Hvem ville stole på et skønhedsmærke, der ser grimt ud? Skønhedslogoer har mere vægt end blot brandgenkendelse — de skal lokke kunderne til med løftet om at se godt ud. Det’er næsten umuligt med et logo, der ser intetsigende eller uinspireret ud.
Hvis du’er ved at designe et skønhedslogo, har vi’samlet de 10 bedste skønhedslogoer nedenfor. Vi forklarer, hvad der gør dem så vellykkede, og diskuterer tre eksperttips, som du kan tage med dig, når du designer dit eget. Vi viser dig endda, hvordan du kan designe dit eget logo fra bunden.
1. The Body Shop-logo
Som forklaret i vores guide to logo shapes, repræsenterer cirkler fuldstændighed — selv når de er ufuldstændige. Body Shop kender dette godt med en næsten komplet cirkel. Vi forklarer mere i nedenstående tips, men skønhedsbrands kan lide cirkler, fordi de antyder, at brandet sælger det, som kunden mangler for at være komplet.
Men The Body Shop’s skønhedslogo går videre end blot en simpel cirkel. Som noget, der skiller sig ud, er bruddet i toppen fantastisk til at huske og fastholde mærket. Laurbærbladsdekorationen understreger ikke kun den cirkulære form, men gør også logoet mere æstetisk tiltalende. Alle disse elementer kombineres for at fastholde fokus i midten, den vigtigste del: navnet på mærket.
Deres farver er også et smart valg. Mange skønhedsbrands vælger en naturlig eller organisk stemning, så grønt er et logisk valg. Men den mørkere grønne nuance, som Body Shop bruger, antyder også dygtighed og effektivitet, hvilket er værdifulde egenskaber i en branche med masser af produkter, der ikke virker.
2. Herbal Essences logo
Herbal Essences følger samme tankegang som Body Shop: cirklen, navnet i midten og de mørkere grønne nuancer. Den store forskel er, at Herbal Essences rammer “natural” konnotationerne hårdere — når alt kommer til alt, “herbal” er i deres navn. Det forklarer de fremtrædende bladdekorationer.
Den anden store forskel er deres typografi. Herbal Essences bruger en legende skrifttype med masser af kurver. Hvis du kigger godt efter, kan du endda se nogle bladformer i bogstaverne, hvilket forstærker naturassociationerne. Det er også lavet i sort, hvilket får virksomheden til at virke mere seriøs og holder fokus på brandnavnet mere end på vinrammen.
3. Gillette-logo
Gillette tager en helt anden tilgang — minimale kurver og masser af blokagtige lige linjer. Det er ikke skønhedslogotrends, men snarere unikke designtrends for en virksomhed, der sælger barbermaskiner.
Gillette bruger det, der kaldes et wordmark-logo: ingen billeder eller maskotter, kun en stiliseret version af brandnavnet. Den fede, lige kantede skrifttype får dem til at virke hårde og holdbare, og de rektangulære bogstaver efterligner selve barberknivene.
De mest interessante aspekter af dette logo er subtile. For det første er der en skråning i bogstaverne, der får hele logoet til at virke lidt mere spændende (det ville være lidt intetsigende, hvis det bare var lige bogstaver) og hentyder til den fremadrettede bevægelse ved barbering.
Det andet er den unikke prik på bogstavet I, som om det var skåret af en barberkniv. At bruge en unik drejning på et af bogstaverne er en almindelig logodesignteknik til at skille sig ud.
4. Pantene-logo
Pantene’s hovedlogo er deres navn; de gyldne bølgelinjer vises ikke altid med det, selv om de’er et godt valg i betragtning af, at mærket hovedsagelig sælger hårprodukter. Deres førsteklasses typografi bruger seriffer på en måde, der virker klassisk, men ikke formel. Dette passer til deres brand identitet, fordi Pantene har været i branchen i et stykke tid, og de kan trække det autoritative — men stadig indbydende — look.
Deres farveskema bakker det op, da sort er farven for sofistikering og magt (som nævnt i vores guide til logofarver). Guld har også en tendens til at fremkalde følelser af oldtid og ældgammel visdom.
