Fra Chef Boyardee til Whole Foods, alle i mad-, drikke- og dagligvareindustrien har brug for et logo. Uanset om det er en tegneserie-maskot til glæde for børn eller måske et ordspil om mad til glæde for voksne, kan logoer til mad og drikkevarer gøre et godt indtryk, forbedre kendskabet til mærket og endda gøre folk lidt sultne!
Men selv hvis du er mere en “Little Debbie” end en “Famous Amos,” kan du stadig få et logo i topklasse, der passer til dit budget. I denne guide analyserer vi ti af de bedste mad- og drikkevarelogoer og giver dig nogle praktiske designtips, så du kan lave et mad- og drikkevarelogo af professionel kvalitet på egen hånd.
10 bedste logoer til mad og drikkevarer
Gå ned ad gangen i ethvert supermarked, og du vil se snesevis af unikke logoer — men nogle er bedre end andre. Nedenfor samler vi ti af de bedste logoer til mad og drikkevarer og forklarer, hvad der gør dem så fantastiske, så du ved, hvad du skal sigte efter.
Whole Foods Market
Og selv om Whole Foods logoet ikke er et typisk logo for fødevare- og drikkevareindustrien, er det et godt lavet logo, så det er et godt sted at starte. Hovedvægten ligger på typografien og udseendet af ordene “whole foods.” Det eneste billede er frugten i O, men det virker til deres fordel, fordi det giver det ekstra opmærksomhed. I et mere travlt logo ville det måske gå ubemærket hen at gøre O'et til en frugt, men her er det’et centralt fokuspunkt.
Farven grøn er ikke et almindeligt valg i fødevareindustrien, men det er et smart valg for Whole Foods på grund af deres brandidentitet. Whole Foods ønsker, at folk skal forbinde deres brand med begreber som “naturlig,” “frisk,” og “sund,” og grøn fremkalder alle disse.
Kellogg’s
Wordmark-logoer — logoer, der kun er virksomhedens navn — findes mere i formelle brancher som juridiske eller finansielle brancher, fordi de er mere asketiske. Kellogg’s ryster denne formalitet af sig med deres sprudlende, legende skrifttype; selve ordet bliver billedet.
Da de eneste visuelle elementer er bogstaverne, har Kellogg’s været meget omhyggelig med at designe dem. Ved nærmere eftersyn vil du bemærke små og bevidste uoverensstemmelser, f.eks. at de to L'er har forskellig højde, eller at de to G'er har forskellige toppe. Hvis man designer et ordmærkelogo, er man nødt til at gå i dybden for at gøre bogstaverne så dynamiske som muligt, ellers risikerer man at få et kedeligt logo.
Du vil også bemærke, at farven, en levende rød farve, hjælper med at holde logoet interessant. At bruge iøjnefaldende farver er et andet ekspertdesignertrick til at pifte ordmærkelogoer op.
McCormick
McCormick er berømt for sine krydderier og har en anden tilgang end andre typiske fødevarelogoer. Firkanter, lige linjer og serif skrifttyper er elementer, der bruges i mere seriøse virksomheder og virker malplacerede i forbindelse med fødevarer, men McCormick bruger dem til sin fordel.
Så hvorfor virker dette logo overhovedet? McCormick’s trick er farve. For det første bruger McCormick ligesom Kellogg’s en levende rød farve til at få et ellers stift logo til at virke sjovere. Desuden adskiller farven M'et og C'et i æsken, hvilket giver mulighed for mere kunstnerisk visuelt arbejde.
Kombinationen af M og C er et godt eksempel på vigtigheden af kreativitet i logodesign. Kombinationen af disse bogstaver gør logoet mere mindeværdigt, men det er mere kompliceret at anvende det, end det ser ud til. For eksempel blev bogstavernes stil valgt med omhu, så M og C begge kunne forbindes i en lige linje. Selv når de først var forbundet, var de adskilt af et lille mellemrum for at gøre dem læsbare.
Dole
Med Dole begynder vi at genkende nogle fælles træk ved fødevarelogoer. Den røde farve, blå accenter og det tilbagevendende billede af solen.
Dole’s logo er så kraftfuldt, fordi det er simpelt — endnu et ordmærkelogo, men opfrisket med det centrale billede af solen. Solens stråler fungerer som ledelinjer, der trækker opmærksomheden til sig, hvilket er en god teknik til logoer. Centreringen omkring O'et i Dole er prikken over i'et. .
Den blå bund er også værd at nævne. Blå er en nyttig accentfarve til fødevarelogoer, fordi den begrunder de varme nuancer, især rød. Kontrasten får de to farver til at spille sammen — men kun når der’er en minimal mængde blå. Du ønsker ikke, at dine farver skal konkurrere med hinanden.
