Rejser skal være sjove og spændende og udnytte folks naturlige passion for eventyr… så hvorfor er så mange rejselogoer kedelige? Hvis du er et rejsemærke, bør dit logo afspejle branchens spænding og opstemthed for at lokke kunderne til og opmuntre dem til at være i godt humør. Spørgsmålet er, hvordan du designer sådan et rejselogo, hvis du’er ny inden for logodesign?
I denne guide forklarer vi, hvordan du designer dit eget rejselogo, og vi starter med et dybdegående kig på de 10 bedste rejselogoer, du kan efterligne. Vi forklarer, hvad disse store rejsemærker gør rigtigt med deres logoer, og dykker derefter ned i praktiske råd, som nye og små virksomheder kan bruge til deres egne rejselogoer.
1. Lufthansa logodesign
Det tyske flyselskab Lufthansa er et godt rejselogo at starte med; de viser mange af de traditionelle retningslinjer for rejselogoer godt. Til at begynde med bruger de en emblematisk fugl som symbol — fugle, fly og andre flyvende objekter er almindelige valg til rejselogoer, fordi de repræsenterer friheden ved at tage hvorhen som helst (for ikke at nævne, at mange rejser involverer flyvning).
Det’er ikke kun fugleikonografien, men også den stil, som den’er designet i. Lufthansa gør god brug af de gentagne parallelle linjer, der, som forklaret i vores guide til brug af former i logodesign, angiver stabilitet og pålidelighed.
For rejsemærker bruges disse parallelle linjer ofte til at vise bevægelse i statiske billeder, hvilket giver den illustrerede fugl en fornemmelse af, at den flyver fremad. For mange lige linjer, som f.eks. i bogstaverne i deres varemærke, kan få et logo til at virke stift eller formelt. Lufthansa modvirker dette ved at omslutte fuglen i en cirkel for at blødgøre deres billede og virke mere afslappet.
2. Design af Airbnb-logo
Airbnb er et af de mest genkendelige logoer i enhver branche og kombinerer forskellige grafiske designprincipper for at skabe et simpelt, men meningsfuldt rejselogo, der tjekker alle felter. Brugen af kurver og cirkler får dem til at fremstå afslappet og sjovt, et godt valg til at mindske frygt for et brand, der inviterer folk til at bo i fremmede’ hjem.
Denne afslappede stil forstærkes af den omvendte hjerteform, et universelt anerkendt symbol for fred og tillid. Et af de mest inspirerende elementer i Airbnb-logoet er dog det subtile nik til digitale kortpegepinde (formen i midten). Selv om det ikke altid er indlysende, er denne oval med et punkt forbundet med markører på digitale kort, hvilket antyder, at mærket er i rejsebranchen, selv om beskueren aldrig har hørt om Airbnb før.
3. Design af Tripadvisor-logo
.Tripadvisor er et af verdens mest populære rejsemærker, selv om de ikke tilbyder langdistancetransport eller overnatning. Fordi de er mere inden for rådgivning og planlægning end egentlige rejser, kan de eksperimentere med mere forskelligartede designteknikker, som andre rejsemærker ikke kan.
For eksempel bruges ugler ofte til uddannelseslogoer på grund af deres konnotation til intelligens. Men fordi Tripadvisor har en fod i rejsebranchen og en anden i uddannelsesbranchen, passer uglen perfekt til — som fugl er den’velegnet til rejselogoer. Den overdrevne brug af cirkler får dem også til at virke mere imødekommende og indbydende over for førstegangsbrugere.
4. Design af Expedia-logo
Flyvemaskiner kan måske virke for næsegrus til rejselogoer, men der findes ikke noget bedre symbol til at repræsentere flyrejser — ingen vil stille spørgsmålstegn ved, hvilken branche Expedia er i, når de har set deres logo. Det, der gør dette logo fantastisk, er den forlængede linje, der kommer fra flyets hale: ligesom Lufthansas gentagne parallelle linjer får den lange linje, der kommer fra flyets bagende, billedet til at se ud, som om det bevæger sig fremad, hvilket giver mere liv til logoet.
Som Lufthansa omslutter Expedia deres logo i en cirkel for at få mærket til at virke mere indbydende. Hvis du’er bekendt med farveteori til logodesign, kan du også sætte pris på Expedia’s valg af farver. Mørkeblå antyder kapacitet og tillid, hvilket er nødvendige egenskaber for at afhjælpe frygt for rejser, mens gul er det perfekte par til at fremhæve, som vi forklarede i vores guide til farvekombinationer til logodesign.
5. Azul Airlines logodesign
Med tips til logodesign er det vigtigt at lære reglerne at kende, men det er også vigtigt at lære, hvornår man kan bryde dem. Azul Airlines i Brasilien afviger fra de bedste standardmetoder for rejselogoer, men gør det på en måde, der stadig fungerer.
Azul Airline’s logo er meget kantet, fuld af rektangler, lige linjer og skarpe hjørner. Alle disse designteknikker er forbeholdt seriøse og professionelle mærker — de repræsenterer autoritet og stabilitet på bekostning af venlighed.