5. Garnier-logo
Garnier’s logo bruger mange af de tendenser, vi nævnte ovenfor, og spiller det efter bogen. De bruger en cirkel for fuldstændighed og går stærkt på de naturlige konnotationer med et faktisk grønt blad visuelt. Ligesom The Body Shop bruger de en mørkegrøn farve for at demonstrere kompetence, hvilket også gør deres navn lettere at læse over bladbaggrunden.
De bruger endda trenden med at ændre et bogstav en smule for at skabe genkendelighed for mærket, i dette tilfælde E'et. Deres skrifttype uden serif får dem også til at virke mere imødekommende og venlige.
6. Sunsilk
Sunsilk, der også er kendt som Sedal eller Seda, bruger det velkendte format med en cirkel med deres navn indeni. Det, der gør det særskilt, er farverne og typografien. Brugen af en strålende lyserød får det til at virke overvejende feminint, hvilket passer til deres målgruppe af kunder, selvom farven kan ændre sig afhængigt af produktet.
Typografien er et af dette skønhedslogo’s bedste aktiver, hvilket er grunden til, at den forbliver den samme på alle Sunsilk-produkter. Den er finurlig og legesyg, med de skiftende kanter med afrundede punkter eller kantede hjørner — den slags originalitet, der bliver husket af tilfredse kunder.
7. La Roche-Posay
Selv om det er et skønhedsmærke, følger logoet for La Roche-Posay de samme designteknikker som de bedste sundhedslogoer. Det’er ikke tilfældigt — en del af deres mærkeidentitet er at forstå videnskaben bag skønhedsprodukter, deraf navnet “laboratorium.” Ved at bruge de samme logodesigntrends som sundhedsbrands fremhæver de denne videnskabsbaserede tilgang.
Specifikt bruger La Roche-Posay farven blå (en favorit blandt både sundheds- og teknologilogoer) i stedet for grøn, og foretrækker rektangler i stedet for cirkler. Selv om dette får mærket til at virke mindre venligt end andre skønhedsmærker, appellerer det mere til ligesindede kunder, der foretrækker en videnskabelig baseret tilgang til skønhedsprodukter.
8. Head & Shoulders logo
Som et mærke med speciale i skæl kombinerer Head & Shoulders skønhedstendenser og medicinske/sundhedstendenser, ligesom La Roche-Posay. Man kan se denne sammensmeltning i deres logo: cirkulære former for at vise fuldstændighed fra skønhedslogotrends, men med en dominerende blå farve fra sundhedslogotrends.
Der er meget, der krydrer dette logo: cirklerne inden for hovedcirklen, der minder om en yin-yang, den afslappede typografi, der ignorerer store bogstaver, og skråningen på alt (selv cirklerne). Alt dette gør Head & Shoulders' skønhedslogo mere dynamisk og eventyrligt, selv om det for det meste følger reglerne.
9. L’Oréal logo
Lige Pantene vælger L’Oréal et ordmærkelogo. Da de har været i branchen i over hundrede år, kan de trække på deres navnegenkendelse alene for at give deres brand næring. Med det i tankerne lægger brugen af et ordmærkelogo mere vægt på deres navn, som som som et veletableret mærke er deres vigtigste salgsargument.
Nøglen er, hvordan man får et ordmærkelogo til stadig at se interessant ud uden andre visuelle elementer. For L’Oréal bestod tricket i at gøre O'et større end de andre bogstaver. Denne lille ændring går ikke ubemærket hen, når man tænker på, at der ikke er meget at se på i logoet, og hjælper kunderne med at identificere mærket blandt mere visuelle logoer.
10. Dove-logo
Slutteligt slutter vi med det tidløse skønhedslogo fra Dove. For det første er der typografien, som gør det let genkendeligt, når man handler. Det’er en meget tydelig og original skrifttype, med en kunstnerisk håndskrevet stil. Bemærk, hvor cirkulært D'et er, og med bruddet i toppen trækker det øjet ind i resten af logoet.
For det andet er der’maskotten duen. Til at begynde med er det kun en abstrakt form — ingen forstyrrende detaljer som øjne eller fjer. Ligesom typografien bruger selve formen generøse kurver, som har en beroligende og venlig effekt. Disse kurver er dog afbrudt af flere skarpe punkter, hvilket forhindrer dette skønhedslogo i at blive for kedeligt.