Homespun Chili
Homespun Chili er på vej væk fra husstandsmærker og har et nyt mål med deres logo: at få folk til at huske deres navn. Små fødevarevirksomheder skal gøre sig endnu mere umage med deres logo, hvis de vil have det til at blive lige så genkendeligt som de førende virksomheders logoer.
Homespun Chili er baseret på almindelige tendenser som madbilleder og den røde farve, men giver dem en ny, skæv drejning for at gøre dem ekstra mindeværdige. Hvirvlerne og sløjferne er blandt de mest legende billeder, du kan bruge, så dette logo præsenterer en ukendt virksomhed som venlig og indbydende.
Swirl
Swirl-logoet viser, at du kan bruge alternative stilarter til madlogoer, selv minimalisme. Nogle gange kan det betale sig at skille sig ud, og Swirl’s logo gør netop det.
Det bevarer nogle af tendenserne inden for fødevarelogoer, men giver dem et nyt twist. For eksempel har de et billede af mad, men det er lavet i en original stil. Du’vil også bemærke, at de foretrækker lyserødt i stedet for rødt som de andre madlogoer. Pink har de samme opmærksomhedsskabende fordele som rød, og er lige ved siden af på farvehjulet.
Chiquita
Chiquita introducerer begrebet maskotter på vores liste. “Miss Chiquita,” som hun officielt kaldes, blev først tegnet af den populære tegner Dik Browne, skaberen af avisstriberne “Hagar the Horrible” og “Hi and Lois,” og blev modelleret efter den virkelige sangerinde og danser Carmen Miranda. Hendes tropiske kultur supplerer Chiquita’s flagskibsprodukt, bananer.
Bemærk, at fordi Chiquita-klistermærkerne er så små, er tegnet meget simpelt for at gøre dem mere synlige. Dette er en god lektie: Husk altid på, hvor dit logo vil blive vist, når du designer det.
En anden interessant taktik er brugen af blå. Typisk bruges blå kun som sekundære farver eller som accenter i fødevarelogoer, men Chiquita har et trick i ærmet — de ved, at disse klistermærker skal sidde på lysegule bananer, hvilket passer perfekt til blå. Når man ser på hele bananen, er klistermærket kun en lille del, hvilket betyder, at den blå farve i sidste ende stadig kun er en accentfarve.
Horizon Organic
Horizon Organic har specialiseret sig i mejeriprodukter, så en ko er en god maskot. Den tegneserieagtige stil gør den mere tiltalende for børn, som er et vigtigt marked for mejeriprodukter og især mælk. Selv om det ikke er dem, der køber det, har børn stadig indflydelse på købsbeslutninger.
Ligesom Whole Foods bruger Horizon Organic logoet til at forbinde deres brand med begreber som “sundt” og “naturligt.” De vælger dog et billede af jorden for at opnå de samme mål.
Earthbound Farm
Earthbound Farm kombinerer en masse af de andre teknikker, vi har set i tidligere logoer: farven rød, billeder af solen og grønt for at virke sundt og naturligt. Brugen af disse tendenser viser, at Earthbound Farm-designerne har skabt dette logo efter bogen for at opnå et effektivt og virkningsfuldt logo.
Betty Crocker
Betty Crocker-logoet, der står i spidsen for et ikonisk mærke, har overlevet årtier med kun små ændringer. Denne konsistens gør underværker for brandets genkendelighed, da loyale kunder blot behøver at kigge efter den røde ske på æsken.
Og selv om typografien i Betty Crocker-logoet har ændret sig en smule, har det altid bevaret den håndskrevne stil, næsten som en signatur. Dette er et godt valg til at virke personlig over for dine kunder, især når firmanavnet er en person’s navn.
Den røde ske i sig selv er på den korte bane. Skeen, især en madlavningsske af træ, minder om bagning og rammer de rette kasser for de kokke og kokke, der foretrækker Betty Crocker-produkter. Og den røde farve passer, som du allerede ved nu, perfekt til fødevareindustrien.
Sådan designer du dit eget logo til mad og drikkevarer: 5 eksperttips
Baseret på det, vi har set ovenfor, får du her 5 gode råd til at designe dit eget madlogo.
Rød og andre varme farver
Det er ikke tilfældigt, at næsten alle de bedste madlogoer brugte rødt. Ekspertdesignere ved, at rødt øger sulten, angiveligt på grund af dets konnotationer med blod. Det forklarer, hvorfor de fleste store fødevaremærker bruger rødt, og masser af det.
