo
Til sidst slutter vi af med det tidløse skønhedslogo fra Dove. Først er der typografien, som gør det let genkendeligt under shopping. Det er en meget distinkt og original skrifttype, med en kunstnerisk håndskrevet stil. Bemærk hvor cirkulær D'et er, og med pausen øverst "trækker" det seerens øje ind i resten af logoet.
For det andet er der maskotten af duen. For det første er det bare en abstrakt form - ingen distraherende detaljer som øjne eller fjer. Ligesom typografien bruger formen generøse kurver, som har en beroligende og venlig effekt. Disse kurver punkteres dog med flere skarpe punkter, hvilket holder dette skønhedslogo fra at blive for kedeligt.
3 Tips til at Designe et Skønhedslogo
Hvad kan vi lære af de bedste skønhedslogo-designs ovenfor? Her er tre praktiske tips til at tage med dig, når du designer dit eget skønhedslogo.
1. Cirkler for at Symbolisere Fuldendelse
Skønhedsprodukter generelt er ment som hjælpemidler til en persons udseende, der udfylder eventuelle mangler, om de er reelle eller forestillede. På en måde "fuldender" de dit udseende på samme måde som sko kan fuldende et outfit. Derfor bruger så mange skønhedsbrands cirkler: for at læne sig ind i den følelse af fuldendelse.
Men der er mere i det end det. Cirkler er også en meget indbydende form - fordi der ikke er nogen ende, trækker de seeren ind så længe de vil. De er nyttige for ethvert mærke, der drager fordel af venlighed, men fungerer især godt i skønhedsbranchen, der sælger produkter, der gør folk glade eller spændte.
Blå og Grønne
Af alle tilgange til branding for skønhedsbranchen skiller to sig især ud. Først er mærker, der ønsker at fremstå naturlige eller økologiske, normalt hvis de bruger helt naturlige ingredienser, eller måske bare har dufttemaer fra naturen. For disse mærker er grøn det klare valg: grøn er farven mest forbundet med naturen, så det er et åbenlyst signal til kunder, der leder efter naturlige produkter.
Den anden tilgang er mere klinisk, en videnskabsbaseret skønhedsbrand. I stedet for at bruge naturlige ingredienser opfordrer disse mærker til at bruge (sikre) kemiske blandinger inspireret af videnskab eller teknologi. Ideen er, at for disse mærker fungerer blå bedst; blå er farven på både ro og tillid, som modvirker folks mistillid til ny videnskab. Derfor er blå også en almindelig logo design trend blandt de bedste techlogoer.
Typografi er Afgørende
Skønhedsbranchen er meget konkurrencepræget, med ingen mangel på mærker. Derfor er dit firmanavn afgørende - hvis kunderne ikke husker dit navn, vil det gå tabt i en hav af konkurrenter.
Mens selve navngivningen af dit brand er afgørende, kan brugen af rammende typografi i dit skønhedslogo hjælpe enormt. Ikke kun kan typografien påvirke, hvordan folk opfatter dit brand - som Pantenes klassiske look eller Herbal Essences' fantasifulde look - men de kan også forbedre huskbarheden. Prøv at finde den skrifttype og stil, der bedst matcher din brandidentitet: hvis du ikke er fortrolig med typografi, kan du tjekke vores guide til logo-skrifttyper.
Sådan Designer du et Skønhedslogo
Nu hvor du har en idé om, hvad der går ind i et effektivt skønhedslogo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? I bund og grund har du to muligheder: hyr nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge begge individuelt.
At Hyre en Designer
Professionelle designere kender til fingerspidserne alle de tips, tricks og teknikker, vi har nævnt ovenfor, og mere til. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at