3 tips til at designe et skønhedslogo
Hvad kan vi lære af de bedste logo-designs for skønhed ovenfor? Her er tre praktiske tips til at tage med dig, når du skal designe dit eget skønhedslogo.
1. Cirkler som symboliserer fuldstændighed
Skønhedsprodukter er generelt ment som hjælpemidler til en person’s udseende, der kompenserer for eventuelle mangler, hvad enten de er reelle eller billedlige. På en måde fuldender de dit udseende på samme måde som sko kan fuldende et outfit. Det er derfor, at så mange skønhedsbrands bruger cirkler: for at læne sig op ad denne følelse af fuldstændighed.
Men der er mere i det end det. Cirkler er også en meget indbydende form — fordi der’er ingen ende, trækker de beskueren ind så længe som de vil. De’er nyttige for ethvert brand, der nyder godt af venlighed, men fungerer særligt godt i skønhedsindustrien, som sælger produkter, der gør folk glade eller begejstrede.
Blues og grønt
Af alle tilgange til branding i skønhedsindustrien er der især to, der skiller sig ud. Den første er mærker, der ønsker at fremstå naturlige eller økologiske, normalt hvis de bruger helt naturlige ingredienser eller måske bare har dufte med naturtemaer. For disse mærker er grønt det klare valg: grøn er den farve, der forbindes mest med naturen, så det er et indlysende signal til kunder, der leder efter naturlige produkter.
Den anden tilgang er mere klinisk, et videnskabsbaseret skønhedsmærke. I stedet for at bruge naturlige ingredienser opfordrer disse mærker til at bruge (sikre) kemiske blandinger, der er inspireret af videnskab eller teknologi. Ideen er, at for disse mærker fungerer blå bedst; blå er farven på både sindsro og tillid, hvilket modvirker folks mistanke mod ny videnskab. Det’er derfor, at blå også er en almindelig logodesigntrend blandt de bedste tech-logoer.
Typografi er afgørende
Skønhedsbranchen er meget konkurrencepræget, og der er ingen mangel på mærker. Det er derfor, at dit firmanavn er afgørende — hvis kunderne ikke kan huske dit navn, vil det forsvinde i et hav af konkurrenter.
Selv om selve navngivningen af dit brand er afgørende, kan det være en stor hjælp at bruge gribende typografi i dit skønhedslogo. Typografien kan ikke kun påvirke, hvordan folk opfatter dit brand — som Pantene’s klassiske look eller Herbal Essences’s finurlige look — men de kan også øge hukommelsen. Prøv at finde den skrifttype og stil, der passer bedst til dit varemærkes identitet: Hvis du ikke er bekendt med typografi, kan du kig på vores guide til logo skrifttyper.
Hvordan man designer et skønhedslogo
Nu da du har en idé om, hvad der indgår i et effektivt skønhedslogo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre en person til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig.
Ansættelse af en designer
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign.
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de lovede, og der’er tonsvis af tidligere Fiverr-brugere, der følte sig snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom.
Og desuden kan det være svært at finde den rigtige designer, selv hvis du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer til dig. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid.
Design et logo selv
Hvis du ikke har penge til rådighed i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Tidligere havde du måske kun begrænsede muligheder, men i dag er teknologien så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie.
I vores digitale tidsalder handler designprogram mindre om dine hænders tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske dine penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til:
Hovedbilleder
Virksomhedens navn og slogan
Skrifttype og typografi
Farveskemaer
Tekst- og billedstørrelser
Placering af tekst og billeder
Tilføjelse af nye ikoner
Lagdeling (at sætte nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Hvis du ønsker at bruge mere avancerede teknikker, har vi skrevet en quick beginner’s guide to using Logogenie. Her forklares alle nuancerne i Logogenie-grænsefladen, herunder hvordan du redigerer individuelle aspekter af grundbilledet, ændrer visse farver, men ikke andre, og hvordan du perfektionerer din typografi.
Med en DIY-logoskaber som Logogenie kan du skabe et logo på professionelt niveau på få minutter. Når du’er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Mens skabelon-stilen til design fungerer godt for nybegyndere, vil du få bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.