Alligevel blødgør Azul det autoritære på to måder. For det første bruger det levende og pastelfarver, som fremstår som sjove og finurlige for at afbalancere tingene. Det bruger også kreative og unikke visuelle elementer — det sydamerikanske kontinent genfortolket i en kubistisk dagdrøm. Dette billede hjælper folk ikke kun med at huske mærket, men også med at forbinde det med dets vigtigste geografiske område.
6. Budget Yatra logodesign
Som Budget Yatra gør rejsetjenester tilgængelige for lavprisrejsende, tager deres logo traditionelle rejselogoteknikker og giver dem et “billigt” spin. Det er en vanskelig linje at gå — alle ønsker et lavprisflyselskab, men ingen ønsker et “billigt” flyselskab — selv om Budget Yatra gør det på elegant vis.
For det første bruger de en “billigere” version af en flyvemaskine med dens papirkollegie. Papirfly kan blive komplicerede, så de har valgt en enkel og let at se på den visuelle stil med minimale linjer og detaljer. Desuden er deres accentfarve orange tæt forbundet med billige og billige varer; deres logodesignere har tydeligvis gjort deres research.
7. Velvet Escape logo design
Som en rejseblog og et websted med anmeldelser af destinationer har Velvet Escape andre kriterier for deres logo end et flyselskab eller en direkte rejsetjeneste. De udnytter deres frihed med deres grønne farver og miljømæssige billeder — appellerer til yngre og mere miljøvenlige rejsende.
Men Velvet Escape vil stadig gerne have folk til at vide, hvilken branche de’er i, så de beholder et par af rejselogoets hæfteklammer. Deres logo drejer sig om billedet af en fugl, et velanvendt ikon for rejselogoer, og de vedhæfter en lang linje på bagsiden for at vise bevægelse (ligesom Expedia). Det, de gør godt, er at blande alle disse elementer sammen — fuglens flyvelinje er samtidig bladets åre, hvilket skaber et mindeværdigt logo, som læserne let kan genkende.
8. Garuda Indonesia logo design
Vi har allerede nævnt tendenserne med fugle og gentagne parallelle linjer i rejselogoer, men Garuda Indonesia's logo viser begge dele perfekt. Den måde, hvorpå hele logoet samles, understreger virkelig den dynamiske bevægelse i billedet, hvilket forstærkes af den måde, hvorpå linjerne bliver tyndere fra højre til venstre.
Det er også værd at nævne deres brug af kurver — de mest iøjnefaldende elementer er afrundede og cirkulære, hvilket får mærket til at virke mere legesygt. Selv fuglen’s næb og “angry” eyes er let afrundede i hjørnerne for at holde logoet fra at virke for aggressivt. Farvevalget med både lyse og mørke nuancer af blå hjælper mærket til at fremstå både venligt og professionelt.
9. Logodesign for Anywhere We Roam
En anden rejseblog, Anywhere We Roam, synes at tage en side fra Airbnb’s bog. De bruger også den subtile markering fra digitale kort som deres hovedbillede, som et signal til besøgende om, at de er i rejsebranchen. I modsætning til Airbnb har de dog den afslørende prik i midten, så der ikke er nogen tvivl om, at det faktisk er en kortmarkør.
Selv om sort-hvide logoer har en tendens til at se mere seriøse ud end farverige logoer, holder Anywhere We Roam tingene let med sine søde gengivelser af fødder og tæer. Deres unikke stil for fodaftryk repræsenterer ikke kun rejsebranchen for førstegangsbesøgende, men efterlader også et varigt indtryk i læsernes bevidsthed.
10. Cathay Pacific logo design
Sidst har vi et af de mest vellykkede rejselogoer, og et der viser nogle af de bedste logodesignteknikker for branchen. Cathay bruger en fugleform og gentagne parallelle linjer ligesom andre rejselogoer, men de gør det på en måde, der er helt unik og original. Det er endda tvivlsomt, om billedet overhovedet er en fugl — selv om den slags mystik bare gør det mere mindeværdigt.
Det’er målet med alt logodesign, ikke kun rejselogoer — at anvende de gennemprøvede designteknikker, men gøre dem på en måde, der’aldrig er blevet gjort før. Hvis du kan klare det, får du et rejselogo, der er lige så ikonisk som Cathay Pacifics.
3 eksperttips til at designe dit rejselogo
Hvad kan du tage med dig fra de bedste rejselogoer ovenfor? Her er de 3 bedste tips, du skal huske, når du laver dit rejselogo.
1. Billeder fra flyvninger
Logoer handler ikke kun om sjove farver og dyremaskotter — logoer er kommunikationsværktøjer, så alle, der ser dem, ved, hvilken virksomhed du er i. Dit logo er i bund og grund en hurtig reklame, der forklarer, hvem du er, og hvad du laver.