Rød passer godt sammen med andre varme farver som gul eller orange, og derfor bruges de ofte som accentfarver. Varme farver har generelt en tendens til at være gladere og mere venlige, hvilket passer til fødevareindustrien, fordi mad i bund og grund gør folk glade.
Rosa bruges også ofte i fødevarebranding, men ikke i samme grad som andre farver. Pink er et af de bedste farvevalg til slik og slik (eller is, som Swirl) og minder om ungdommen, da disse fødevarer var mere betydningsfulde.
Appetitvækkende mad i logoet
Et af målene med et logo er at kommunikere det, du laver, med det samme gennem visuelle elementer. Med det i tankerne er det oplagt at inkludere billeder af mad i dit logo, især når de er integreret i resten af logoet som Whole Foods.
Men eftersom du alligevel inkluderer et billede af mad, kan du lige så godt få det til at se lækkert ud. Appetitlig mad i dit logo kommunikerer ikke kun, hvad du tilbyder, det lokker også folk til at tage en bid. Mad har en så primal effekt på os, at selv et billede af den er nok til at få munden til at løbe i vand.
Der er naturligvis også andre symboler, der repræsenterer mad. Redskaber som gafler eller Betty Crocker’s træske signalerer også fødevareindustrien, ligesom de planter, hvorfra frugt og grøntsager vokser.
Hvis du indsnævrer dig på sunde fødevarer, som naturlige eller økologiske, har du en masse nye ikoner åbne for dig. Solen er en populær, fordi den står for vækst, sundhed og lykke.
Kulturelle referencer for køkkentyper
En masse fødevarer er tæt forbundet med geografi og kultur. Nogle gange er det, hvor selve maden stammer fra, andre gange er det en kultur, der bruger maden meget i deres køkken. Den slags hjerneassociationer er guldminer for logodesign, fordi de er genveje til kommunikation.
Hvis den mad, du sælger, har kulturelle bånd, skal du læne dig op ad dem (med respekt, selvfølgelig). Miss Chiquita er et godt eksempel, da hendes kjole minder om troperne, hvor bananerne kommer fra. Du ser denne teknik meget med restauranter, der fokuserer på en bestemt type køkken, for eksempel sukkerkranier, der bruges til det mexicanske køkken.
Maskotter
Vi har alle vores egne yndlingsmaskeotyper til morgenmadsprodukter, ikke sandt? Maskotter kan finde et behageligt hjem i fødevareindustrien, som er forholdsvis mere legesyg end andre industrier
Maskotter er helt sikkert mere tiltrækkende for yngre markeder, der som sagt stadig har indflydelse på købsbeslutninger. Hvis du sælger til børn, er en antropomorfe tegneserie-maskot et sikkert valg.
For voksne kan mere realistiske madmaskotter i logoer dog være med til at gøre et brand mere menneskeligt og få dem til at virke mere som en personlig ven end som en ansigtsløs virksomhed. Tænk på Betty Crocker eller Aunt Jemima — folk taler om disse virksomheder som om de’er levende, åndende mennesker.
Cirkler og kurver
Sidst, fordi fødevareindustrien har en tendens til at være mere optimistisk og positiv, har den gavn af cirkulære og kurvede former. Med hensyn til æstetik får kurver øjet til at bevæge sig eller “danse,” mens lige linjer er mere stive og kvælende. Selvfølgelig fungerer lige linjer godt, hvis du demonstrerer stabilitet eller kompetence, men i fødevareindustrien handler det mere om at have det sjovt.”
I logoer bruges cirkler oftest til at indramme logoet, som det er tilfældet med Whole Foods og Chiquita (og Betty Crocker til en vis grad). Cirkulære rammer er perfekte, hvis du ønsker et traditionelt logo, men ikke hvis du ønsker noget mere moderne eller uortodoks.
Hvis du ønsker at bryde ud af flokken, kan du stadig bruge kurver i de visuelle elementer, du bruger, uanset om det er billeder som Horizon Organic eller typografien i dine bogstaver som Swirl. Du kan endda “blødgøre” kantede hjørner ved at afrunde dem, hvilket er en god designteknik, hvis du ønsker at et imponerende logo skal være lidt mere venligt.
Sådan laver du et Food & Drink Logo
Nu har du en idé om, hvad der indgår i et effektivt logo for mad og drikkevarer, så spørgsmålet er, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig.
Hyr en designer
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign.
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de har lovet, og der er masser af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom.
Og selv om du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid.
Design et logo selv
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie.
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til:
- Hovedbilleder
- Virksomhedens navn og slogan
- Skrifttype og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Placering af tekst og billeder
- Tilføjelse af nye ikoner
- Lagdeling (placering af nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Med en DIY logo maker som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du’er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommerciel licens for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Mens skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.