Så for rejselogoer skal du inkludere billeder af flyvning eller flyvning for at indikere, at du er i rejsebranchen (selv hvis du ikke er et flyselskab, som ovenstående rejseblogs). De to indlysende og mest almindelige ikoner er fly og fugle, men heldigvis har begge to et bredt nok udvalg til, at du stadig kan være unik og original.
Og overvej altid, hvilken type brand du ønsker at være, før du beslutter dig for et enkelt billede eller en enkelt stil. For eksempel ønsker Tripadvisor at fremstå som pædagogisk og klog, så de bruger en ugle — stadig en fugl, men en fugl, der er specifik for deres brandidentitet. På samme måde bruger Budget Travel en papirflyver, fordi de er et discountmærke — stadig en flyvemaskine, men i en stil, der passer til deres specifikke forretningsmål.
2. Cirkler og kurver
Afhængigt af hvem du spørger, kan det være skræmmende og nervepirrende at rejse — især hvis der er tale om en flyrejse. For at afhjælpe denne frygt indarbejder mange rejselogoer visuelle stilarter, der beroliger folk, såsom pastelfarver, søde billeder og især cirkler/kurver.
Som vi forklarer i vores guide til former i logodesign, skaber cirkler og kurver et legende og venligt udseende. Fordi øjet naturligt følger enhver linje, det ser, fremstår cirkulære og bølgede linjer som lunefuldt og sjovt at se på, i modsætning til lige linjer og skarpe hjørner, som fremstår som seriøst og no-nonsense.
Vi ser mange rejselogoer bruge cirkler og kurver for at afbøde den naturlige frygt, der følger med at rejse, og hjælpe med at sætte kunderne i ro. Rejser skal i bund og grund være sjove og ubekymrede — en rekreativ aktivitet — så mange rejsemærker læner sig op ad dette med afslappet logodesign.
3. Brug linjer til at vise bevægelse
En teknik direkte fra tegneserier, hvor mange rejselogoer bruger linjer til at "snyde" øjet til at tro, at et statisk billede bevæger sig. Som nævnt ovenfor følger det menneskelige øje enhver linje, det ser, og denne øjenbevægelse kan manipuleres til at få billedet til at virke mere “levende” end det i virkeligheden er.
Med rejselogoer er der to anvendelser af denne teknik, der er ret almindelige. Den første er parallelle linjer; brugen af flere linjer, der alle rejser i samme retning, antyder, at objektet er i bevægelse, som om de skaber en sløring, ligesom et fotografi af et objekt i bevægelse.
Den anden er brugen af en enkelt linje, men udført på en måde, så den tiltrækker størstedelen af opmærksomheden. I både Expedia-logoet og Velvet Escape-logoet er “trail” linjen meget længere end de andre linjer, hvilket får dem til at skille sig ud. Det smukke ved denne teknik er, at du kan gøre hvad du vil med linjen: en lige lang linje får det til at se ud som om, at billedet bevæger sig hurtigere og længere, men en bølget eller sløjfet linje kan få det til at se ud som om, at objektet danser eller har det sjovt.
Uanset hvilken teknik du bruger, skal du sørge for at sætte linjen bag objektet, så det ser ud som om det’bevæger sig fremad. Kort sagt, placer linjerne for at angive, hvor objektet har været, ikke hvor det er på vej hen.
Sådan designer du et rejselogo med en logoskaber
Nu hvor du har en idé om, hvad der indgår i et effektivt rejselogo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig.
Hyr en designer
Professionelle designere kender udenad alle de tips, tricks og teknikker, vi har nævnt ovenfor, og lidt til. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundreder eller endda tusindvis af dollars for logodesign.
Sommetider kan du finde billigere alternativer på websteder som Fiverr, men disse websteder har en dårlig rekord for at levere, hvad de lovede, og der’er tonsvis af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom.
Men selv hvis du har penge til overs, kan det desuden være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid.
Design selv et logo med vores logoskaber
Hvis du ikke har penge til rådighed i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag blevet så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie.
I vores digitale tidsalder handler designprogrammer mindre om dine hænders tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver’ikke at beherske dine penselstrøg eller blyantskygger — du behøver’ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for førstegangsudøvere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og personliggøre dine valg til:
Hovedbilleder
Firmanavn og slogan
Font og typografi
Farveskemaer
Tekst- og billedstørrelser
Tekst- og billedplacering
Tilføjelse af nye ikoner
Layering (at placere nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Hvis du ønsker at bruge mere avancerede teknikker, har vi skrevet en hurtig begynderguide til at bruge Logogenie. Denne forklarer alle nuancerne i Logogenie-grænsefladen, herunder hvordan du redigerer individuelle aspekter af grundbilledet, ændrer visse farver, men ikke andre, og perfektionerer din typografi.
Med en DIY-logoskaber som Logogenie kan du skabe et logo på professionelt niveau på få minutter. Når du’er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommerciel licens for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Selv om skabelon-stilen til design fungerer godt for førstegangsmennesker, vil du’få bedre resultater, hvis du bunder op i nogle grafiske designgrunde i forvejen. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.